Hlavní obsah

Desítky tisíc příspěvků. Proti Meghan se vedla nenávistná online kampaň

Foto: Profimedia.cz

Princ Harry a Meghan Markleová (na snímku) se skutečně stali terčem nenávistné kampaně.

Reklama

Byla to cílená a koordinovaná kampaň na Twitteru. Tento týden zveřejněná analýza zmapovala nenávistné příspěvky směřující na britského prince Harryho a jeho choť Meghan. Za velkou částí příspěvků přitom stojí malá skupina účtů.

Článek

Vévoda a vévodkyně ze Sussexu opakovaně zmiňovali toxicitu a nevlídnost sociálních sítí jako jeden z důvodů svého rozhodnutí ustoupit ze života spojeného s britskou královskou rodinou.

Částečně za pravdu teď páru dala analýza více než 114 tisíc tweetů, které – ve vztahu k vévodkyni Meghan – obsahovaly negativní nebo nenávistný obsah, uvádí server BuzzFeed News.

V úterý vydala skupina analytiků Twitteru Bot Sentinel zprávu zkoumající aktivitu na této sociální síti související s párem, který se přestěhoval do USA. Analytici zjistili, že většina nenávistných a dezinformačních příspěvků o Meghan a Harrym pochází od malé skupiny účtů. Přičemž za sedmdesáti procenty negativního a nenávistného obsahu stálo celkem 83 účtů.

Účty mezi sebou spolupracovaly, čímž podle výzkumníků získaly publikum čítající 187 631 sledujících.

„Naše analýza nám umožnila izolovat 55 účtů, které jsme identifikovali jako primární účty šířící nenávistné příspěvky, a také 28 sekundárních účtů, které hlavně zesilovaly dosah těch primárních,“ uvádí analýza. V souhrnu odhaduje „kombinovaný potenciální dosah až 17 milionů uživatelů“.

Vzorec toho, jak mezi sebou účty interagovaly, nebyl „organický“, píše se dále ve zprávě, což naznačuje, že šlo o koordinované úsilí, píše deník The Guardian.

„Zdá se, že většinu účtů vytvořili a obsluhovali lidé,“ potvrdil deníku The Washington Post ředitel organizace Bot Sentinel Christopher Bouzy. „Hledali jsme automatizované účty a našli jsme jen velmi málo důkazů o aktivitě takzvaných botů,“ řekl Bouzy.

Čtyřem z 55 primárních účtů uvedených v analýze byla společností Twitter pozastavena činnost. U ostatních účtů Twitter údajně nenašel žádné důkazy o rozšířené koordinaci, používání více účtů jediným člověkem nebo manipulaci, dodává The Washington Post.

Bouzy dále uvedl, že krátce po zveřejnění zprávy došlo k výraznému poklesu aktivity zaměřené na prince Harryho a vévodkyni Meghan. Bouzy řekl serveru BuzzFeed News, že kampaň proti Meghan na Twitteru se nepodobala ničemu, co on nebo jeho tým předtím viděli.

„Není zde žádný motiv,“ řekl Bouzy a srovnal kampaň zaměřenou na Meghan s dalšími dezinformačními nebo nenávistnými kampaněmi na Twitteru, jako například hnutí #StopTheSteal za zvrácení výsledků prezidentských voleb v USA v roce 2020 nebo kampaň za vyškrtnutí herečky Amber Heardové z pokračování filmového Aquamana kvůli obvinění z psychického a fyzického týrání, které proti ní vznesl její bývalý manžel a herec Johnny Depp. „Jsou to lidé, kteří ji nenávidí? Je to rasismus? Snaží se poškodit důvěryhodnost Harryho a Meghan? Nevíme,“ říká Bouzy.

„Tuto kampaň vedou lidé, kteří vědí, jak manipulovat s algoritmy, jak manipulovat s Twitterem a zároveň se vyhnout odhalení a pozastavení jejich účtů. Jsou to lidé, kteří vědí, jak tyto věci dělat, a kteří jsou za to placeni,“ myslí si Bouzy.

Bouzy řekl, že uživatelé, kteří se zaměřují na Harryho a Meghan, fungují „chytřeji, než běžně pozorujeme“. Podle Bouzyho jsou nenávistné příspěvky smíchány s tweety, které neporušují podmínky služby Twitteru, což ztěžuje tyto příspěvky a jejich autory automaticky detekovat. Často také účty přecházejí do soukromého módu, kdy je mnohem náročnější nahlásit je provozovatelům platformy. „Toto je hra, kterou hrají s Twitterem. A přesně vědí, co dělají,“ říká o účtech Bouzy.

Reklama

Doporučované