Hlavní obsah

Drahota v obchodech donutila Čechy k pěstování ovoce

Foto: Seznam Zprávy

Cena zůstává pro většinu zákazníků hlavním rozhodovacím kritériem.

Reklama

Některé druhy ovoce a zeleniny podražily oproti loňsku až o 20 procent. Podle odborníků navíc jejich cena dál poroste. Důvodem je koronakrize a růst nákladů na výrobu potravin.

Článek

Hlavním kritériem zůstává podle loňského šetření Evropského úřadu pro bezpečnost potravin pro 62 procent spotřebitelů v Česku při nákupu potravin cena.

Z průzkumu české technologické společnosti Seznam.cz vyplývá, že hned čtvrtina dotázaných lidí letos pěstuje více ovoce i zeleniny než loni. V letošním roce se této aktivitě už věnovala nebo to ještě plánuje téměř polovina dotázaných lidí. A není se čemu divit.

Ovoce a zelenina výrazně zdražuje. Pro Seznam Zprávy to potvrdil nákupní rádce a srovnávač akčních cen Kupi.cz. Stejně jako pěstování roste popularita i zavařování. Lidé se proto také podle dat nákupního rádce Zboží.cz častěji poohlížejí po produktech určených pro zavařování.

Češi mají velkou zálibu v zahradničení. Ovoce a zeleninu si doma pěstuje více než polovina dotázaných a rozhodně to není koníček jen pro starší generace. Z celkového počtu dotazovaných si 26 procent lidí dokonce pěstuje tento rok více ovoce a zeleniny než v loni.

A proč cena ovoce a zeleniny roste? „Vzhledem k tomu, že se většina ovoce a zeleniny prodávané v Česku dováží ze zahraničí, není cenotvorba v rukou našich pěstitelů, ale odvíjí se od cen v zemích, odkud se do Česka ovoce a zelenina dováží,“ vysvětlil agrární analytik Petr Havel.

To podle něj také vysvětluje, proč ceny ovoce a zeleniny tak výrazně kolísají, třeba i o desítky procent za týden. Záleží totiž na tom, odkud se produkty dovážejí, kolik v době sklizně stojí, případně zda pocházejí z naskladněných zásob. Vliv však může mít i horší prostupnost hranic jak pro zboží, tak i pro sezonní pracovníky, což je případ covidové pandemie.

„Ceny podle všeho dál porostou díky stále rostoucí byrokracii a regulacím,“ myslí si Havel.

Řešením, jak zbrzdit růst cen, je nákup sezonního ovoce a zeleniny od českých pěstitelů, radí Jiří Sedláček, předseda Asociace farmářských tržišť České republiky.

Uplatnit se na českém trhu pro ně podle jeho vyjádření není vůbec snadné. Pro většinu z nich jsou farmářské trhy jediným způsobem prodeje. „Pro 80 procent našich prodejců znamenají farmářské trhy jediný prodejní kanál, jediné odbytové místo pro jejich produkty, a tím pádem je i klíčovým místem jejich živobytí. Jarní uzavření farmářských trhů pro některé znamenalo nutnost omezení produkce,“ dodal Sedláček.

Ovoce a zelenina se stále častěji pěstuje i v bytech

Pěstitele najdeme nejen na vesnici, kde si ji pěstují tři čtvrtiny obyvatel, ale často i mezi obyvateli velkých měst. „Je zde patrný trend, kdy se lidé této činnosti věnují třeba i v bytech a nejenom na vlastních zahrádkách,“ říká Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz.

Pokud se podíváme na ovoce a zeleninu, které se běžně zavařují, tak je jasné, že se pěstování vyplatí. I kdybychom chtěli ovoce a zeleninu nakupovat ve slevách v akcích, zdražení je výrazné. „V meziročním srovnání akčních cen v období srpen až září byla například průměrná akční cena malin 34,40 Kč, což je o 22 procent více než loni.

Růst ceny byl i u broskví. Zatímco loni stál kilogram v akci 24,70 Kč, letos za něj dáme zhruba o 40 procent víc. Zdražení se nevyhnulo ani borůvkám. Loni vyšlo půl kila na 74,90 Kč, letos si za ně dokonce ještě o čtvrtinu připlatíme,“ ilustruje růst cen Petr Miklík, analytik retailových cen Kupi.cz. Takové meruňky nebo okurky na zavařování se podle něj v akci letos vůbec neobjevily.

Roste zájem lidí o produkty určené k zavařování

Stejně jako pěstování ovoce či zeleniny, také jejich zavařování je v Česku hodně oblíbené. Letos se této aktivitě již věnovala nebo to ještě plánuje téměř polovina dotázaných lidí. Přestože je častější mezi lidmi z malých obcí, zavařuje také více lidí z velkých měst.

„Lidé kvůli stoupajícím cenám ovoce a zeleniny začali více zahradničit, a tím pádem také zavařovat. Už od letošního května pozorujeme na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz zvýšený zájem o zavařovací hrnce a ostatní zavařovací příslušenství. V meziročním srovnání období počínající červnem letošního roku se o ně zajímá zhruba o pětinu více lidí,“ říká Jan Kriegel, manažer nákupního rádce Zboží.cz.

Reklama

Doporučované