Hlavní obsah

Obrazem: Jak bude vypadat nový bulvár v centru Prahy

Foto: AOC architekti

První část přestavby by měla začít přibližně za dva roky.

Reklama

Několik frekventovaných ulic pražského centra by se mělo spojit do jedné. Přibudou stromy i nová trať tramvaje.

Článek

Centrum Prahy čeká rozsáhlá přestavba. Vzniknout má takzvané Hradební korzo, rozsáhlý bulvár, který spojí ulice Revoluční, náměstí Republiky, Na Příkopě, 28. října a Národní třídu. Utvoří tak jednu souvislou ulici, která povede skrz centrum od mostu Legií až po Štefánikův most.

Svůj název dostalo korzo podle hradeb, které těmito místy vedly ve 13. století a obklopovaly Staré Město.

„Tohle je projekt, kdy je architektura v pozici služby veřejnosti. Náš úkol není přijít s něčím šokujícím nebo výrazně novým, náš úkol je to správně vyřešit a dát prostoru moderní tvář,“ sdělil Seznam Zprávám Ondřej Císler z ateliéru AOC architekti, který novou koncepci ulic připravil.

Doplnil, že úspěch projektu spočívá hlavně v tom, že adresuje hned několik problémů městského prostoru najednou.

MAPA: Bulvár má vést od mostu Legií (start) přes náměstí Republiky (2) až ke Štefánikově mostu (cíl).

Více zeleně i nová tramvajová trať

Institut plánování a rozvoje (IPR) Prahy uvedl, že cílem je ulice centra lépe propojit a zlepšit podmínky pro chodce, cyklisty i městskou veřejnou dopravu. Hradební korzo má do města také přinést novou zeleň. Podél bulváru by mělo být vysázeno stromořadí, které doplní speciální vsakovací povrchy a podzemní nádrže na zadržování dešťové vody.

Podle Císlera jsou stromy pro život ve městě klíčové. Městské prostředí ale kvůli zpevněnému povrchu často neumožňuje dostatečné vsakování vody a stromy pak mají problém růst.

„Když stromům vytvoříme retenci, tedy zadržíme dešťovou vodu pod povrchem v retenčních akumulačních prostorech, tak stromy z ní mohou žít a nemusí se zalévat další vodou. Velký strom spotřebuje například 300 litrů vody denně, budeme tedy využívat vodu, která tam spadne,“ vysvětlil Císler.

Ve hře je také zavedení nové tramvajové trati. Ta by mohla vést po celé délce korza a zároveň navazovat na Václavské náměstí, kde chce město tramvajovou trať rovněž postavit. Zato by mělo ubýt krátkodobých parkovacích míst a dojít k omezení průjezdu aut skrz Staré Město.

Výběrové řízení na architektonickou podobu nového bulváru zadal IPR v roce 2019 a vítězem se stal právě ateliér AOC architekti. Ten novou koncepci pražských ulic připravil a v pondělí ji schválili pražští radní. S úpravami by se mělo začít přibližně za dva roky v Revoluční ulici.

Reklama

Doporučované