Hlavní obsah

Další dopravní podnik v personální krizi. V Hradci zrušili linku a okleštili tři další, autobusy nemá kdo řídit

Cestující v Hradci nemá kdo vozit. Tamní dopravní podnik proto jednu linku zrušil a několik dalších výrazně omezil. Nedostatek řidičů už ovlivnil dopravu i v Plzni či Praze.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Jedna autobusová linka úplně zrušená, další funguje jen mezi sedmou a šestnáctou hodinou a o prázdninách nebude jezdit vůbec, další tři jezdí v prázdninovém provozu. Tak vypadají změny, které v Hradci Králové zavedl od začátku dubna tamní dopravní podnik. Reaguje tak na přetrvávající nedostatek řidičů.

Článek

Po Praze a Plzni, které na některých linkách zavedly prázdninový režim, dolehl nedostatek šoférů i na Hradec Králové. Tam dokonce jednu linku zrušili úplně a další bude jezdit jen ve školním roce. Podle ředitele hradeckého dopravního podniku Zdeňka Abrahama nejde o mimořádnou personální krizi, ale o celorepublikový problém. „Řidiči chybí po celé zemi, a to nejen v dopravních podnicích měst, ale i v autobusových či kamionových dopravách,” říká Abraham, který občas musí sednout za volant i sám. „Minulý týden jsem jezdil a vypomáhají i kolegové z kanceláří či dílen, kteří mají řidičák na autobus,” popisuje.

U některých cestujících vyvolaly změny negativní emoce. Především na facebookovém profilu dopravního podniku se lidé rozčilují zejména nad zrušením linky 24R a velkým omezením trolejbusu číslo 6. Naopak cestující, které Seznam.cz oslovil přímo na zastávkách, reagovali smířlivě. „Nejsou řidiči, to musíme pochopit a jezdit tak, jak to nově naplánovali,” uvedla starší žena na zastávce Alessandria na Slezském Předměstí. Se změnami souhlasila hradecká radnice, která dopravní podnik každoročně dotuje téměř 170 miliony korun. „Rada města měla možnost se k navrhovaným opatřením vyjádřit, neměla však žádné připomínky,” uvádí mluvčí magistrátu Petr Vinklář.

Změna v jízdních řádech by měla dopravnímu podniku ušetřit šest řidičů. „Velmi si vážím vstřícnosti našich řidičů, ale nemůžeme po nich chtít přesčasy a mimořádné směny dlouhodobě,” dodává ředitel dopravního podniku. Ten však do budoucna bude nové šoféry nutně potřebovat, neboť plánuje vybudování nové trolejbusové trati do částí města, které ještě nemají spojení MHD. A novou trať bude potřeba personálně pokrýt.

I proto hradecký dopravní podnik už dlouhodobě cílí na ženy, které se snaží přesvědčit k tomu, že práce za volantem není o mnoho náročnější než práce za pokladnou v supermarketu. A je i mnohem lépe placená. „Ženám se v naší společnosti líbí a daří. V současné době máme 32 řidiček, to je více než kdekoliv jinde v České republice,” říká Abraham.

Zatím poslední velkou změnou v hradecké městské hromadné dopravě bylo zrušení jedné linky, přetrasování několika dalších a změny v časových jízdních řádech v roce 2013. Tenkrát byly protesty veřejnosti ještě hlasitější, a dopravní podnik proto některé změny vrátil zpět k původnímu stavu. To podle Zdeňka Abrahama nyní nehrozí, byť hradeckému dopravnímu podniku v posledních dvou letech začali opět přibývat cestující. Teď je však nemá kdo vozit.

Reklama

Doporučované