Hlavní obsah

Druhá vlna je pro restaurace lepší. Tržby z okének jsou vyšší než na jaře

Foto: Shutterstock.com

V druhé vlně je prodej z okének zhruba dvakrát vyšší než na jaře, ale oproti běžnému období na 36 procentech. Ilustrační fotografie.

Reklama

Lidé stále více objednávají obědy rozvozem nebo chodí do okének. Oproti jarní vlně pandemie jde o nárůst téměř dvojnásobný.

Článek

Prodeje obědů z okének a rozvozem jsou v současnosti silnější než při jarní koronavirové vlně. Nyní dosahují obědové tržby 36 procent běžného roku, na jaře šlo o 20 procent předcovidového období. V průměru od začátku uzavření podniků jde o 37 procent proti časům před koronavirem. Ve čtvrtek to v tiskové zprávě uvedla společnost Edenred, která provozuje systém stravenek a karet Ticket Restaurant. Restauracím ale chybějí tržby za večeře, nápoje a nulová je poptávka od turistů.

„Zajímavostí ale je, že zatímco na jaře obědové tržby v prvních dnech po lockdownu prudce propadly až na jednu desetinu běžného stavu - 11 procent - a pak mírně rostly, nyní byly prodeje jídel nejvyšší záhy po lockdownu,“ uvedla firma. V prvních dnech po uzavření provozů v polovině října se tržby za obědy v restauracích snížily na 43 procent, koncem října klesly o devět procentních bodů na 34 procent, v minulém týdnu pak vzrostly o dva procentní body.

Podle firmy je ale celkově situace výrazně horší, než co ukazují obědové tržby. „Restauracím prakticky odpadlo vaření večeří, na minimu je prodej nápojů a čepovaného piva, zejména v Praze, příhraničních oblastech a turistických destinacích pak chybí poptávka turistů a návštěvníků ze zahraničí. Přesto se ukazuje, že na druhý lockdown se již celý gastro sektor a návazné služby dokázaly připravit, byť je velmi bolestivý,“ uvedl šéf inovací a marketingu společnosti Jakub Ryba.

Pomoct restauracím se snaží mnoho projektů. Například kampaň „Rozbalte to“, kterou iniciovala společnost Mattoni pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu, se bude snažit podpořit nákup v restauracích skrze televizní spoty.

Stravenkové firmy pak již dříve informovaly, že reagovaly na výzvu zástupců podnikatelů na podporu restaurací a dočasně jim odpustily nebo snížily provize. Upozorňují uživatele stravenek na otevřená výdejní okna, na nadcházející měsíce připravují další formy pomoci. Snahy stravenkových firem ocenila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Reklama

Doporučované