Hlavní obsah

Dědictví po šéfovi Playboye. Přes 700 svlečených žen ukazuje, jak se vyvíjel pohled na nahotu

Od roku 1953 vyšlo v USA dohromady 749 čísel časopisu Playboy (foto: Playboy).

 

Reklama

Playboy od svého založení v roce 1953 vyšel s 749 různými titulními stranami. Na vůbec prvním přebalu se objevila Marilyn Monroe.

Článek

Ve středu zesnulý Hugh Hefner založil Playboy v roce 1953 jako pánský lifestylový magazín. Na první titulce se objevila Marilyn Monroeová. Výtisk stál 50 centů, celkem se prodalo více než 54 tisíc kopií.

Od té doby v Americe vyšlo dalších 748 čísel časopisu, který se snažil přinést sexuální revoluci a změnit pohled na ženskou nahotu. Značka Playboy je jednou z nejznámějších v americké historii a magazín se stal nejprodávanějším pánským periodikem.

Kromě progresivního postoje k sexualitě a humoru se časopis proslavil také zařazováním povídek spisovatelů, jako jsou Ray Bradbury, Ian Fleming, Gabriel García Márquez, Jack Kerouac, Kurt Vonnegut, Vladimir Nabokov, Chuck Palahniuk, Haruki Murakami a dalších.

Ikonické logo králíka časopis začal používat v roce 1954. Umělecký šéf Playboye Art Paul se později přiznal, že logo vytvořil za méně než půl hodiny. Kvůli logu časopisu se po jeho zakladateli jmenuje jeden druh králíka - Sylvilagus palustris hefneri.

Na titulce se objevilo mnoho hvězdných tváří, jako je například Drew Barrymoreová, Madonna, Sharon Stoneová, Naomi Campbellová, Cindy Crawfordová a další. Rekordní počet 14 titulek si připisuje Pamela Andersonová.

Za dobu vydávání časopisu se na titulní straně objevilo deset mužů. Mezi nimi například v roce 1990 současný americký prezident Donald Trump.

V roce 1970 začala vycházet verze časopisu opatřena Braillovým písmem. Playboy se tak stal prvním pánským časopisem pro nevidomé.

Časopis vychází v mnoha mutacích po celém světě. K českým čtenářům se poprvé dostal v roce 1991. V některých asijských a téměř ve všech muslimských zemích je magazín zakázaný.

Hefner pod značkou Playboy také založil kluby. První vznikl v Chicagu v roce 1960. Následně se podniky rozšířily například až do Japonska nabo na Jamajku.

Klíčovou roli po Hefnerovi přebral v roce 2014 jeho syn Cooper. V roce 2016 časopis přestal ukazovat na svých stránkách nahotu. Prodejnost ale klesala, v roce 2017 se proto časopis opět vrátil k předchozí praxi.

Reklama

Související témata:
Hugh Hefner

Doporučované