Hlavní obsah

Digitální lékárny a vyšetření online. Co zůstane i po epidemii?

Foto: Profimedia.cz

Speciální aplikace a virtuální ordinace. Čeští pacienti si zvykají na telemedicínu.

Reklama

Recept na předepsané léky prostřednictvím SMS zpráv nebo e-mailem, neschopenka do práce elektronicky. Do ordinace vůbec nechoďte, jen telefonujte. Česká realita v době šíření koronavirové nákazy.

Článek

Chaty, virtuální ordinace i lékárny, chytré aplikace s kompletním přehledem o kondici konkrétního člověka. Chybí ještě dotáhnout detaily, říká Karel Diviš za společnost IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.

„Například, když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci třeba před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,“ míní.

Lékárny evidují nárůsty online objednávek o desítky procent. Kamenné lékárny zjednodušily systém objednávání léků. „Kromě léků dostanete i cenné rady od farmaceutů, které zatím v online prostoru nedokážeme plnohodnotně nahradit,“ říká Tomáš Lukš, ředitel sítě EUC Lékáren.

I v klidnějších dobách může elektronické zdravotnictví vyřešit až polovinu návštěv v ordinacích, je přesvědčen Oldřich Šubrt, ředitel kliniky Program Health Plus. Šetří to čas oběma stranám, zdravotníkům i pacientům. Počet uživatelů jen jejich aplikace vzrostl za poslední tři týdny pětkrát. „Důležité je, aby měli všichni zúčastnění zabezpečenou, komplexní a dobře dostupnou dokumentaci,“ říká Oldřich Šubrt. „Pak to může fungovat stejně efektivně jako třeba internetové bankovnictví.“

Výjimkou nejsou ani konzultace přes webkameru. Tady ale platí, že fungovat to může jen u lehčích diagnóz, například, když chce člověk s lékařem zkonzultovat ekzém na kůži. „Komplikované pro tuto variantu léčby může být doložení výkonů zdravotním pojišťovnám, ale i to asi lze legislativně vyřešit,“ říká Karel Diviš z IDC-softwarehouse.

Naproti tomu prezident České lékařské komory a angiolog Milan Kubek nadšení mírní. „Po telefonu se nedá léčit,“ říká. Dodává, že ospravedlnitelné je to jen v této mimořádné situaci. „I mně moji pacienti posílají fotky, ale nejsou věrné, nedá se na to stoprocentně spolehnout.“ Problémem je podle něj i to, že řada starších lidí nepoužívá chytré telefony.

Šéf stavovské organizace také rozporuje tvrzení, že Češi více než jiné národy chodí k lékařům, a zatěžují tak systém. „České zdravotnictví i za málo peněz vydává špičkové výkony a máme méně zanedbaných stavů právě proto, že lidé do ordinace přijdou,“ domnívá se Kubek.

Reklama

Doporučované