Hlavní obsah

První lednové nákupy: „Smáli jsme se důchodcům, teď jsme na tom stejně“

Foto: Shutterstock.com

Pečivo, ovoce a zelenina, ale i maso. Zákazníci si všímají vyšších cen a připouští, že nakupují hlavně zlevněné zboží. (Ilustrační snímek)

Reklama

Koupit o trochu méně, nebo jen to, co je ve slevě. A šetřit i doma na topení. To jsou hlavní recepty, jak zvládnout aktuální zdražování, podle lidí, které redakce oslovila po nákupech v hypermarketech.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Dvě ženy tlačí poloprázdný košík ke svému autu na parkovišti před řetězcem s potravinami v Žatci, prší, je vlezlá zima, a tak se nechtějí po cestě zdržovat. Otázka od reportéra je ale donutí na chvíli zastavit a hlasitě se zasmát.

„Co zdražilo? Všechno. Opravdu všechno!“ zvolala vyšší ze dvou zákaznic trochu zlostně. Je znát, že výsledná cena lednového nákupu ji rozladila.

Konkrétně pak další zákazníci zmiňují ty položky, které je osobně nejvíce zajímají. Senioři mluví o ovoci, na které musí číhat, až bude ve slevách. Další zmiňují maso, nebo chleba, který poskočil o šest korun.

Vysportovaný muž ve středních letech zase upozorňuje na vysoké ceny zeleniny. „Pokud by nebyly ‚rajský‘ v akci, tak to nemá cenu kupovat. A petržel mě zarazila,“ poznamenává muž během skládání svého nákupu do auta.

Na drahé ovoce si stěžuje senior Miroslav. Jinak tvrdí, že se příliš omezovat se ženou nemusí. „Jsme důchodci, tak stejně neděláme velké žranice,“ vysvětluje.

Kateřina s partnerem, kteří v úterý kolem poledne v Rakovníku skládali nákup do kufru svého automobilu, se hrozí ceny rohlíků a másla. „Máslo už musím vybírat, nekupovat si lepší, ale jen obyčejné,“ říká a její muž ji napomíná, že může mluvit a zároveň dávat nákup do kufru.

„A rohlíky zdražily. Z 1,90 koruny na 2,30 koruny,“ líčí dál, když z košíku vytáhne právě sáček s pečivem.

„Člověk se smál důchodcům, že kupují, jen co je ve slevách, a už to budeme muset také dělat,“ reaguje na dotaz, jestli rostoucí ceny nějak ovlivní jejich budoucí nákupy.

Na lidi dopadá skutečný význam slov, jako je inflace, a varování, které zmínil ve svém novoročním proslovu i premiér Petr Fiala (ODS). Upozorňoval na nebezpečný růst cen energií, covid a inflaci. Vztáhnuto na parkoviště před hypermarkety: Lidé začínají pociťovat, že na jedné straně platí za nákup více a na druhé mají méně peněz, protože jim rostou i náklady za plyn a elektřinu.

A nejen to. Jak napsal ve svém pondělním textu analytik Seznam Zpráv Petr Holub, tak obuv, oděvy a restaurace koncem roku zdražovaly v Česku nejrychleji v Evropě, alkohol, tabák a vodné jsou na druhém místě. Mimořádně zdražují knihy, nábytek, domácí spotřebiče, počítače, opravy bytů, služby kadeřníků…

Na podzim vydalo Ministerstvo financí svoji předpověď, že průměrná inflace v letošním roce může dosáhnout 6,1 procenta. Tedy téměř dvojnásobku z roku 2020, kdy byla inflace 3,2 procenta.

První se sahá na topení

Většina oslovených zákazníků vyjíždějících z obchodů s košíky zatím čeká, jak se jim změní zálohy za energie, jsou znejistělí, ale spíše vyčkávají, co přijde, než že by už začali s nějakými úspornými opatřeními.

Již zmíněná Kateřina, která v Rakovníku skládá s mužem nákup, například konstatuje, že mohou šetřit jedině na jídle. A její muž vypráví, že už změnili způsob vytápění v domě. Už totiž museli doplácet, a tak po poradě se známým přestali snižovat teplotu přes noc.

„Chce to topit na stejnou teplotu celou dobu. A už nemáme 23, ale 21,5 stupně. To udělá ve vyúčtování i tisícikorunové rozdíly,“ vysvětluje muž, zatímco Kateřina odváží vozík.

Nad topením se musel zamyslet i senior Vladimír, který také vyrazil na nákupy v Rakovníku. Popisuje, že byl u dceřiné společnosti Bohemia Energy, kde platil zálohy 620 korun, nově posílá více než 1000 korun.

„Zatím ještě nemusíme úplně šetřit, ale nastane to. Stáhl jsem topení v kuchyni,“ líčí Vladimír svůj první krok. V obchodě ho nejvíc zarazila cena čokolád a jeho oblíbené tyčinky. „Tu si koupím, už jen když vidím, že je v akci,“ dodává.

Ve slevě i orchidej

Další seniorský pár si také stěžuje, že všechno zdražuje. „Dneska mají banány za 21 korun, tak jsem je koupila,“ říká paní s tím, že ovoce bere, jen když je ve slevě.

Přesto si podobně jako skoro každý druhý zákazník vezou z obchodu orchidej a svého muže seniorka úkoluje, aby ji nedával do kufru, kde se zláme, ale do kabiny auta. „Je ve slevě, jinak bych ji nekoupila,“ říká směrem ke květině, která podle ceníku stojí 149 korun, a vrací se vysvětlovat, že jsou poválečná generace, která je schopná vyžít z mála.

Naopak oslovení mladší třicátníci vyrážející na nákup se příliš po ceně neohlíží. Mladá žena v Žatci s taškou v každé ruce se omlouvá s tím, že ceny nesleduje, a muž s dredy v Rakovníku popisuje, že teď profituje z rozhodnutí, které udělal pár let zpátky, když řešil s partnerkou hypotéku. Rozhodli se pořídit si byt místo domu. „Stejně je člověk většinou v práci a doma jen spí,“ říká a má srovnání se svým bratrem, který má dům a byl u Bohemia Energy. „A měl platit 19 tisíc. To my naštěstí nemusíme. A nešetříme,“ usmívá se.

Reklama

Doporučované