Hlavní obsah

Dopady pandemie? Kofola se konečně podívá na Staromák, věří její majitel

Co se v Česku pije nejvíc? A proč věří majitel Kofoly indiánům? Odpověď najdete v Magazínu Byznys.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

„Ztráty nedoženeme. Rok 2020 je zavirovaný,“ říká s nadsázkou majitel Kofoly Jannis Samaras. Firma přijde o stovky milionů, ale pro Kofolu znamená i nové příležitosti – například dostat se tam, kde dosud nebyla.

Článek

Omezení dlouhodobých investic, stopka pro vývoj nových produktů a kampaně s nimi spojené. Kofola kvůli covid-19 seškrtala, co se dá, a letos se chce soustředit hlavně na to, co už lidé znají – tedy primárně na točenou Kofolu. Podle majitele firmy Jannise Samarase by se letos mohla podávat na daleko větším počtu míst než v minulých letech.

Němec letos nepřijede

„Struktura hostů v restauracích bude letos jiná a jejich majitelé to vidí. Snaží se reagovat na to, že jim letos nepřijede Němec. Já doufám, že se Kofola konečně podívá na Staroměstské náměstí, kde kvůli tomu, že bylo doménou cizinců, dosud místo neměla,“ říká Samaras.

Červenou dostaly investice – firma nebude mít například nové kanceláře, ale i novinky, které už byly nachystané. „Teď nejsou důležité. Konzumenti řeší něco jiného a nezajímají se o to, jakou novinku bude mít Kofola. Celé se to letos škrtlo a odložilo na příští rok,“ dodává podnikatel.

Zavřené hospody i školy a omezené cestování během dubna shodily tržby Kofoly o 40 procent. „Ten začátek paniky – všichni umřeme a nebude co pít – způsobil, že se lidé v březnu dost předzásobili a ztrátu ze zavřených restaurací dohnali v obchodech. O to horší to bylo v dubnu, kdy se propadl i maloobchod. Nealko byznys je hodně impulzivní. Třeba pivař, když si to pivo nedá v hospodě, vypije ho doma. Nealko takto nefunguje,“ vysvětluje Samaras. Celkový účet za pandemii bude v marži jejich firmy představovat stovky milionů korun.

Čepovaná kofola a čepovaná voda

Ani v období zavirovaného roku ale Kofola nechce ubrat na svých plánech týkajících se udržitelnosti. „Je na každém, aby si zvolil nápoj i obal, který mu pro danou příležitost vyhovuje nejvíc. Čepované nápoje vyšly z pohledu uhlíkové stopy nejlépe,“ říká Samaras. Vize Kofoly je zero waste, tedy nulový odpad, a carbon neutral (uhlíková neutralita) do roku 2030. Jedním z prvních počinů firmy je nabídka „točené vody v restauracích“.

Trh s nápoji v Česku

Trh mají mezi sebou rozdělený hlavně tito tři hráči: Mattoni 1873, Coca-Cola a Kofola.

Do portfolia Mattoni patří vedle minerálek například i Pepsi, čaje Lipton nebo 7Up.

Kofola má pod sebou kromě tradičních značek i Ondrášovku, Korunní nebo řemeslné limonády a cidery F. H. Prager.

Coca-Cola má například Bonaqua.

Bio oblast pro Kofolu

Kofola zároveň získala certifikát pro „své“ bio území. Rajecká dolina, odkud je pramenitá voda Rajec, kterou má Kofola ve svém portfoliu, se nedávno stala bio certifikovanou lokalitou.

V roce 2019 zde Kofola navázala užší spolupráci s místními zemědělci a ve spolupráci s odborníky ze společnosti LEROS (tedy tradičním výrobcem LÉčivých ROStlin a producentem bylinných směsí a čajů, který taktéž patří do Skupiny Kofola) zde začala pěstovat bylinky pro výrobu svých produktů a chovat včely.

„Dohodli jsme se, že se na tomto území nebude používat chemie. S lokálními zemědělci jsme se domluvili, že pro nás začnou pěstovat bylinky,“ vysvětluje Samaras s tím, že celé území spadá do katastru sedmi obcí. „Baví nás neustále hledat nové cesty, jak vytvářet zdravé nápoje a podnikat v symbióze s přírodou. Nesnažíme se proto o jednorázové projekty,“ dodává majitel Kofoly.

Reklama

Doporučované