Hlavní obsah

ČOI: většina kontrolovaných bazarů či zastaváren porušila zákon

Foto: Wikipedia.org

Inspekce od 15. dubna do 30. září zkontrolovala 179 provozoven. (Ilustrační foto Wikipedia.org)

Reklama

Tři pětiny bazarů, zastaváren, starožitnictví a aukčních síní, které od dubna do září kontrolovala Česká obchodní inspekce, porušilo zákon, zejména o ochraně spotřebitele.

Článek

Za zjištěná pochybení inspektoři uložili stovku pokut za téměř 240 000 korun, informovala ČOI v tiskové zprávě.

Inspekce od 15. dubna do 30. září zkontrolovala 179 provozoven. Zaměřila se na to, jak plní povinnosti, které vyplývají ze zákonů o ochraně spotřebitele, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a o omezení provozu zastaváren v noční době. Ve 105 – tedy bezmála v 59 procentech – případech inspektoři prokázali porušení zákona.

Zjištěné nedostatky

Zákon o ochraně spotřebitele

37 případů: prodávající porušili povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit.

32 případů: prodávající porušili povinnost vyznačit v dokladu o zakoupení výrobku informaci, že se jedná o výrobek použitý nebo s vadou.

16 případů: prodávající řádně neseznámili spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb.

16 případů: prodávající neinformovali spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

12 případů: prodávající porušili povinnost vydat, na žádost spotřebitele, doklad o zakoupení výrobku s povinnými údaji.

5 případů: prodávající spotřebitele předem zřetelně neupozornili, že při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, nebyly prodávány odděleně od ostatních výrobků v místě pro ně vyhrazeném.

Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu

43 případů: prodávající porušili povinnost identifikace klienta.

1 případ: prodávající neuchovával stanovené údaje po dobu 10 let od uskutečnění obchodu nebo od ukončení obchodního vztahu s klientem.

5 případů: porušení jiných právních předpisů

Nejčastější pochybení se týkala zákona o ochraně spotřebitele. Prodávající například neinformovali zákazníky o ceně zboží, o reklamaci, o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo na dokladu o zakoupení zboží nevyznačili informaci o tom, že výrobek je použitý nebo s vadou.

V souvislosti se zákonem o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu pak inspektoři v několika desítkách případů zaznamenali, že prodávající porušili povinnost identifikace klienta.

Reklama

Doporučované