Hlavní obsah

Data ukazují, jak se změnilo chování Čechů po rozvolnění

Foto: Getty Images

Lidé po rozvolnění tráví více času například v parcích (ilustrační foto).

Reklama

Česko se dostalo do fáze postupného rozvolňování. Od 10. května mohl otevřít maloobchod, týden před tím začaly znovu fungovat kadeřnictví, kosmetické salony nebo masáže. Od začátku května jsou přístupné galerie a muzea.

Článek

Toto pondělí se hostům otevřely i venkovní zahrádky restauračních zařízení. Do dat se poslední uvolnění zatím nepromítlo, aktuální zpráva o změnách pohybu lidí je z 15. května.

Jak se od té doby změnilo chování lidí, ukazují data o pohybu obyvatelstva od společnosti Google. Firma využívá anonymizovaná data, která ukazují trend pohybu podle historie lokace telefonu u osob, které ji samy povolily. Vzorek tak nemusí odpovídat přesnému chování širší populace. Společnost také uvádí, že data neumožňují zjištění totožnosti stejně jako polohu, kontakty nebo pohyb jednotlivce.

Google Mobility Report

V pravidelných zprávách o pohybu Google Mobility Report je rozlišeno šest kategorií podle typu lokality:

1. Provozovny a volný čas – restaurace, kavárny, nákupní centra, zábavní parky, muzea, knihovny a kina

2. Potraviny a lékárny – prodejny potravin, supermarkety, farmářské trhy, obchody s potravinovými specialitami, drogerie a lékárny

3. Parky – národní parky, veřejné pláže, přístaviště, parky pro venčení psů, náměstí a veřejné zahrady

4. Stanice veřejné dopravy – uzly veřejné dopravy, například stanice metra, autobusové zastávky či vlaková nádraží

5. Pracoviště

6. Bydliště

Poslední zpráva je aktuální k 15. květnu.

Lidé stále tráví méně času v různých provozovnách, jako jsou restaurace, kavárny, nákupní centra, nebo v kulturních zařízeních, jako jsou muzea a galerie. Momentálně je to o 20 procent méně v porovnání s obvyklou situací. Pokles ale již není tak výrazný jako v předchozích měsících, lidé se s postupným rozvolňováním začínají do těchto míst vracet.

První dva dny, kdy se opět otevřely maloobchodní prodejny, byl dokonce rozdíl oproti obvyklé situaci pouze -10 procent. Šlo o nejvyšší hodnoty od období předvánočních nákupů.

Podobné navýšení je ale vidět i v místech, která zůstala otevřená, konkrétně v obchodech s potravinami a v lékárnách. Aktivita zde sice nespadla pod obvyklé hodnoty, ale i tak se v posledním měsíci zvyšuje. Nyní je zhruba 30 % nad normálem.

Naopak méně času lidé začínají trávit v místě svého bydliště. Zatímco v dubnu byli lidé doma zhruba o 15 % víc času, poslední měřené období v květnu klesl pobyt doma na zhruba 5 %.

Z dat také vyplývá, že se lidé začínají vracet na pracoviště. Momentálně je pokles pobytu na místě pracoviště o -18 %. Je to viditelný rozdíl oproti počátku letošního roku, kdy se pokles pohyboval i na hodnotách přes -30 %.

Pobyt v parcích i přes proměnlivé počasí zaznamenal také nárůst. Z dat společnosti Google vyplývá, že výrazně častěji chodili lidé do parků zejména ve Zlínském kraji, o 99 procent více než obvykle, v Ústeckém kraji (o 96 % více), v Jihomoravském a Plzeňském kraji (shodně o 91 % více).

Reklama

Doporučované