Hlavní obsah

Dron bude muset mít SPZ a „dronovůdce“ čeká online školení

Foto: Audiopro

Ilustrační foto.

Reklama

Drony už několik let patří k nejpopulárnějším nejen vánočním dárkům. Zkušené i nové dronoletce však čeká od července 2020 změna pravidel.

Článek

Drony už dávno nejsou jen výsadou nejvyspělejších armád. Postupně pronikly do řady civilních oblastí od hlídání letišť, přes policejní nasazení, kontroly střech až po experimentální doručování zboží.

Jenže počet strojů na obloze roste a je nutné začít jejich provoz víc regulovat, a to v celoevropském měřítku. Změnu nejvíc pocítí mladší uživatelé dronů. Pokud jim bude v červenci 2020 méně než 16 let, mohou na létání zapomenout.

Dalším novým pravidlem je povinná registrace bezpilotních prostředků. Každý dron, jehož vzletová hmotnost překračuje 250 gramů, při nárazu disponuje energií větší než 80 joulů a který umí nahrávat ve full HD, musí jeho majitel hlásit na Úřadu pro civilní letectví. Ten stroji přidělí vlastní identifikační číslo, tedy obdobu SPZ.

V registraci bude úřad zjišťovat základní údaje o provozovateli dronu a také technické údaje stroje.

S drony do 250 gramů lze sice létat nad lidmi, neplatí to ale pro davy lidí. Drony také musí létat vždy na dohled pilota a maximálně do výšky 120 metrů nad zemí. V platnosti také zůstávají bezletové zóny stanovené jednotlivými členskými státy.

Profesionálové mají výjimku

Létání ve veřejném zájmu – tedy při použití složkami armády, policie či záchranářů – získává pro provoz profesionálního bezpilotního prostředku výjimku. A to právě z důvodu veřejného zájmu, mnohem profesionálnější konstrukce a v neposlední řadě řízení školeným pilotem.

„Stejně jako u jakékoli jiné techniky platí také u dronů nutnost rozlišovat mezi výrobky a využitím pro zábavu a ke komerčním účelům nebo často pro rychlé nasazení profesionálního zařízení či celého systému při akci Integrovaného záchranného systému. Poměr cena-kvalita-výkon je pak nesrovnatelný,“ vysvětluje Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro.

V Česku dosud provoz dronů příliš regulovaný nebyl. Nepřekročitelným pravidlem pro piloty takového stroje je dodržování ochranných zón, například u letišť, jaderných elektráren nebo historických budov včetně Pražského hradu. Za porušení hrozí pilotovi několikamilionová pokuta.

Dále také platí, že by se drony měly pohybovat do výšky 300 metrů a pilot by měl mít se strojem oční kontakt. Pokud chce někdo navést svůj stroj nad lidi, musí získat jejich souhlas.

Reklama

Související témata:

Doporučované