Hlavní obsah

Ještě loni měli čtyři zaměstnance, teď staví velkou továrnu na čokoládu

Čokoládovnu covid-19 nastartoval k růstu o 300 procent. Současné prostory už nestačí, a tak firma staví novou továrnu.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

aktualizováno •

Čokoládovna Janek měla ještě před rokem čtyři zaměstnance a bála se, že ji covid položí. Teď staví novou továrnu na čokoládu a zaměstnance a brigádníky počítá na desítky.

Článek

Jaké to je během jediného roku vyrůst o 300 procent a zvýšit tak tržby o desítky milionů korun? Navíc v období, kdy covid doslova kosí vaši konkurenci?

Čokoládovna Janek si to vyzkoušela. Ještě před rokem měla čtyři zaměstnance a strach, že pandemii nepřežije. Teď jede na tři směny, v provozu má 50 lidí a staví novou továrnu na čokoládu.

„Dříve jsme tu vyráběli nižší desítky kilogramů denně. Tedy stovky kusů. Dneska jsou dny, kdy se blížíme k desetitisícům kusů výrobků a pralinek za den. Za loňský rok jsme vyrostli o téměř 300 procent. Přestože ten první půlrok byl hodně složitý, druhé pololetí to zachránilo,“ říká Václav Durďák, zakladatel čokoládovny.

Firmu nakopla zakázka od jedné velké IT firmy, která si čokoládu objednala pro své zaměstnance. Firma, která kvůli covidu stála, najednou měla čas i na výrazné rozšíření sortimentu a pustila se do spolupráce s mnoha partnery – třeba do adventních kalendářů. Hlavně však založila vlastní e-shop.

„My jsme se e-shopu dlouho bránili. Výrobky, kterým vadí teplo, zima nebo jsou křehké, se totiž špatně přepravují a čokoláda bohužel splňuje všechny tyto atributy,“ říká Durďák.

Začátky tak nebyly vůbec jednoduché a část zboží dorazila k zákazníkům rozbitá. „Teď už to máme vychytané do detailů a rozbije se nám jen necelé procento doručovaného zboží,“ dodává Durďák.

Tržby firmy ze sedmi milionů korun v roce 2019 loni vyskočily na nižší desítky milionů. „Letos rosteme zhruba stejným tempem jako loni a doufám, že se za rok 2021 dostaneme na 100 milionů korun,“ dodává Durďák s tím, že kromě e-shopu, který dělá 70 procent tržeb, teď firmu táhnou i znovu otevřené obchody.

„Kvůli tomu jsme opět museli najet na dvou- až třísměnný provoz, protože jsme opravdu nestíhali vyrábět a dodávat,“ vysvětluje Durďák a potvrzuje, že změna, kterou firma během roku prošla, byla hodně náročná a především velmi rychlá.

Firemní struktura se musela změnit

„Nebýt koronaviru a nevidět kolem sebe to množství lidí, kterým se nedařilo, tak bych se každý den těžce přemlouval vstávat ve tři ráno a chodit domů v jedenáct večer. A ještě se snažit to celé nějak ukočírovat. Vyrostli jsme nejenom co do velikosti našich výrobních prostor, ale postupně přibývalo i zaměstnanců. Týdně tu bylo několik nových lidí a v jednu dobu nás bylo i s brigádníky 50, což pro firmu, která ještě na začátku roku 2020 fungovala ve čtyřech zaměstnancích, bylo dost náročné,“ říká Durďák.

Změnit se musela i celá firemní struktura. „Do té doby to nebylo nijak nastaveno. Museli jsme společnost rozdělit na několik oddělení, určit lídry týmů a vysvětlit lidem, že se mají obracet na ně. To, co se jiní ve svých firmách učí deset let, jsme my museli zvládnout za pár měsíců,“ říká Durďák.

Desítky milionů na novou čokoládovnu

Současné prostory firma navíc brzy opustí. „Přestávají nám stačit. I proto jsme před pár týdny koupili kousek od Uherského Brodu pozemek, kde plánujeme výstavbu nové výrobní haly,“ říká Durďák. Nejpozději do jednoho roku chce firma začít stavět a počítá s investicí v řádech nižších desítek milionů korun.

Kromě čokolády se teď firma ve spolupráci s místní společností Adria Gold pouští i do výroby zmrzliny. Zákazníkům ji chce posílat obalenou suchým ledem. To cenu zvýší o 100 korun.

Reklama

Doporučované