Hlavní obsah

Diagnóza COVID-19. Virus proniká do českých firem, první lidé přijdou o práci

Foto: Marco Di Lauro, Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Jen v cestovním ruchu je v ohrožení až 40 tisíc pracovních míst, odhadla Hospodářská komora.

Článek

Poloprázdné restaurace v poledne v centru Prahy nevěští nic dobrého.

Se začátkem vyhlášených koronavirových prázdnin tisíce lidí musely ve středu poprvé zůstat doma a do zaměstnání se buď připojovaly vzdáleně přes internet, nebo si vzaly volno zcela. Komerční banka takto nechala doma třetinu svých lidí, loterijní společnost Sazka polovinu – dva příklady za desítky firem, v nichž home office propukl naplno.

Tak prudce, jak se koronavirus šíří mezi lidmi, kteří se vrátili z Itálie, noří se dopady čínské nákazy také do tuzemských firem.

Nákazy ve firmách

Přenos mezi lidmi a v českých podnicích má vlastně obdobný průběh. Nejprve se virus zdál hodně vzdálený, pak přišly první porady nad krizovými plány, když nedorazily dodávky z Číny.

Ale až vyhlášení školních prázdnin, k němuž sáhla tento týden vláda, odstartovalo skutečné změny uvažování ve firmách. A s přímými dopady na jejich byznys.

V místě, kde se soustředí nejvíc podnikání v Česku, tedy v Praze, to už poznali majitelé restaurací.

Ti dostali už jednu koronavirovou ránu předtím – podle údajů, které redaktorka Seznam Zpráv získala v bankách, poklesly útraty čínskými platebními kartami oproti únoru o 90 procent. Jinými slovy: čínští, ale i další turisté z Prahy zmizeli a s nimi i tržby za obědy a večeře. A teď se přidaly tisíce zaměstnanců, kteří přestali chodit na oběd, protože pracují doma.

„V cestovním ruchu je v ohrožení až 40 tisíc pracovních míst a v případě, že by krizová situace okolo koronaviru měla trvat delší dobu, může ohrozit i další navazující obory například v sektoru služeb,“ upozornil ve středu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Home office je sice vítanou příležitostí naučit zaměstnance pracovat jinak a levněji, ale pro restaurace má existenční rozměr. Číšníci už otevřeně mluví o tom, že se bojí o práci.

Firmy v cestovním ruchu, pohostinství, hotelnictví i dalších navazujících oborech by mohly podle čerstvého odhadu Hospodářské komory kvůli koronaviru přijít řádově o desítky miliard korun.

Bez práce jsou ale také výstaváři, nebo firmy, které živilo pořádání konferencí, eventů, kongresů, přednášek.

Koronavirus ohrozil i ženskou krásu

Společnost Blue Events se například rozhodla svou nejbližší akci – konferenci Big Data – přesunout na říjen. V avizovaném dubnovém termínu se neuskuteční ani veletrh Czech On-line Expo, který se měl konat na holešovickém výstavišti. Odloženy byly castingy na Českou Miss i termín semifinále letošního ročníku České Missis. Ruší se koncerty, hokejové play off.

Za tím vším jsou peníze, které se vypaří – za kávu, za pronajaté sály, za další služby. V lepším případě tržby přijdou o půl roku později, v horším vůbec.

Olomouc je stotisícové město. Místní největší univerzitu, Palackého, studuje zhruba pětina tohoto množství, většina dojíždí. Univerzita až do 22. března zrušila kontaktní výuku, takže z města rázem zmizí tisíce lidí, kteří utráceli. Ne moc (studenti), ale bude to znát.

Jak proniká koronavirus hlouběji do byznysu, budou i vítězové: výrobci gelů, roušek, roznáškové a rozvážkové služby si jistě na tržby stěžovat nemohou.

Internetový prodejce Košík.cz přiznal kvůli koronaviru o pětinu vyšší tržby než o Vánocích.

Už ale nejde zdaleka jen o „malý“ byznys kolem kaváren, restaurací či penzionů.

Koronavirus se zakusuje do pilíře českého průmyslu. Jihoevropské automobilky – Fiat například – už zastavují výrobu v některých továrnách, Seat o stejném kroku uvažuje.

Největší česká automobilka Škoda Auto ve středu poprvé připustila obavy, že kvůli potížím s dodávkami dílů z Číny nemusí být výroba plynulá.

„V souvislosti s koronavirem ponechávají někteří naši čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají,“ řekl mluvčí firmy Tomáš Kotera. „To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně,“ uvedl.

Díly do aut docházejí

Tuzemské automobilky jsou obvykle opatrné na to, aby přiznávaly potíže při výrobě, ale podle informací Seznam Zpráv i od místních konkurentů škodovky je situace mimořádně napjatá a některé díly mohou dojít v řádu dní či hodin.

Na poplach bijí dopravci a cestovní kanceláře. Ty teď dokonce sahají ke krokům, které nebyla vidět dlouhé roky – nabízejí stoprocentní storno zájezdů i v den, kdy dovolená začíná. „Koronavirus může vyvolat propad evropské ekonomiky, jehož rozsah teď zatím nikdo neodhadne. Záležet bude na tom, jak dlouho to bude trvat,“ říká Jiří Šimáně, majitel společnosti Unimex Group, která vlastní aerolinky Smartwings.

Tahle sezona, nejen pro turistický ruch, ale vlastně pro celou českou ekonomiku, nemusí být odepsaná, ale jen za určitých předpokladů.

Lidé se začnou vracet do práce a s tím se rozjede kolotoč jejich obvyklých útrat. Když pracujete jen z domova, vaše spotřeba je prostě menší.

Vláda neudělá stejnou chybu jako po finanční krizi 2008, kdy udusila spotřebu domácností.

„Stát musí alespoň částečně kompenzovat ztráty nejzasaženějších oborů,“ je přesvědčen prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

První drobné kroky už vláda učinila: bezúročné půjčky malým a středním firmám, odložení daňového přiznání o tři měsíce.

To hlavní, co potřebují lidé i byznys, se zatím nedaří: zastavit šíření koronaviru.

Reklama

Doporučované