Hlavní obsah
Online

Evropská unie ve svém vzdušném prostoru zakázala Boeing 737 MAX

Provoz Boeingu 737 MAX zakazuje čím dál tím více států.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Norsko, Velká Británie, Malajsie, Austrálie a jednotlivé letecké společnosti Brazílie, Mexika či Singapuru jsou dalšími, kdo se v posledních hodinách rozhodl kvůli nedělní nehodě dočasně vyřadit z provozu stroje Boeing 737 MAX 8. Americký letecký úřad (FAA) přitom v pondělí vydal pro tento typ letounu dobrozdání.

Článek

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zakázala pohyb letadel Boeing 737 MAX ve vzdušném prostoru EU, informovala agentura Bloomberg. Nařízení začne platit v osm hodin večer. První evropskou zemí, která pohyb zmíněného typu letadla zakázala, byla Velká Británie.

Británie se přidala k Číně, Indonésii či Etiopii, které zakázaly vstup těchto strojů do svého vzdušného prostoru nebo je jejich aerolinky dočasně vyřadily ze svých letek. Letouny nesmí ani do Austrálie, přestaly je využívat také letecké společnosti Gol z Brazílie, mexická Aeroméxico, argentinská Aerolíneas Argentinas či singapurská SilkAir. Všechny společnosti oznámily, že tak učinily z bezpečnostních důvodů.

Obavy okolo zmíněného boeingu se začaly šířit po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který spadl na cestě z etiopské metropole Addis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Zahynulo všech 157 lidí na palubě. Podle svědků se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a vydávalo zvláštní zvuky.

Americký letecký úřad už vyzval firmu Boeing, aby do dubna vylepšila systém letové kontroly stroje. Boeing přislíbil, že urychleně dokončí práce na zlepšení softwaru ovládání této verze svého nejprodávanějšího stroje.

Společnost v pondělním prohlášení uvedla, že již několik měsíců vyvíjí „vylepšení softwaru letové kontroly“, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“. Změny by podle firmy měly být připraveny do provozu v nejbližších týdnech.

V říjnu loňského roku se stejný model boeingu zřítil krátce po startu v Jakartě, zemřelo všech 189 lidí na palubě. Experti upozorňují, že než budou známy přesné příčiny havárií, nelze je dávat do souvislosti. Černé skříňky letadla, které havarovalo v Etiopii, už zkoumají vyšetřovatelé.

  • Česká společnost Smartwings zastaví provoz svých sedmi Boeingů 737 MAX 8

    Tuzemská letecká společnost Smartwings pozastavila provoz všech svých sedmi Boeingů 737 MAX 8. Firma očekává rušení a zpožďování svých letů.

    „Společnost Smartwings přijala rozhodnutí pozastavit provoz letadlem Boeing 737 MAX 8 s okamžitou platností. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších 40 letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

    Smartwings podle Dufkové nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem letounu a úřady a jejich pokyny a doporučeními se řídí. „Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ doplnila.

  • K zemím, které zakázaly Boeing 737 MAX, se přidala Indie

    Indie je další stát, který zakázal provoz Boeingu 737 MAX 8. Informovala o tom agentura Bloomberg. Tamní ministr pro leteckou dopravu se chystá uspořádat mimořádnou schůzku, která připraví pohotovostní plán. Takový, který by co nejméně ovlivnil cestující. Indičtí dopravci SpiceJet a Jet Airways mají dohromady asi 20 letadel typu Boeing 737 Max.

  • Několik amerických senátorů požaduje zastavení provozu Boeingu 737 MAX 8

    Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo Federální úřad pro letectví (FAA) k zákazu provozu Boeingu 737 MAX 8. „Svět se stal během méně než šesti měsíců svědkem druhé tragické nehody jednoho z těchto letadel,“ uvedla demokratická senátorka Elizabeth Warrenová, která se chce stát americkou prezidentkou. „Sice nevím, co bylo příčinou těchto nehod, objevily se ale vážné pochybnosti o tom, zda tato letadla nebyla nasazena do provozu bez dodatečného výcviku pilotů, aby se ušetřily peníze,“ dodala.

    Výzvu k odstavení letadla Boeing 737 MAX 8 učinili i demokratičtí senátoři Richard Blumenthal a Dianne Feinsteinová či jejich republikánský kolega Mitt Romney. Všichni se shodují, že tento preventivní krok musí FAA učinit, aby ochránila cestující, piloty a letecký personál.

    Warrenová ve svém prohlášení upozornila na nový stabilizační systém MCAS zabudovaný v letadle Boeing 737 MAX 8. Letadlo je vybaveno velkými, ale palivově úspornými motory, které posunuly těžiště. Tento problém vyrovnává systém MCAS, který se automaticky aktivuje v případě, že letadlo příliš prudce stoupá, nebo když naopak rychlost stroje nebezpečně poklesne.

    Problémem ale je, že FAA a společnost Boeing se podle deníku The New York Times rozhodly piloty o přítomnosti MCAS příliš neinformovat, aby snížily náklady na jejich přeškolení. MCAS přitom do práce pilotů v kritických okamžicích vstupuje. A právě systém MCAS je v centru vyšetřování loňské nehody Boeingu 737 MAX 8 nízkonákladové společnosti Lion Air.

  • EASA vydala zákaz pro boeingy, platí od 20 hodin

    Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) plošně zakázala provoz Boeingu 737 Max 8 i většího 737 Max 9 v evropském letovém prostoru. Zákaz začne platit v osm hodin večer středoevropského času. Informovala o tom agentura Bloomberg.

    Podle EASA jde o opatření, které má zajistit bezpečnost cestujících. Americká agentura Federal Aviation Administration (FAA), která většinou postupuje v souladu s evropskou agenturou, se zákazem dosud váhá.

  • Vlna zákazů pokračuje. Boeing 737 MAX 8 nechtějí ve svém vzdušném prostoru Itálie, Irsko ani Rakousko

    Počet zemí, které nechtějí na svých letištích Boeing 737 MAX, stoupá. K zákazu se podle agentury Reuters nově přidala Itálie, Irsko a Rakousko. Typ letounu uzemnila letecká společnost Turkish Airlines nebo polská společnost LOT.

  • K zákazu se přidala Francie a Německo

    Další evropské země zakázaly provoz Boeingu 737 MAX 8, který se v neděli zřítil v Etiopii. K Velké Británii či Norsku se přidala Francie a Německo.

  • Americké letušky nechtějí létat v Boeingu 737 MAX 8

    K zákazu modelu Boeing 737 MAX 8 se nepřipojila žádná letecká společnost ze Spojených států. Podle informací agentury AP se ale skupina letušek jedné z hlavních amerických aerolinek American Airlines postavila proti tomuto rozhodnutí. Letušky nechtějí být umisťovány do údajně nebezpečných letadel, dokud nebude dokončeno další vyšetřování.

    Asociace profesionálních letušek, která reprezentuje více než 26 tisíc letušek společnosti American Airlines, vyzvala generálního ředitele Douga Parkera, aby „velmi zvážil zákaz provozu těchto letadel, dokud nebude možné provést vyšetřování“. Skupina uvedla, že letušky nebudou vykonávat svou práci, pokud se nebudou cítit bezpečně.

    Brian Parrish, mluvčí společnosti Southwest Airlines, která s modelem také létá, řekl, že dopravce je stále přesvědčen o bezpečnosti letadla. American Airlines Group, která má 24 letadel typu Max 8 uvedla, že má v model plnou důvěru.

  • K zákazu se připojilo Turecko a Nizozemsko

    Podle nejnovějších informací agentury Bloomberg se po vzoru dalších zemí k zákazu provozu typu Boeingu 737 MAX 8 přidalo také Turecko a Nizozemsko.

    Turkish Airlines od 13. března zakazují všechny komerční lety svých modelů Boeing 737 MAX až do vyřešení problému ohledně jejich bezpečnosti, řekl generální ředitel letecké společnosti Bilal Ekşi podle agentury Reuters. Viceprezident pro vztahy s médii Yahya Üstün dodal, že společnost Turkish Airlines provozuje 12 letadel Boeing 737 MAX.

  • Vyjádření českého Úřadu pro civilní letectví

    Úřad pro civilní letectví aktivně sleduje vývoj situace. V rámci standardního systému aplikovaného v civilním letectví v globálním i evropském prostředí mohou být pro účely omezení provozu vydávány tzv. Příkazy k zachování letové způsobilosti (Airworthiness Directive). Ty jsou vydávány úřadem, který vydal typové osvědčení, nebo případně v rámci evropského systému, jehož je ČR součástí, Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA), nikoliv tedy národním leteckým úřadem členského státu EU (v České republice ÚCL). Provozovatel je pak povinen tyto příkazy a v nich stanovené podmínky plnit a dodržet.

    Jak bylo řečeno, ÚCL monitoruje stanoviska a dokumenty vydávané jak FAA, tak EASA a je také v kontaktu s provozovatelem tohoto typu v ČR. V tuto chvíli úřad nemá žádné informace o nutnosti omezení provozu, nebo uzemnění daného typu.

  • Složitosti v letectví vytvářejí nebezpečí, vyjádřil se k situaci Trump

    K nedělní havárii etiopského letadla se vyjádřil v úterý na Twitteru americký prezident Donald Trump. Letadla označil za příliš složitá na to, aby létala. Podle něj už piloti nejsou potřeba a raději jsou nahrazováni počítačovými vědci. „Vždy se snaží jít o jeden zbytečný krok dál, i když často to staré a jednodušší je mnohem lepší,“ napsal Trump na Twitteru.

    Prezident USA také uvedl, že by sám nechtěl, aby jeho pilotem byl Albert Einstein. „Chci skvělé letecké profesionály, kteří mohou snadno a rychle převzít kontrolu nad letadlem,“ uvedl.

  • Česká republika zatím letoun nezakáže, čeká na vyjádření EASA

    Česká letecká společnost Smartwings zatím nevyřadí z provozu svá letadla Boeing 737 MAX 8 a počká na vyjádření Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). ČTK to v pondělí řekla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

  • Boeing 737 MAX 8 neodstartuje ani v Ománu

    Další zemí, která připsala typ letadla Boeing 737 MAX 8 na seznam zakázaných strojů v zemi, je Omán, napsal server ABC News.

    Státní dopravce Oman Air uvedl, že je v těsném kontaktu s firmou Boeing, po havárii etiopského letadla stejného modelu, který se v zemi široce používá. Aerolinka Oman Air na Twitteru dodala, že jejím hlavním a základním kritériem je „bezpečnost a zdraví jejích zaměstnanců a cestujících“.

    Oman Air provozuje pět letadel Boeing 737 MAX 8.

  • Další zemí s platným zákazem údajně nebezpečného boeingu je Norsko

    Norská aerolinka Norwegian Air pozastavila provoz své flotily Boeingů 737 MAX 8, podle svých slov tak učinila po poradě s evropským úřadem pro letectví.

    V Norsku má dopravce 18 letadel.

  • Británie se přidala k zákazu Boeingu 737 MAX 8

    Podle informací serveru The Independent Velká Británie po vzoru dalších zemí přistoupila ke stejnému kroku a zakázala veškeré přílety nebo odlety letadel typu Boeing 737 MAX 8.

    Úřad pro civilní letectví Spojeného království ve svém úterním prohlášení uvedl, že situaci sledoval a nakonec zavedl právě toto preventivní opatření.

    V současné době je na území Británie registrovaných pět letounů 737 MAX 8 a šestý měl být uvedený do provozu tento týden.

  • K zákazu typu letounu se přidala Austrálie i Malajsie

    Letecké společnosti Malajsie, Brazílie, Mexika či Singapuru jsou dalšími v řadě zemí, které se v posledních hodinách rozhodly kvůli nedělní nehodě dočasně vyřadit z provozu stroje Boeing 737 MAX 8. Podle agentury AFP zakázala ve svém vzdušném prostoru všechny stroje tohoto typu i Austrálie.

Reklama

Související témata:

Hlavní zprávy