Hlavní obsah

Dojíždění do Prahy mají zlepšit delší vlaky a nástupiště, plánuje Babiš

Foto: Twitter.com/KarelHavlicek

Podle ministra Karla Havlíčka jezdí nyní příměstskými vlaky v okolí metropole 130 000 pasažérů, což je třetina všech příměstských pasažérů v celé republice.

Reklama

Premiér Andrej Babiš s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem představili „střednědobý“ plán na prodloužení nástupišť a vlakových souprav. Středočeský kraj mezitím s pomocí Prahy staví záchytná parkoviště u nádraží.

Článek

Cestování příměstskými vlaky v okolí Prahy by mělo usnadnit prodloužení souprav a nástupišť. Zvýší se tím kapacita přepravy, řekl po dnešní cestě vlakem z Prahy do Benešova premiér Andrej Babiš (ANO). Podle ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO), který premiéra při návštěvě středních Čech doprovází, jde o střednědobý plán.

Do Prahy denně dojíždějí desítky tisíc lidí například z Říčan, Kralup nad Vltavou, ale také z Lysé nad Labem nebo Milovic. Tam, kde je to možné, jezdí ve špičkách zdvojené soupravy. Zahuštění dopravy však pomalu naráží na kapacitu infrastruktury. „To řešení je, že prodloužíme nádraží a že budeme dělat delší vlaky,“ uvedl Babiš.

Podle Havlíčka jezdí nyní příměstskými vlaky v okolí metropole 130 000 pasažérů, což je třetina všech příměstských pasažérů v celé republice. V krátké době by se toto číslo mohlo zvednout na 160 000 díky převedení souprav z Moravskoslezského kraje nebo pořízení repasovaných patrových vlaků.

To je podle Havlíčka rychlé řešení, tím elegantnějším je nákup delších souprav, který se ale neobejde bez prodloužení nástupišť na 200 až 220 metrů. Dnes splňují tyto parametry jen pražské hlavní nádraží a Masarykovo nádraží. Je proto potřeba domluvit se se Správou železnic a podobně jako v ostatních evropských městech prodlužovat nástupiště, uvedl Havlíček.

Upozornil na to, že pořízení delších souprav není jednoduché, protože nákup nových vlaků je dnes v Evropě otázkou čtyř až pěti let. „Nicméně do toho pětiletého horizontu je to realizovatelné,“ dodal ministr.

„Tento nápad už se v minulosti objevil. Pokud by jej chtěla vláda nyní realizovat, tak je to jedině chvályhodné. Díky prodloužení souprav, by se zvýšila kapacita bez dalšího množení vlaků. V současné době se totiž v předměstských částech velké množství vlaků z časového hlediska těžko vejde,“ okomentoval plán bývalý ministr dopravy Petr Moos.

Záchytná parkoviště za evropské peníze

Vlakem často cestují i obyvatelé obcí, kterými železnice nevede nebo bydlí daleko od nádraží. A ti mají nyní problém zaparkovat auto. V roce 2016 proto vznikl seznam 100 míst ve Středočeském kraji, kde by měla vzniknout záchytná parkoviště, a v 11 obcích měl P+R vybudovat přímo Středočeský kraj. Loni v létě si ale kraj nechal zpracovat územně-technickou studii, která plán na stavbu P+R překopala.

Přestalo se počítat s obřím parkovištěm pro 1 500 až 2 000 aut v Říčanech u chystaného Pražského okruhu nebo s P+R v Jesenici. Ve Strančicích se proti stavbě parkoviště postavila samotná obec. Mimo prioritu Středočeského kraje se ocitla parkoviště P+R ve Zdibech, Tuklatech, Skalce u Dubence a Světicích.

Aktuální seznam míst, kde má Středočeský kraj postavit záchytná parkoviště a který mají Seznam Zprávy k dispozici, tak čítá následující obce: Hostivice (400 parkovacích míst), Čerčany-Pyšely (230), Mstětice (387), Poříčany (200), Rudná (190), Měšice (100), Roztoky u Prahy (200) a Stará Boleslav (200).

Mnoho dalších parkovišť, i když zpravidla menších, si obce staví samy. Od roku 2016 vznikla nová parkoviště třeba v Kolíně (104 míst), v Řevnicích (112) nebo v Českém Brodě (250). Další stovky stání pro auta chystá Benešov (182), Lysá nad Labem (156), Kralupy nad Vltavou (353) nebo Brandýs nad Labem (315).

Dohromady běží práce na 47 nových záchytných parkovištích. Současná kapacita, tedy necelých 1 200 parkovacích míst, má dohromady narůst o dalších 5 500 stání pro auta.

Hotovo má být do tří let

Propojení Prahy se Středočeských krajem pomocí záchytných parkovišť a železnice vzniká za vydatné finanční pomoci Evropské unie, konkrétně programu ITI (Integrovaná územní investice).

„Je to otázka Prahy i Středočeského kraje,“ uvedl pro Seznam Zprávy pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. „My pro Středočeský kraj administrujeme program ITI, kde jsou finance v řádech stovek milionů korun na P+R parkoviště.“

Na území České republiky je pro potřeby ITI vyčleněno 7 metropolitních oblastí, přičemž Praha a část Středočeského kraje spadají do takzvané Pražské metropolitní oblasti.

„Úředníci jsou v úzkém kontaktu každý den a představitelé Středočeského kraje a Prahy se pravidelně scházejí několikrát ročně,“ přiblížil spolupráci radní Středočeského kraje pro dopravu František Petrtýl (ANO). „Parkoviště by měla být hotová do roku 2023,“ dodal.

Reklama

Doporučované