Hlavní obsah

Cyklisté uspěli. Poslanci odhlasovali bezpečný odstup pro jejich předjíždění

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Od července začne platit jasně vymezená vzdálenost, s jakou musí řidič auta nebo autobusu na vozovce předjíždět cyklistu. Zákonodárci ji dnes stanovili na 1,5 metru.

Článek

Kontroverzní a nejvíce diskutovaná změna, která se dotkne všech českých řidičů, dnes prošla Sněmovnou. Došlo k uzákonění 1,5metrového odstupu, který musí řidič udržovat při objíždění cyklistů na vozovce.

Poslanci nakonec odhlasovali pravidlo v této verzi: je nutné dodržovat tento předepsaný odstup, ovšem s jednou výjimkou – v oblastech, kde je maximální rychlost snížena na 30 kilometrů za hodinu, lze předjíždět cyklistu s metrovým odstupem. Nová pravidla budou platit od letošního července.

„V zásadě se hlasovalo o tom, jestli cyklisté na silnici patří. A jsem rád, že si poslanci uvědomili, že cyklisté na silnicích jsou a budou a je potřeba s nimi počítat,“ komentuje výsledek právník Tomáš Kindl, který se na vytvoření pravidla předjíždění podílel.

„Dnes při vyšetřování nehod říkají, že pokud nedošlo k úmrtí, tak se vlastně nic nestalo. Že se neví, jaký má být bezpečný odstup. Nově to už budou vědět, už se nebude řešit, jestli v daném místě měl být odstup jeden metr. Bude se jenom zjišťovat, jestli odstup byl, nebo nebyl dodržen,“ dodává Tomáš Kindl.

Anketa

Souhlasíte s povinným odstupem při předjíždění cyklistů?
Ano
43,4 %
Ne
56,6 %
Celkem hlasovalo 6196 čtenářů.

Kritická vůči tomuto pevně danému pravidlu byla během projednávání policie. Argumentovala, že bude těžko kontrolovat právě 1,5metrový rozestup. Obavy měli i provozovatelé městské hromadné dopravy, podle kterých může docházet ke zpožďování autobusů, jejichž šoféři nebudou schopni cyklistu bezpečně předjet.

Traktorista jako důvod ke změně

I v samotné Poslanecké sněmovně se kolem pravidla během třetího čtení rozvířila emotivní diskuse. „Jako malé dítě jsem byla sražená, ale ne autem, nýbrž cyklistou, který vjel na dětské hřiště,“ popisovala poslankyně Zuzana Ožanová (ANO). Argumentovala tím, že je potřeba, aby i cyklisté měli jasněji dané povinnosti. „Zrovna o víkendu jsem se pokusila předjet cyklisty, měla jsme problém, protože jeli vedle sebe,“ přidala Ožanová další osobní zkušenost.

„Koneckonců máme tady agresivní poslance a neumíme si s tím poradit, selhali jsme jako celek. Návrh nového pravidla mi přijde rozumný,“ oponoval například Vlastimil Válek (TOP 09) s odkazem na nezařazené poslance Volného a Bojka, kteří si odmítají zakrývat dýchací cesty na půdě Sněmovny.

„Pravidelně dlouhé roky řídím jedno z nejširších vozidel, která se na našich komunikacích vyskytují. Pravidelně jezdím s kombajny, potýkám se s tím, jakým způsobem předjet cyklistu bezpečně, a jsem přesvědčený, že má smysl podpořit tento návrh,“ postavil se za bezpečný odstup i Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Vedle bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů poslanci odhlasovali i další změny zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Prošel například návrh poslance Jana Čižinského (KDU-ČSL), který fakticky znemožňuje provozovat takzvané beerbiky. Nově totiž od července nesmí přepravovaná osoba, jež se podílí na jízdě například šlapáním nebo bržděním, požívat alkoholické nápoje.

Reklama

Doporučované