Hlavní obsah

Dálniční známka má zdražit na 2 000 korun, navrhl to Babišův poslanec

Dálniční známka má zdražit na 2 000 korun, navrhl to Babišův poslanec.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo ministerstvo dopravy. Navrhl to dnes poslanec ANO Martin Kolovratník v novele, která má dosavadní papírové kupony nahradit od roku 2021 elektronickými známkami.

Článek

Nic není zadarmo a své o tom ví především řidiči.

Poslanec Babišova hnutí ANO Martin Kolovratník navrhl, aby současně se zavedením elektronických dálničních známek se jejich cena prudce zvýšila. Roční kupon by zdražil ze současných 1 500 na 2 000 korun. Sněmovna bude o novele zákona, která zavádí elektronické dálniční známky, hlasovat v červenci.

Novela má také popsat, které automobily by se placení za dálnice úplně vyhnuly.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Kontrolovat se budou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

220 milionů pro stát

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok. Stejnou motivaci ke zvýšení ceny roční známky měl i Kolovratník. Vláda ovšem nechala cenu známky beze změny.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan.

V Česku je registrováno asi 1 300 vozidel na elektřinu, což by nyní mělo zanedbatelné následky pro výběr z dálničních poplatků. Počet elektromobilů by se měl ale podle představ státu zvyšovat. Podle odhadu ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku asi 17 000 vozidel na elektřinu. Automobilů na plyn je evidováno asi 18 000, počet by mohl vzrůst na 50 000.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1 500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Reklama

Doporučované