Hlavní obsah

Praha staví parkovací domy, s elektroauty v nich ale téměř nepočítá

Foto: Praha, Seznam Zprávy

Místa vyhrazená pro nabíjení elektromobilů v parkovacím domě Černý Most zvládnou nabíjet pouze rychlostí 22 kW.

Reklama

V pražských P+R se s nabíjením elektromobilů zatím příliš nepočítá. Do budoucna by se to ale mělo změnit, slibuje náměstek pro dopravu.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Odstavte auto na okraji Prahy a pokračujte MHD, láká pražský magistrát řidiče při otevírání nových parkovacích domů. S majiteli elektromobilů v nich ale téměř nepočítá - parkovacích míst, ve kterých by si při parkování mohli auto rovnou dobít, je zatím na odstavných místech málo.

Hlavní město koncem minulého roku otevřelo nový parkovací dům na Černém Mostě pro 886 vozidel. Z těchto parkovacích míst je ale pro nabíjení elektromobilů vyhrazeno pouhých osm.

„Další navýšení již není možné, pokud by nedošlo k výměně stávající trafostanice s potřebným příkonem a napojení novým silnějším vysokonapěťovým elektrokabelem do rozvodné sítě PRE,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, z jakého důvodu zbrusu nový parkovací dům téměř nepočítá s novou technologií.

Velikost trafostanice neomezuje jen počet nabíječek, ale i rychlost těch osmi dostupných. Baterii nenabijí rychleji než výkonem 22 kW. Nabíječky se tak nehodí pro rychlé doplnění energie, jako je tomu u výkonnějších typů. Běžné nabíjecí stanice v Česku mají výkon 50 kW i vyšší. Zatím nejvýkonnější pražská nabíječka, která se otevřela minulý pátek, nabízí 300 kW.

Lepší to nebude ani v plánovaném parkovacím domě v Nových Butovicích, který se začal stavět 7. prosince minulého roku. Parkovací dům má odlehčit parkování v okolí zastávky metra Nové Butovice.

Původní projekt počítal pouze se dvěma místy vyhrazenými pro nabíjení elektroaut. „To bylo málo, proto jsme celkový počet elektronabíječek navýšili na technicky maximálně možný počet 12 kusů, což je opět dáno velikostí trafostanice,“ dodává Scheinherr.

Ačkoli tento parkovací dům bude z poloviny vyhrazen pro Pražany, obyvatele metropole s elektroauty tu čeká nepříjemné překvapení. V části parkoviště vyhrazené pro rezidenty není totiž nabíječka žádná. Každý, kdo si zde bude chtít nabít auto, bude muset zastavit v placeném sektoru pro „přespolní“.

Z náměstkova vyjádření vyplývá, že nedostatek nabíječek v nových parkovacích domech nepovažuje za tak závažný problém - parkoviště podle něj mají sloužit primárně k odstavování vozidel.

„Vzhledem k tomu, že většina klientů P+R jsou z bližšího okolí Prahy, není nutné, aby se tam každý elektromobil musel nabíjet. Dobíjení elektromobilů chápeme jako nadstavbovou službu, kterou nebudou využívat všichni vlastníci elektromobilů,“ uvádí Scheinherr.

V budoucnu nabíječek přibude

Zároveň ale dodává, že magistrát si uvědomuje, že počet elektroaut bude v následujících letech růst. Proto se u nově plánovaných parkovacích domů počítá s řádově větším množství nabíjecích stanic. U P+R na Smíchově je v plánu, že až polovina stání bude „předpřipravena“ pro zavedení nabíječek.

V budoucnu Praha také předpokládá využití chytrého dobíjení „smart grids“, kdy se vozidlo nemusí dobíjet po celou dobu odstavení na parkovišti a zároveň i samo vozidlo může sloužit jako zdroj energie pro dobíjení jiného vozidla. Tím by se mohl počet parkovacích stání umožňujících dobíjení nadále zvýšit.

Provozovatelem nových parkovacích domů je městská společnost TSK, která zajišťuje provoz elektronabíjecích stanic. V případě parkoviště na Černém Mostě je pak vlastním dodavatelem proudu společnost PRE.

Pokud má uživatel elektromobilu s Pražskou energetikou uzavřenou smlouvu, „plná nádrž“ ho u průměrného elektromobilu vyjde zhruba na 250 korun. Zisk z nabíjení Praha investuje do pokrytí nákladů a provozu parkovacích domů. S masivním příjmem do městské kasy tak město v tuto chvíli nepočítá.

Dvacátí z 24 zemí

Zatím je v Česku elektroaut spíš pomálu. Za rok 2021 se jich v tuzemsku prodalo 2646, což je jen 1,28 % z celkového množství nově registrovaných vozidel. Česká republika je mimochodem ve srovnání se zbytkem Evropy v adopci elektromobilů na chvostu žebříčku. Podle údajů Svazu dovozců automobilů jsme dvacátí z celkem 24 měřených zemí.

Experti se ale shodnou na tom, že elektroaut bude spolu se zlepšující se dostupností, lepší nabídkou i tlakem na zpřísnění emisních pravidel přibývat. Dle loňského výzkumu agentury Bloomberg lze očekávat vyrovnání cen (bez státních dotací) elektromobilů a vozidel na spalovací motor v roce 2026. A Evropská unie plánuje zákaz prodeje nových aut na fosilní paliva od roku 2035.

Reklama

Doporučované