Hlavní obsah

Covid ochromil uzel světové ekonomiky. Zboží se zpozdí a podraží

Foto: Shutterstock.com

V čínském přístavu Ning-po Čou-šan došlo k částečné uzavírce.

Reklama

Kvůli šíření varianty delta se částečně uzavřel třetí největší kontejnerový přístav na světě, čínský Ning-po Čou-šan. Pro české firmy to znamená další zpoždění dodávek zboží a zdražení.

Článek

Odstávka přístavu Ning-po Čou-šan vyvolává mezi rejdařskými společnostmi obavy, že po světě budou brzy zavedena stejná omezení, která loni zpomalila toky zboží od potravin až po elektroniku. Dodací lhůty zboží do Evropy se prodlouží.

„S trhem to znovu zamává. V přístavu bude karanténa. Znamená to prodloužení dodacích lhůt, další zpoždění a ceny samozřejmě půjdou nahoru,“ řekl pro SZ Byznys prokurista přepravní společnosti Geis CZ David Knobloch.

Kdo si neobjedná zboží na Vánoce během pár týdnů, bude mít problém s dodáním.
David Knobloch, prokurista Geis

Podle něho je v současnosti spolehlivost dodávek kontejnerů zhruba 35 procent. To znamená, že každý třetí nedorazí včas. Dodávka do Evropy trvá 40 až 50 dní, přičemž průměrné zpoždění je deset dní. „Kdo si neobjedná zboží na Vánoce během pár týdnů, bude mít problém s dodáním,“ dodává Knobloch.

Omezení provozu přístavu v Ning-po Čou-šanu může mít podobné následky jako červnové zavření nejrušnějšího kontejnerového přístavu na světě Jen-tchien, který musel zastavit přijímání exportních kontejnerů.

Varianta delta

Dopravci se obávají, že infekce delta se začne v přístavech šířit v době, kdy se světová lodní doprava již potýká s náporem vysoké poptávky, jelikož ekonomiky se znovu otvírají a výroba se zvedá. Podle agentury Bloomberg se na nový pokles objemu přepravy v důsledku odstávky v Ning-po Čou-šanu už připravuje například přístav v Los Angeles.

V provincii Če-ťiang, kterou právě přístav Ning-po Čou-šan obsluhuje, sídlí značný počet čínských výrobců spojovacího materiálu. „Nelze proto vyloučit, že situace ovlivní dodávky komponentů pro nejrůznější průmyslová odvětví, která takové komponenty potřebují k vlastní výrobě nebo poskytování služeb,“ uvedl Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu přepravní společnosti Gebrüder Weiss ČR.

Podle něho už tak velice složitá situace v dopravě dostává další negativní impuls, který jí patrně nepříznivě ovlivní na další měsíce. Nepříznivý vývoj je podle něho navíc možné očekávat také v oblasti přístavu Šang-chaj a vietnamského přístavu Saigon.

Přístav v Ning-po Čou-šanu v prohlášení před pár dny uvedl, že kromě terminálu Mej-šan fungují všechny ostatní terminály normálně. Přístav podle něj aktivně jedná s lodními společnostmi, směruje je na jiné terminály a zveřejňuje informace na datové platformě v reálném čase. Kvůli minimalizaci dopadů také prodlužuje provozní dobu ostatních terminálů, aby klienti mohli odbavit své zásilky.

I když rejdařské společnosti mají vyšší zisky, současně jim situace rovněž způsobuje problémy. „Nesmírně se zvýšila pracnost zakázek. Před pandemií covidu-19 jste na jednu zakázku během cesty z Číny ‚sáhli‘ třikrát. Dnes musíte sledovat, co se s ní děje, každý den,“ dodává Knobloch.

Kromě toho, že se v přístavech objevila nákaza, přišly v Německu záplavy a problémy jsou kvůli zpoždění i s dostupností tahačů v hamburském přístavu. Někteří dopravci proto vozí zboží kamiony přes Rusko, což je dražší, ale zásilka dorazí během tří týdnů.

Reklama

Doporučované