Hlavní obsah

Díky Formanovi ukazuji pravdu života, říká Helena Třeštíková

Režisérka Helena Třeštíková v rozhovoru pro Televizi Seznam.Video: Ján Bavala, Seznam Zprávy

 

Reklama

,,Pravdou je, že on byl ‚Forman český‘ a současně ‚Forman americký‘. Byl to outsider a zároveň vítěz. Byl Forman, který hned na začátku tvrdí, že se nechce rozebírat a mluvit o svém životě, a pak celou dobu mluví o sobě a rozebírá se. Kontrastní polohy jeho osobnosti, ty nás provázely pořád. Proto také název Forman vs. Forman,“ říká režisérka Helena Třeštíková. O hlavním hrdinovi svého filmu se před kamerou Seznamu rozpovídala jako o zásadní postavě svého života.

Článek

„Já byla v dětství fanatický filmový divák, pořád jsem chodila do kina. V té době to ale byly většinou socialistické filmy, kde budovatelé ‚budovali‘ lepší svět… až měl člověk pocit, že je to nějaká jiná realita než svět kolem nás. A pak jsem viděla filmy Miloše Formana Konkurs a Černý Petr a najednou byl na plátně život – takový, jaký jsme ho znali. A pro mě to byl ohromný objev! Tehdy jsem si poprvé řekla: já bych tak chtěla dělat filmy…,“ přiznává s úsměvem Třeštíková.

Autorka úspěšných časosběrných dokumentů (např. Manželské etudy, Marcela, René, Katka aj.) a také spolurežisérka snímku Zkáza krásou (společně s Jakubem Hejnou), vyprávějícího příběh Lídy Baarové, měla tentokrát nelehký úkol. Na rozdíl od předchozích projektů vznikal film Forman vs. Forman výlučně z různých, dosud známých, ale i celkem neznámých materiálů z českých a zahraničních archivů. „Věděli jsme, že nic nového již dodatečně nenatočíme, že musíme vystačit s tím, co máme k dispozici.“

Celovečerní snímek zachycuje Formana v různých obdobích jeho života, často s odkazem na historický kontext. Divák, který očekává tzv. nekritické velebení kultu Miloše Formana, bude nejspíš zklamán – naštěstí. Jednotlivé životní etapy odhaluje Třeštíková autenticky, citlivě, ale bez zbytečného sentimentu. „Miloš Forman vlastně opustil svoji rodinu, svoje děti… odjel do Ameriky… a vždycky jsem si říkala, že tohle by žena asi nikdy neudělala. Aby opustila svoje děti,“ zamyslí se Třeštíková. „Následně pak po svém prvním velkém americkém neúspěchu prožil dva roky samoty, depresí a smutku – než přišla příležitost, která opravdu od základů změnila jeho život.“ Jednalo se tenkrát o film Přelet nad kukaččím hnízdem – literární předlohu Miloši Formanovi nabídla dvojice v té době neznámých filmových producentů: Saul Zaentz a Michael Douglas.

Čím si Miloš Forman získal náklonnost Michaela Douglase? Jak probíhala spolupráce Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny na filmu Forman vs. Forman? A jak dopadla první slavnostní projekce v Cannes, kde na oceňovanou režisérku čekaly zástupy fotografů na pověstném červeném koberci? To vše se dozvíte v magazínu Slavní, který celoplošná Televize Seznam vysílá každé úterý od 21 hodin.

Reklama

Související témata:

Doporučované