Hlavní obsah

Dvacet let Nového Prostoru. Mezi prodejci a čtenáři vzniká pouto, zvou se i na večeře, říká šéfredaktor

Víkendový rozhovor: Se šéfredaktorem časopisu Nový Prostor Janem Štěpánkem.Video: Kamila Bejlková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Magazín Nový Prostor je kromě jiného výjimečný i tím, že ho nekoupíte v trafikách. Na ulicích ho k prodeji nabízejí lidé, kteří jsou v obtížné životní situaci.

Článek

Časopis Nový prostor vychází pod hlavičkou stejnojmenného občanského sdružení, které pomáhá lidem v obtížných sociálních situacích. Prodejce můžete potkat u vchodů do metra, před obchody nebo třeba v parcích. V ruce drží nejnovější vydání Nového Prostoru a každý ho podle svého nabízí k prodeji. Jeho cena je pro čtenáře 50 korun, prodejci ale jedno číslo dostávají za cenu poloviční. Za každým prodaným kusem se tak skrývá výdělek ve výši 25 korun.

„Tyhle lidi často bydlí na ubytovnách, kde dávají za jednolůžkový pokoj šest až osm tisíc korun. Nový Prostor dohromady s invalidním důchodem a s nějakými základními dávkami dá asi deset tisíc,“ popisuje běžný život prodejce šéfredaktor časopisu Jan Štěpánek.

Většina prodejců funguje podle právě popsaného příkladu. Těch, kteří by byli bezdomovci bez střechy nad hlavou, je mezi nimi jen pár, narozdíl od doby, kdy byl prodej Nového Prostoru ve svých počátcích.

K letošnímu dvacátému výročí plánuje občanské sdružení spolu s redakcí několik speciálních projektů.

„Na podzim v září vydáme knížku, na kterou jsme si v kampani vybrali sto tisíc korun. Knížka má ambici nejen převyprávět to nejzajímavější z Nového prostoru, ale i změnit Nový prostor zevnitř, protože za těch dvacet let nebyl čas na zpětnou reflexi,“ říká šéfredaktor.

Kromě knihy je v plánu také slavnost. V prosinci, konkrétně 13. 12., tedy přesně v den výročí prvního prodeje v roce 1999, se na pražském Žofíně uskuteční Homeless Ples. „Teď jsme právě ve fázi, kdy se snažíme dát dohromady program tak, aby byl co nejzajímavější. Snažím se tam dostat všechny známé osobnosti, které zpovídali naši prodejci. Zatím, jak se to tak skládá, to vypadá, že to bude něco, co Žofín ještě neviděl,“ dodává s nadšením v hlase Štěpánek.

O příbězích prodejců, jedinečných vztazích, které mezi nimi a čtenáři vznikají, nebo o tom, proč by Novému Prostoru přál jeho šéfredaktor krizi, se můžete dozvědět více z rozhovoru v úvodním videu.

Reklama

Doporučované