Hlavní obsah

Covid české firmě srazil tržby. Zachránila se díky „ničiteli virů“

Foto: Diametral, Seznam Zprávy

Česká firma Diametral byla silná ve výrobě technologických pracovišť, covid jí vytvořil nový výrobní pilíř - generátor ozonu. Ty používají třeba domovy pro seniory či nemocnice.

Reklama

7. 3. 11:55

Jaké to je budovat desítky let úspěšný podnik a narazit kvůli covidu? Česká firma Diametral měla s rychlým překlopením výroby zkušenosti už v minulosti a to jí pomohlo krizi, vyvolanou pandemií, zdárně překonat.

Článek

Česká společnost Diametral si za 30 let své existence vybudovala silné postavení ve výrobě laboratorních stolů, páječek a různých elektrotechnických komponent pro dopravu i průmysl. Covid její rozvoj utnul. Stres z toho, že by zaměstnanci slibně rozjeté firmy přišli o práci, vyburcoval společnost k tomu, že vymyslela nový výrobek – generátor ozonu – který dnes zastupuje třetinu jejích tržeb. Počátky stylu řízení podniku, jenž dokáže pod tlakem rychle přehodit výhybku, aby přežil, jdou vystopovat u jeho zakladatele Miroslava Bulky.

V 90. letech minulého století byl čerstvě po škole a první zkušenosti nabíral ve zkušebně ČKD. „Po revoluci tam nebylo tolik práce, a tak jsme s kamarádem vymýšleli kdeco. Jednou jsem šel kolem bílého BMW a všiml jsem si, jak v něm blikal alarm Bosch. Rozhodl jsem se, že budu dělat alarmy také. První montáž, kterou jsem udělal, byla v plastové krabičce od cukru v zeleném žigulíku. Fungovalo to a majitel byl spokojený, což bylo hlavní,“ popisuje začátky svého podnikání Bulka.

Alarmu si všimla Mototechna a objednala si u dvacetiletého muže 50 kusů. To pro něj byl zlomový okamžik, kdy si půjčil od banky 14 000 korun a začal vyrábět svou první větší zakázku. Když ji měl hotovou a přinesl ji Mototechně, tak řekla, že jí je líto, ale končí a nic od něj neodebere.

S mladým podnikatelem se zatočil svět. Dluh tehdy představoval asi 10 jeho měsíčních platů a aby ho splatil, začal běhat po různých obchodech a nabízet svůj výrobek. Uspěl a do roku 1994 vyrobil 13 500 alarmů. Paradoxní podle něj bylo, že lépe se výrobek začal prodávat v okamžiku, kdy se jeho cena zvedla z původních 460 korun na 720. Pak přišla další překážka v podobě konkurence – alarmu na dálkové ovládání - se kterou mladý muž nepočítal.

„Zpychl jsem. Nabyl jsem dojmu, že jsme byli první a že se nám nemůže nic stát a se svým modelem vydržíme nadosmrti, a nedával jsem pozor. Konkurence nás převálcovala. Měl jsem tehdy šest zaměstnanců a bezesné noci, měl jsem za ně odpovědnost a nechtěl jsem zavřít krám, a tak jsem vymyslel páječku, když jsem sám nebyl při práci spokojen s velmi drahou západní páječkou,“ popisuje Bulka.

Český výrobek opět uspěl a Bulka si tehdy vštípil, že konkurenci nesmí nikdy podceňovat. Firma se pomalu rozvíjela, k pájkám si přibrala výrobu součástek a přístrojů potřebných k elektrotechnické výrobě a měření. Dominantní postavení v Česku si vybudovala u signalizačních značek pro tramvaje, autobusy, trolejbusy či vlaky, které jsou vidět skoro na každé křižovatce, nebo u zdroje, jenž z trakčního napětí vyrábí napětí potřebné pro řízení křižovatek.

Nejsilnějším pilířem výroby se však postupně stala takzvaná technologická pracoviště, zjednodušeně chytré pracovní desky, ve kterých jsou umístěny moduly s komponenty sestavenými na míru konkrétnímu zákazníkovi, což jsou různé střední technické školy a učiliště, ale i průmyslové či vývojové firmy, jako jsou třeba Bosch, Continental, ČEZ, Eaton, Siemens, Škoda Auto, plzeňská Škoda, ale i netechnické firmy, jako je Hill's Pet nebo Ringier Print. „Moduly sestavujeme na přání zákazníka ze 4500 součástek podobně, jako bychom si hráli s obrovským legem,“ říká k tomu Bulka.

Školám, jejichž studenti do té doby montovali při praxi na své stoly různé součástky a strávili tím velkou část výuky, nové desky pomáhají. „Vyhovuje nám, že můžeme jednoduše vyměňovat součásti jednotlivých pracovních stolů a že máme rychlý servis. Když nám nějaká součástka dojde nebo se rozbije, okamžitě nám ji vymění. Dříve jsme si stoly řešili svépomocí a to bylo velmi nepraktické a méně bezpečné,“ popisuje Martin Robeš, vedoucí odborného výcviku na Střední škole elektrotechnické a energetické Sokolnice u Brna.

Technická pracoviště, která měla velký úspěch v zahraničí (na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rakousku i Belgii), tvořila až do příchodu covidu téměř 80 procent veškerých tržeb firmy. Koronavirus však tento pilíř na několik měsíců utnul, protože nebylo možné vyrobené desky montovat u zákazníků, čímž se rázem snížily tržby společnosti zhruba o deset milionů (z 60 v roce 2019 na 48 v roce 2020) a nešlo vyrábět dál, protože byly zaplněné sklady.

Bulka se tak ocitl v situaci, kterou už znal – rychle vymyslet ve firmě něco, aby mohla pokračovat dál a nemusela propouštět žádného ze svých 22 zaměstnanců. „Přemýšleli jsme, jak můžeme být užiteční. Se synem jsme za jeden večer vymysleli jednoduché ochranné štíty na principu dětské indiánské čelenky s pery, vyrobili jsme jich přes 10 tisíc, a udrželi jsme tak lidi v práci,“ popisuje zakladatel firmy první „náhražku“ původní výroby.

Bulka sám však spokojený nebyl, jako elektrotechnik chtěl, aby firma navázala na své zaměření, a tak lidé vymýšleli dál a napadla je plicní ventilace, do jejíž výroby se však už pustilo několik firem a Bulka tušil, že by se jen zbytečně přetahovali na trhu.

„A pak to padlo. Budeme vyrábět dezinfekci, konkrétně generátor ozonu, který likviduje bakterie a viry a dříve se využíval v autoservisech. Ale nyní bude potřeba na čištění mnoha prostor. Vrhli jsme se na to, v dubnu jsme měli první prototyp a v červnu všechna potřebná potvrzení, takže jsme jediní, kdo to zde prodává s potřebnou certifikací,“ uvádí Bulka.

Zájem o přístroj vyrábějící ozon nastartoval nový pilíř výroby v Diametralu. O takzvaný virbuster (buster v angličtině znamená ničitel, pozn. red.) začali vedle autoservisů, které generátor ozonu využívaly na dezinfekci už dříve, projevovat zájem nemocnice, domovy seniorů, výrobní firmy, ale i malé společnosti či jednotliví lidé.

„Máme dva od loňského října. Pravidelně jimi dezinfikujeme kanceláře i byty klientů či pokoje po karanténě. Vyhovuje nám, že to má jednoduchou obsluhu a že to jde nastavit na různé prostory podle kubických metrů, což nám zrychluje celou dezinfekci. V minulosti byla v domově nakažena covidem velká část personálu a zhruba třetina klientů ze 127, nyní je nakažen jen jeden pracovník,“ říká Alena Sakařová, ředitelka Domova pro seniory v Bechyni. Podle ní nelze přesně říci, jak moc přístroj pomohl zvládnout domovu velkou krizi, protože pomohlo i očkování klientů a personálu. Ale Sakařová věří tomu, že to byl jeden z významných faktorů.

O nový výrobek se začaly zajímat velkoobchody a prodejní řetězce hobbymarketů, jako jsou Hornbach nebo OBI. A vedle malých e-shopů je zalistovaly i Alza či Mall, který potvrzuje, že generátory ozonu zaznamenaly loni obrovský boom.

„Z okrajového sortimentu vyskočily na našem webu mezi nejvyhledávanější produkty. Tento sortiment jsme u nás dříve nabízeli výhradně skrze naše partnery. Na konci roku jsme se ale domluvili s českým výrobcem Diametral a do nabídky jsme zařadili čtyři jeho modely. Zatím si je objednaly jednotky zákazníků, což je u takového sortimentu, který patří ke středně drahým modelům, podle očekávání,“ uvedla mluvčí Mallu Pavla Hobíková.

Novinka, které se dosud prodalo přes pět tisíc a tvoří třetinu tržeb podniku, pomohla firmě expandovat na další zahraniční trhy. Vedle tradičních exportních zemí se do portfolia firmy zařadily například Venezuela, Itálie, Německo, Španělsko a nově společnost domlouvá zakázky ve Spojených arabských emirátech, Irsku, Velké Británii a Tunisku. Místo útlumu tak firma chystá další rozvoj. Do „nové výrobní haly“, kterou na čas zastoupila zasedačka společnosti, přijala čtyři brigádníky a nyní hodlá rozšířit prostory v Horních Počernicích nebo pronajmout nové prostory v Liberci.

Dále bude podnik hledat specialisty na vývoj nových produktů a nákupčí pro efektivnější plánování. Posilovat hodlá i obchodní oddělení. V oblasti distribuce plánuje rozšiřovat počet obchodních zastoupení, a to jak v Evropě, tak i v zemích na dalších kontinentech. „Slibně se začíná rozvíjet prodej v Tunisu, kde bychom prostřednictvím francouzské společnosti rádi oslovili trhy v dalších afrických zemích. Podobně sázíme i na země střední a jižní Ameriky, kde bychom rádi pronikli na trhy, jako je Brazílie a ostrovy v Karibiku. Samozřejmě nechceme zanedbat ani expanzi do dalších evropských zemí,“ plánuje Bulka.

Aktuálně se však podle něj firma zaměří na dokončení výroby generátoru ozonu určeného pro velké prostory jako nafukovací haly, kinosály, divadla, tělocvičny, koncertní sály i výrobní haly produkující až 160 gramů ozonu za hodinu s výměnou vzduchu 3600 m3.

„Chceme tím přispět k tomu, aby se do Česka vrátil normální život. Obří generátory jsou nyní ve zkušební výrobě a v březnu bychom je chtěli dát na trh. První generátory bych však chtěl darovat Národnímu divadlu,“ dodává zakladatel Diametralu Bulka, který je sám milovníkem oper, například Prodané nevěsty, či baletů jako Labutí jezero a Louskáček nebo koncertů německé skupiny Rammstein.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované