Hlavní obsah

Dirigovat se dá i bez rukou, říká jeden z nejslavnějších českých dirigentů

Dirigent Jakub Hrůša o nástrahách svého řemesla, symfonicích na Twitteru i nedostatku peněz v české kultuře.Video: Tereza Willoughby, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jakuba Hrůšu zařadil časopis Gramophone mezi deset světových dirigentů, kteří před sebou mají hvězdnou budoucnost. V Praze se teď představil hned dvakrát v rámci festivalu Dvořákova Praha.

Článek

Na pražském festivalu vedl Českou filharmonii. U předního orchestru se stal hlavním hostujícím dirigentem. Vedoucí místo mu ale po smrti Jiřího Bělohlávka, jehož byl žákem a dlouholetým přítelem, nenabídli. „Panuje názor, že šéf České filharmonie by měl být bělovlasý a s vavříny z ciziny,” konstatuje s nadsázkou Hrůša.

Problémy s autoritou ale ve vztahu k filharmonii nikdy neměl. „Pracuji s orchestrem často, cítím velice pozitivní kontakt a moc si to užívám.” Dirigent musí podle něj rozumět nejen hudbě, ale i psychologii hudebníků, které vede. „Nechtějí jen dirigenta na efekt. Má soubor podněcovat a trpělivě s ním zkoušet. Když se empatická, psychologická stránka neprojeví, je to na orchestru velmi brzy vidět."

Nejen proto by si mělo vedení kulturních institucí umět podle Hrůši dupnout, co se týká podmínek práce. „Česká filharmonie je na tom finančně lépe než ostatní české ansámbly. A bylo by absurdní, kdyby se to mělo znovu vrátit zpátky,” říká o platové situaci českých umělců.

„Naopak by podobný zvrat měl nastat i v jiných institucích, protože ohodnocení v České republice je se zahraničím naprosto nesrovnatelné,” dodává.

Kritiky jako dojmologie

Hned na zahájení Dvořákovy Prahy v Rudolfinu mu publikum aplaudovalo vestoje. „Dřív byl takový potlesk znakem naprosté mimořádnosti, teď je častější. Pomalu se z toho stává klišé,” konstatuje dirigent.

Dodává, že čeští návštěvníci kulturních událostí jsou také opatrnější, co se týká vyjadřování negativního názoru. „Ze strany diváků jsem negativní reakce nikdy nezaznamenal. Vždycky se v tom davu lidí ale najdou ti, kterým se to nelíbilo. Kritiky čtu, i když je to často jen osobní dojmologie. Nezdržují se vysvětlením, proč ten názor mají.”

Od podzimu 2016 je Jakub Hrůša šéfdirigentem bavorského symfonického orchestru Bamberger Symphoniker. Každý desátý obyvatel Bambergu je přitom abonentem filharmonie.

„Je to dané tradicí, ale také moderním přístupem. Bamberský orchestr má vlastní iPhonovou aplikaci a je hodně vidět na sociálních sítích,” dodává Hrůša.

Jak by změnil Českou filharmonii a mohl by orchestr hrát i bez dirigenta? Odpovědi najdete ve videu výše.

Reklama

Doporučované