Hlavní obsah

Dobrým marketingem uděláte i z průměrné knihy bestseller, říká ředitel nakladatelství

Celý díl magazínu Byznys zblízka, jehož hlavním hostem byl Lukáš Novák z Euromedia Group.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Jako bestseller se v Česku označuje kniha, které se prodalo více než deset tisíc kusů. To jsou čísla, ke kterým pomůže šikovný marketing. Pak je ale takzvaný super bestseller, tedy padesát tisíc prodaných kusů a více. Tam už nezáleží jen na marketingu. „Taková kniha musí být perfektní a čtenářům se musí líbit,“ vysvětluje Lukáš Novák, výkonný ředitel nakladatelství Euromedia Group.

Článek

Jedním z autorů, který na extrémně vysoká čísla dosáhne, je momentálně spisovatel Patrik Hartl. Jeho knihy Nejlepší víkend prodala Euromedia Group hned 150 tisíc kusů.

„V České republice se to mění a nejvíce se teď prodávají české knihy. Dříve to byly primárně zahraniční tituly,“ vysvětluje Novák s tím, že čeští čtenáři často reagují jinak než ti za hranicemi. „Měli jsme hodně knížek, které byly v zahraničí úspěšné. Investovali jsme do marketingu, ale nepodařilo se to tak, jak jsme čekali. Pak jsou knihy, které v zahraničí tak úspěšné nebyly, ale u nás naopak ano,“ dodává.

Dvě procenta e-knih

Zatímco u hudby došlo ke kompletní proměně trhu a CD nosiče se téměř neprodávají, u knih naopak čísla v průběhu času stále rostou. Ročně se v Česku vydá zhruba 15 tisíc nejrůznějších titulů, elektronických je ale jen minimum z nich. „Nástup e-knih prodeje nijak výrazně neovlivnil. Dnes dělají na celém knižním trhu asi dvě procenta,“ vysvětluje Novák s tím, že důvodů je hned několik. Kromě toho, že Češi jsou „staromódní“ a mají knihy rádi, boom e-knih u nás přišel později než ve vyspělých státech. „Dnes jsme natolik bombardováni digitálními médii, že si mozek rád odpočine u papírové knihy,“ dodává Novák.

Euromedia Group je jedničkou v podnikání na českém knižním trhu – spadá pod ni síť knihkupectví Luxor, Knižní klub, velkoobchod s knihami a několik nakladatelství. „Pro letošní rok počítáme s odhadovaným obratem kolem 2,7 miliardy korun, ” říká Novák.

Euromedia Group

Byla založena v roce 1991 a patří mezi největší firmy podnikající v rámci knižního trhu v České republice.

Vlastní nakladatelské značky Kalibr, Ikar nebo Odeon.

Z hlediska počtu vydaných titulů se podle poslední výroční zprávy Svazu českých knihkupců a nakladatelů řadí v tuzemsku na druhé místo za skupinu Albatros Media.

Zatímco počet nakladatelství firma zatím rozšiřovat nechce, síť knihkupectví se má zvětšit. V roce 2017, kdy Euromedia Group knihkupectví Luxor (tehdy ještě Neoluxor) získala, měla firma 26 knihkupectví. Dnes jich je 36 a do dvou let jich společnost plánuje rovnou padesátku. Počítá také s jejich proměnou. Ve větších prodejnách vzniknou kavárny, v menších alespoň coffee pointy, proměnou projde i sortiment. Kromě knih se více zaměří také na takzvaný home, tedy drobnosti do domácnosti, a papírenský sortiment.

Cena knih je příliš nízká

Knihy si na rozdíl od ostatního zboží na trhu drží cenu. Určuje ji nakladatelství a minimálně kamenní hráči se ji snaží respektovat. Na internetu je to ale trochu jinak. Knižní hráči se tam snaží přebít kamenné obchody nižší cenou, takže knihy se tam dají sehnat až o 20 procent levněji.

„Dobré knihy se většinou snaží držet cenu po celou dobu. Není to tak, že by kniha vyšla a hned šla do akce,“ říká Novák. Je ale přesvědčen, že cena knih by měla být vyšší, než je. V současnosti čtenář zaplatí v průměru 250 korun za výtisk. „Za to, co člověk dostane, je ta cena hrozně nízká,“ dodává Novák.

Reklama

Doporučované