Hlavní obsah

Dodávali do hospod a teď jen přežívají. Byznys zachraňuje zmrzlina

Dodavatel do restaurací, hotelů a jídelen byl zasažen extrémně. Firmě stát vůbec nepomohl.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Adria Gold dodává restauracím a jídelnám suroviny a zmrzlinu. Aby přežila covidový lockdown, založila e-shop, zmenšila svá balení a zmrzlinu stáčí do malých kelímků. I tak má tržby na třetině a rezervy na nule.

Článek

Před třiceti lety si milovník zmrzliny Petr Němeček otevřel malou cukrárnu. Jeho zmrzlina byla úspěšná a brzy ji začal dodávat i jiným. Postupně k ní přidal dorty a pak i suroviny pro vaření v restauracích. Malou cukrárnu brzy doplnila i velkovýrobna a Petr Němeček začal ve velkém zásobovat hotely, restaurace, školní jídelny a vývařovny.

Z malé rodinné firmy se tak stal celorepublikový dodavatel, počet zaměstnanců se vyšplhal na šedesát a tržby na více než 170 milionů korun.

Řidiči nemají kam vyjet, skladníci co vychystávat

Rozjetou firmu ale před rokem zastavil covid-19. „Ze dne na den jsme museli vše stopnout. Neměli jsme koho zásobovat, řidiči neměli kam vyjet, skladníci neměli co vychystávat,“ vzpomíná na začátek pandemie Petr Němeček s tím, že firemní auta stála na dvorku, výroba se zastavila a nikdo nevěděl, co bude.

S létem přišlo rozvolnění a firmě zachránil sezonu veleúspěšný prodej zmrzliny. Jenže nastal podzim a s ním další omezení, která prakticky trvají dodnes.

„Řekli jsme si, že když tu 30 let něco budujeme, nesmíme to vzdát. Naše první reakce byla, že jsme zprovoznili e-shop se zmrzlinou a potravinami s rozvozem domů,“ říká Lukáš Bartoš, obchodní manažer firmy, s tím, že Adria Gold udělala jediné možné - zmenšila svá balení tak, aby byla využitelná i v domácnostech a svoji řemeslnou zmrzlinu začala kromě velkých cukrářských boxů a vaniček plnit do malých kelímků.

Každý měsíc pokles 60 procent. Vláda nepomohla

Pomohlo to částečně a firmu to zachránilo před nejhorším. „Každý měsíc počítáme poklesy v řádu 60 procent. To jsou desítky milionů každý měsíc,“ dodává Bartoš.

„Už se z toho dostáváme do letargie. Musím říct, že podzim jsme zvládali lépe než jaro. Psychicky rozhodně. Po Novém roce jsme se neustále k něčemu upínali. Únor – nic, březen – nic, duben – nic. Neviděli jsme světlo na konci tunelu a vlastně ho nevidíme dodnes,“ říká Němeček.

Firmě totiž stát příliš nepomohl. „Když vezmu jenom náklady na zaměstnance – tak částečně jsme dostali kurzarbeit. Když moc, tak nám to náklady na jednoho zaměstnance pokrylo z 30 procent. Ale ne na všechny. Přežívali jsme z rezerv a museli jsme si vzít úvěr, abychom vůbec přežili,“ dodává Němeček.

Společnost Adria Gold, která měla ještě v roce 2019 tržby 170 milionů korun, teď tak doslova počítá hodiny do úplného rozvolnění. Zatím ji opět zachraňuje zmrzlina.

Reklama

Doporučované