Hlavní obsah

Kauza Dozimetr: Policie od rána vyslýchala developera z Holešovic

Foto: ČTK/Štěrba Martin

Serge Borenstein policii řekl, že ho před dvěma lety oslovila neznámá skupina lidí kvůli společnému projektu s Dopravním podnikem Praha.

Reklama

Developer Serge Borenstein vypovídal už před dvěma lety, kdy policie začala podezření z korupce prověřovat. Nyní si ho detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu předvolali jako svědka znovu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Policisté tento týden pokračují ve výslechu svědků v kauze kolem pražského dopravního podniku.

V úterý od rána více než pět hodin vypovídal developer s belgickým pasem Serge Borenstein, který ovládá skupinu Karlín Group a jehož jako svědka přivedla do případu Dozimetr plánovaná přestavba holešovického nádraží.

„Bylo to domluvené dlouho předem. Termín jsem dostal už více než před měsícem,“ řekl Borenstein reportérovi Seznam Zpráv při příchodu k podání výpovědi. Na dotaz prostřednictvím SMS, na co se ho policisté u výslechu ptali, neodpověděl.

Jak vyplývá z usnesení o zahájení trestního stíhání ke kauze Dozimetr, Serge Borenstein už na policii svědčil před dvěma lety, kdy se ho policie prověřující podezření z korupce ptala právě na okolnosti kolem chystaného projektu v Holešovicích.

Hlavní město a soukromí investoři zde mají společně rekonstruovat stanici metra Nádraží Holešovice a postavit nové budovy v jeho okolí. Na projektu se chtějí s Prahou podílet Borensteinova společnost Karlín Group i CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka.

Podezření, že vznik společného projektu doprovázela korupce, popisuje policie v dokumentu o zahájení trestního stíhání tak, že před dvěma lety byla blíž podpisu smlouvy s Prahou výhradně Borensteinova Karlín Group. Skupina napojená na Dopravní podnik Praha, kterou tvoří část ze 12 nyní obviněných, ale podle policistů chtěla po developerovi Borensteinovi úplatek. Požadavek podle nich měl zprostředkovat bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

„Podmínkou pro to, aby ze strany představenstva (Dopravního podniku Praha) došlo k podpisu smlouvy, byl požadavek o zaplacení částky 5 000 000 korun. Serge Borenstein ihned tento požadavek odmítl s tím, že nemá důvod se s nikým scházet, že všechna rozhodnutí a potvrzení jsou na stole,“ píše se v policejním dokumentu.

Borenstein ani Dvořák ale informace o penězích v rozhovorech pro média nepotvrdili. Borenstein pro Seznam Zprávy řekl, že sice schůzku odmítl, ale že o částce 5 milionů podle něho nebyla řeč.

Že policejní verze o pětimilionovém úplatku není pravdivá, tvrdil v rozhovoru Seznam Zprávám také někdejší ředitel pražského dopravního podniku Dvořák, který Borensteinovi žádost o schůzku tlumočil.

„To byla fáma, která se kolem toho rozprostřela,“ řekl Seznam Zprávám Dvořák. „Mě pan Augustín (tehdejší předseda představenstva dopravního podniku a nyní jeden z obviněných, pozn. red.) požádal, abych Sergi Borensteinovi vzkázal, že jsou nějaké podmínky, aby s ním dopravní podnik smlouvu podepsal. O žádné částce jsem se nechtěl bavit a vůbec jsem nechtěl komunikaci tímto směrem vést,“ řekl Dvořák.

Serge Borenstein tvrdí, že se pak místo schůzky obrátil na pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a ten pak podal trestní oznámení na policii. Scheinherr nyní říká, právě na základě tohoto oznámení si policie Borensteina poprvé předvolala.

Případ STAN a operace Dozimetr

Foto: Seznam Zprávy, ČTK

Tváře kauzy: Michal Redl, Pavel Kos, Petr Hlubuček.

Ve středu 15. června ráno spustili detektivové z NCOZ rozsáhlou akci. Na desítkách míst v Praze i ve Středočeském kraji zatýkali podezřelé, prohledávali jejich kanceláře a důkazy hledali i v soukromí. Akce Dozimetr, jak ji popsali policisté v dokumentech, rozkryla skupinu politiků, manažerů a lobbistů, kteří ovlivňovali veřejné zakázky i chod veřejných firem – především pražského dopravního podniku. Vyšetřování otřáslo i politickou scénou, padl kvůli němu ministr školství a na hraně se ocitlo vládní hnutí Starostové a nezávislí.

Reklama

Doporučované