Hlavní obsah

Dvě města, která nouzový stav v Česku odnesla úplně nejhůř

Foto: Škoda Auto

Jeden ze zaměstnanců automobilky Škoda Auto. Ilustrační snímek

Reklama

Exkluzivně pro Seznam Zprávy: analýza společnosti CRIF ukázala, ve kterých regionech se kvůli koronaviru „vypařilo“ nejvíc peněz a kde je cítit, že lidé přišli nuceně o práci.

Článek

Prvních šest týdnů nouzového stavu se podepíše na české ekonomice velmi tvrdě, ale ne všude budou dopady protikoronavirových opatření cítit stejně. Nejhůř - pokud budeme měřit přes ušlé tržby a zaměstnanost - se podepsaly v Berouně a v Mladé Boleslavi.

Ukazuje to analýza, kterou speciálně pro Seznam Zprávy vypracovala společnost CRIF.

Ze zmíněné studie vyplývá, že z hospodářství především vymizely tržby automobilového průmyslu či služeb, což je dobře vidět na žebříčku deseti nejpostiženějších regionů Česka (viz níže). Tam, kde se výrazněji než jinde vydělává na výrobě automobilů, kde důležitou roli hraje cestovních ruch, pohostinství nebo - jako například v Berouně - je koncentrace více negativních vlivů naráz, propadly tržby výrazně víc než v celé republice.

V době nejtvrdších opatření proti šíření koronaviru přicházely firmy denně o tržby ve výši až 9,5 miliardy korun, uvádí analýza CRIF. Z toho přibližně 15 procent činily ztráty související s ochromením automobilové výroby. V ekonomice budou také výrazně chybět tržby z redukované nákladní přepravy, cestovního ruchu, ubytování a stravování. Za prvních šest týdnů trvání nouzového stavu tak vymizelo víc než 400 miliard korun.

„Vzhledem ke struktuře naší ekonomiky a síle automobilového průmyslu je zřejmé, že právě jeho výpadek během prvních šesti týdnů nouzového stavu se na ztrátě finančních zdrojů podílí největší měrou. Spolu s výrobou v automobilkách se totiž zastavila také výroba v dodavatelském řetězci. Ekonomika negativně pocítí také výpadek tržeb v nákladní přepravě či v mediálně nejprobíranějších službách jako je pohostinství, ubytovací služby či služby spojené s cestovním ruchem a podobně, kde denně chybí tržby v řádech stovek milionů korun,“ říká Jan Cikler, vedoucí datového oddělení aplikace Cribis, pomocí které CRIF poskytuje ucelené datové přehledy o finančním zdraví českých firem.

Nejvíce zasaženi: Beroun a Boleslav

Nejvíce zasaženými okresy jsou ve dvou sledovaných kategoriích Mladá Boleslav (zaměstnanost) a Beroun (tržby).

„V analýze jsme se dívali také na to, jak se omezení ekonomiky dotkla jednotlivých okresů z pohledu výpadků tržeb v regionu a také z pohledu zaměstnanců, kde jsme zkoumali, jak velká část zaměstnanců v regionu byla nucena zůstat na nějaký čas doma,“ říká Jan Cikler.

V celé České republice tvoří tržby firem, které byly nuceny uzavřít nebo výrazně omezit provoz, třetinu veškerých tržeb. V Berouně se toto číslo vyšplhalo nad 44 procent a celorepublikový průměr tak výrazně převýšilo.

Výpadek příjmů v místní ekonomice za Berounem nejvíc pocítili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi či Chebu. Naopak na Bruntálsku, v okrese Havlíčkův Brod či Břeclav šlo o méně než pětinu tržeb.

Vysvětlení, proč právě Beroun, dává pohled na strukturu místního byznysu. Sídlí tu velcí subdodavatelé pro automobilový průmysl a někteří velcí dopravci. Ale z Berouna pochází také největší sázková kancelář Tipsport a sázkový průmysl byl po přerušení veškerého vrcholového sportu zdecimován stejně jako zavřené hospody či služby. Cikler ale upozorňuje, že v některých případech může být výsledek v analýze nadhodnocený nebo naopak podhodnocený tím, že sídlo firmy je úředně v dané lokalitě, ale rozhodující tržby inkasuje po celé republice (případ Tipsportu).

Automobilka: půlka lidí z regionu

Podobná situace nastala i u dopadu na zaměstnance. Zatímco v Mladé Boleslavi byla kvůli zastavení výroby v automobilovém průmyslu nucena zůstat až polovina pracujících, na Kutnohorsku či Bruntálsku to byla maximálně pětina zaměstnanců místních firem a podnikatelů.

„Obecně můžeme říci, že o tom, jak silný dopad omezení v konkrétním regionu měla, rozhoduje především přítomnost velkých zaměstnavatelů, kteří byli těmito omezeními zasaženi. Často jde o firmy spjaté s automobilovým průmyslem. Proto se také žebříček nejvíce zasažených okresů z pohledu výpadku tržeb a dopadů na zaměstnance neshoduje s okresy, ve kterých byl zasažen největší podíl firem a podnikatelů,“ říká Cikler.

Dvě kategorie postižení koronavirem

Analýza pracuje s obvyklou výší tržeb firem a fyzických osob v jednotlivých odvětvích. Odhad denních a dalších ztrát v ekonomice vychází ze dvou možných situací. Zatímco některá odvětví se téměř úplně zastavila (ubytování a stravování, automotive apod.), v jiných nemusel být výpadek tržeb plošný (některé subjekty nadále fungovaly, nebo obor jako celek přišel o významnou část tržeb, přestože dále fungoval). Tato odvětví jsou zařazena do kategorie pravděpodobně zasažených.

Okresy, ve kterých byl zasažen největší podíl firem a podnikatelů, kteří zde působí, jsou často z velké části závislé na turistickém ruchu. Na ten je navázaná řada menších podnikatelů a firem. Jde například o okresy Karlovy Vary či Český Krumlov, ale také Cheb, kde je řada restaurací a menších obchodů.

Reklama

Doporučované