Hlavní obsah

Den v byznysu: Covidové Vánoce budou s méně dárky a frontami na kapry

Den v byznysu.Video: Anita Plasová

 

Reklama

Rychlý přehled nejdůležitějších událostí, které se v byznysu odehrály doma i ve světě v úterý 15. prosince.

Článek

Obchody tentokrát zavírání přežily – na rozdíl od hotelů a restaurací. Zavírání se od pátku týká i fitness center, pro která to znamená velký problém, říká prezidentka České komory fitness Jana Havrdová.

Nové bonusy

Restaurace, hotely nebo fitness centra musí od pátku znovu zavřít. Vláda proto připravila podpůrné programy. Ještě v pondělí odpoledne premiér Andrej Babiš sliboval uzavřeným oborům stoprocentní kompenzace. Výsledek jednání byl ale jiný.

Pro restaurace vláda vyčlenila 2,5 miliardy v programu COVID Gastro, ve kterém mohou restauratéři žádat o 400 korun na zaměstnance za každý den nuceného uzavření od 14. října do 31. prosince. Například restaurace s 10 zaměstnanci tak za měsíc získá 120 tisíc korun.

Spolu s 50procentním příspěvkem na nájem a programem Antivirus to odhadem pokryje 40 procent obratu restaurací. V Rakousku či Německu podnikatelé dostávají až 80 procent tržeb. Tuzemské programy se navíc netýkají dodavatelů pro gastro.

Hotelům stát rozdá až 3,5 miliardy. Ubytovací služby budou moci čerpat na pokoj a zavřený den 100 až 330 korun.

Podnikatelé mohou dál čerpat 50procentní příspěvek na nájemné za čtvrté čtvrtletí a také program Antivirus na náhradu mezd.

Méně dárků, více cukroví

Na 38 procent Čechů plánuje kupovat méně dárků než loni, většina z nich kvůli dopadům pandemie. Přibližně stejný počet dárků jako loni má v plánu pořídit 53 procent Čechů, ukázal průzkum společnosti Ipsos mezi 826 respondenty.

Naopak na cukroví ale Češi nešetří. Podle řetězců lidé před letošními Vánocemi pečou více doma než v minulých letech, čemuž odpovídají zvýšené prodeje těst na vánoční cukroví. Roste ale i zájem o hotové výrobky, například o čajové pečivo, kokosky, linecké pečivo nebo rumové koule.

Změny v autoprůmyslu

Šéf Volkswagenu Herbert Diess se hádá s mocnými odboráři kvůli přechodu k elektromobilitě a nutným úsporám. Získal sice podporu dozorčí rady a souboj podle všeho vyhrál, ale zároveň mu rada odmítla prodloužit smlouvu, která platí do roku 2023.

Sedmička evropských výrobců nákladních vozů, mezi nimiž jsou MAN nebo Iveco, oznámila, že do roku 2040 skončí éra spalovacího motoru i u nich. Nákladní doprava patří k oborům, kde snižování emisí představuje největší výzvu.

Přehled událostí z byznysu z předchozích dní si pusťte v rychlém videu ZDE, pokud chcete rychlý přehled dnešních ekonomických zpráv, přejděte SEM, a pokud vás byznys opravdu zajímá a chcete vidět jeho špičkovou podobu, podívejte se SEM.

Reklama

Související témata:

Doporučované