Hlavní obsah

Premiér Babiš naposledy v akci. Urychlili kvůli němu otvírání dálnice

Foto: ČTK

Takto premiér Andrej Babiš (vpravo) a ministr dopravy Karel Havlíček stříhali v září pásku při předvolebním otevření nové železniční stanice Praha-Zahradní Město.

Reklama

U Hradce Králové se otevírá nová část dálnice D11. Organizátoři vše nakonec zařídili tak, aby mohl být u toho i končící premiér Andrej Babiš. „Pojali jsme to jakožto poslední úkon naší vlády,“ avizuje vicepremiér Karel Havlíček.

Článek

Tento týden byly už slavnostně otevřeny dva dokončené dálniční úseky. Pomyslná zlatá tečka přijde dnes, kdy po nové části dálnice D35 (Opatovice nad Labem – Časy) a po obchvatu u Panenského Týnce na D7 přichází na řadu 22 kilometrů D11 u Hradce Králové směrem na Jaroměř.

Jde v součtu o téměř 39 kilometrů čtyřproudých komunikací.

Termíny dnešní slavnostní akce byly několik měsíců dopředu známé. Pozvaní účastníci měli na pozvánkách uveden začátek v 11 hodin, ale organizátoři tento týden na poslední chvíli vše urychlili. Nově Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvádí termín 10:30. Uspíšení potvrdil i generální ředitel státních silničářů Radek Mátl.

Podle informací Seznam Zpráv šlo o to, aby stříhání pásky stihl i končící premiér a lídr hnutí ANO Andrej Babiš.

Při původním čase by se akce u Hradce Králové s největší pravděpodobností zúčastnit nemohl. Už totiž ve 12:30 má před Strakovu akademii v Praze, kde český premiér sídlí a schůzuje vláda, přijet na své první jednání s prezidentem nově jmenovaný kabinet Petra Fialy (ODS). A Andrej Babiš musí svému nástupci předat takříkajíc „klíče od baráku“.

Časový posun s ohledem na diář dosluhujícího ministerského předsedy připouští i zmíněný šéf ŘSD Mátl. Zároveň ale uvádí, že to nebyl on, kdo změnu termínu ve prospěch končícího ministerského sboru vyjednával. „Změnu času zařizovalo naše tiskové oddělení a předpokládám, že po dohodě s Úřadem vlády,“ odvětil na dotaz redakce.

Vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček nezastírá, že otevírání D11 má být prezentováno jako úspěch odcházející vládní garnitury.

„Pojali jsme to jakožto poslední úkon naší vlády,“ uvedl pro Seznam Zprávy. A zdůrazňuje, kolik práce s touto stavbou bylo spojeno.

„Zrovna tento úsek byl hrozně náročný, stál nás obrovské úsilí a symbolizuje to, že jsme ve výstavbě dopravních staveb nasadili tempo, které zde nikdy v minulosti nebylo. A za to všem poděkujeme v rámci našeho posledního projevu jakožto členů vlády,“ popisuje Havlíček, jak se Babišův kabinet akci u Hradce rozhodl pojmout.

Nutno dodat, že vicepremiérova slova o historicky nejrychlejším tempu pravdivá nejsou.

Letos bude v ČR v součtu otevřeno 46 kilometrů dálnic. Je to sice zdaleka nejvíce za několik posledních let, kdy výstavba téměř ustrnula, ale v minulosti byla v silničním stavitelství i mnohem bohatší sklizeň.

Kupříkladu v roce 1997 šlo o 71 km, za rok 2006 přibylo 78 km a o dost lepší byl třeba i rok 2009, kdy se v Česku otevřelo 59 km autostrád. V roce 2019 příslušná data o předrevoluční i porevoluční výstavbě detailně analyzoval iRozhlas. Srovnání se sousedním Polskem či Maďarskem by bylo pro Česko ještě více zahanbující.

Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který bude na ministerstvo po Karlu Havlíčkovi uveden v sobotu dopoledne, poslední chvíle „slávy“ staré vládě upírat nehodlá. „Orel much nelapá,“ napsal Kupka Seznam Zprávám v SMS a svou odpověď doprovodil smajlíkem.

Není to letos poprvé, kdy bylo otevírání dálniční stavby urychleno v době významné politické akce. O dva týdny dopředu v říjnu posunulo ŘSD také otevírání zmodernizované dálnice D1. Místo po volbách se stavba slavnostně předávala motoristické veřejnosti těsně před začátkem hlasování.

Pozn.: Původní text vycházel z informací od vedení ŘSD i Ministerstva dopravy ze čtvrtečního večera. Andrej Babiš na otevírání D11 nakonec nedorazil, byl přítomen jen Karel Havlíček. Šéf ŘSD Radek Mátl to redakci vysvětlil tak, že ode dneška už bývalý premiér byl patrně časově zaneprázdněn.

Reklama

Doporučované