Hlavní obsah

V předjíždění cyklistů se chystá další změna. Volali po ní majitelé lesů

Foto: Shutterstock.com

Novela reaguje na stížnosti majitelů soukromých lesů, platit má ale na všech silnicích.

Reklama

Majitelé lesů považovali odstup od cyklisty 1,5 metru za absurdní a zdá se, že uspěli. Při rychlosti vozidla pod 30 km/h by nově neměl být odstup vyžadován. Podle cyklistů budou silnice nebezpečnější.

Článek

Sotva půl roku platí přísnější pravidla pro předjíždění cyklistů a už se chystá další úprava silničního zákona. Přívětivější k řidičům.

V současnosti musí řidiči dodržet boční vzdálenost od cyklisty 1,5 metru, při rychlosti pod 30 km/h pak vzdálenost 1 metr. Podle chystané novely by při nižší rychlosti nebyl povinný odstup stanoven.

„Smysl bezpečného odstupu tím není narušen. Pouze se pravidlo racionalizuje pro rychlosti do 30 km/h a užší komunikace, které se běžně v realitě vyskytují. Současně tím umožníme řidičům motorových vozidel legální bezpečné předjetí,“ uvedl tiskový mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. Doplnil, že novelu teprve čeká projednání ve vládě a poté celé legislativní kolečko, platit by měla od 1. 1. 2024.

Ministerstvo reaguje novelou na stížnosti majitelů soukromých lesů. Podle nich za současných pravidel není možné cyklistu v lese legálně předjet.

„Většina cest v lese je 2,5 metru široká a je technicky nemožné objíždět cyklistu jedním metrem, když vám zbývá 1,5 metru na vozidlo. Technicky to je absurdní, a proto nám to vadí, technicky se to nedá dodržovat,“ sdělil pro Seznam Zprávy Jiří Svoboda, předseda Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů.

Sdružení dokonce varovalo, že pokud se současný zákon nezmění, zablokuje cyklistům vstup do svých lesů.

Zástupci cyklistů ale tvrdí, že obavy jsou přehnané a dojde jenom k většímu ohrožení. „Než se ten zákon přijal, tak se v médiích otevřeně mluvilo o tom, že dojde ke kolapsu na komunikacích, na menších okreskách. Teď je alespoň zřejmé, že se to nestalo,“ uvedl Martin Šotola ze spolku AutoMat, který se věnuje rozvoji veřejného prostoru a dopravy.

Podle Šotoly je problematické, že ačkoliv připomínky mají především vlastníci lesů, novela se týká všech silnic, nikoliv jenom těch lesních.

Svoboda ale tvrdí, že pro řidiče i cyklisty je těžké určit, na které cestě se v danou chvíli nacházejí. „Ze strany vlastníků nebo uživatelů lesa, tak i ze strany cyklistů, kdyby chtěl někdo mít přehled, tak ho stejně nezíská,“ řekl Svoboda.

Zástupci cyklistů s připomínkami nesouhlasí. Podle nich zákon zajišťující povinný odstup platí teprve několik měsíců a je brzo na to ho znovu měnit. „Jedna věc je, že ten zákon platí zatím velice krátkou dobu. Není ještě vůbec nějakým způsobem exaktněji vyzkoušeno, jaké má dopady, jak se změnilo chování řidičů nebo cyklistů na komunikacích,“ uvedl Šotola.

Dodal, že otevřením zákona vzniká i psychologické riziko. Podle něj nebudou brát řidiči pravidla předjíždění vážně, když se budou rozvolňovat.

Experti se změnou souhlasí

V současnosti je těžké prokázat, zda řidič bezpečný odstup dodržel. „Nemáme žádný měřák, abychom to na milimetr nebo na centimetr změřili. Nemá ho nikdo na světě,“ uvedl dopravní expert Roman Budský.

Podle Šotoly to bude nyní ještě těžší, protože bude nutné prokázat i rychlost vozidla. „Policie nemůže zároveň řešit vzdálenost od cyklisty a aktuální rychlost vozidla, protože to není prakticky možné zdokumentovat.“ Podle něj se tak velmi sníží vymahatelnost opatření.

Oslovení experti se ale ke změně zákona staví kladně, především kvůli stavu českých silnic. Podle Budského navíc není nedodržení odstupu při nehodovosti cyklistů zásadním faktorem.

Vyplývá to ze statistiky Centra dopravního výzkumu. Ta ukazuje, že nedodržení bezpečného odstupu stálo od roku 2011 do roku 2020 pouze za necelým procentem zemřelých a těžce i lehce zraněných cyklistů. Nejčastější příčinou dopravních nehod cyklistů je špatný způsob jízdy, nedání přednosti a nepřiměřená rychlost.

Foto: Centrum dopravního výzkumu, Seznam Zprávy

Nehody cyklistů kvůli nedodržení odstupu

Povinný dostatečný odstup při vyšších rychlostech Budský nicméně považuje za vhodný. „Faktem je, že když se díváte na silnici, tak řidiči se k cyklistům chovají obezřetněji,“ popsal. Doplnil ale, že při nižší rychlosti by mohl stačit apel na bezpečné předjíždění.

„Řekněme, že tam, kde se jede do třiceti – ne, že tam je zóna 30 km/h, ale že se opravdu reálně jede do třicítky, tak si myslím, že by bylo dobré nedávat tam konkrétní minimální metrovou hranici, ale apelovat na to, že předjížděný cyklista nesmí být v žádném případě ohrožen a že když se před něj zařazujete, nesmíte mu vadit,“ vysvětlil Budský.

„Silnice jsou v Česku úzké, s tím nic nenaděláme,“ říká dopravní expertka Stanislava Jakešová. Podle ní je ale pro cyklisty v první řadě nejbezpečnější na silnice vůbec nevjíždět. „Spíš bych radila cyklistům, aby byli mimo silnici, mimo provoz vozidel, aby obce stavěly cyklostezky, protože tohle je nebezpečné a bude,“ uvedla pro Seznam Zprávy.

Budský tvrdí, že oddělení kol i aut v provozu je ověřená praxe ze zahraničí. „Je to výrazně bezpečnější jak pro automobilisty, tak i pro cyklisty.“ Apeloval také na nošení helem a používání reflexních prvků u cyklistů. Podle něj je čeští cyklisté stále nepoužívají dostatečně.

Reklama

Doporučované