Hlavní obsah

Dvořákovo oratorium připomnělo ve sv. Vítu život svaté Ludmily

Foto: Seznam Zprávy

„Ilustrační foto.“

Reklama

Svatovítskou katedrálu na Pražském hradě dnes na jedenáctém večeru festivalu Dvořákova Praha rozezněla koncertní verze Dvořákova oratoria Svatá Ludmila v podání České filharmonie.

Článek

Pod vedením Petra Altrichtera, Pražského filharmonického sboru v čele se sbormistrem Lukášem Vasilkem a sólistů Evou Hornyákovou, Richardem Samkem, Janou Hrochovou a Gustávem Beláčkem. Koncert v zaplněné katedrále připomněl výročí 1100 let od smrti první české světice.

Dnes představená koncertní verze oratoria měla asi 75 minut oproti asi dvou a půlhodinové původní Dvořákově skladbě. Dirigent Altrichter se při přípravě držel původních autorových škrtů doplněných o vlastní při zachování logiky díla. Obecenstvo zaplnilo hlavní loď katedrály a na závěr umělce odměnilo několikaminutovým potleskem vestoje. Koncert přenášela také Česká televize na programu ČT art.

Český text k Dvořákově oratoriu napsal spisovatel a básník Jaroslav Vrchlický. V něm kombinací historického příběhu a fikce ztvárnil raně středověké české země na pomezí mezi pohanstvím a křesťanstvím, sňatek Ludmily s prvním historicky doloženým Přemyslovcem Bořivojem a svátost křtu, který jim na Velehradě udělil biskup Metoděj. Dvořák s Vrchlickým do skladby zapracovali také nejstarší známou českou duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny, kterou dílo vrcholí.

Dvořák vytvořil Svatou Ludmilu v roce 1886 pro hudební festival v anglickém Leedsu, odkud dostal po úspěchu oratoria Stabat Mater objednávku na skladbu s biblickým námětem. Zakázku přijal, ale dokázal si prosadit, že duchovní námět bude spojený s českou historií. Práce na oratoriu mu zabrala přes osm měsíců, následně skladbu při uvedení v Leedsu sám dirigoval. Původní partitura má přes 700 stran, v dalších dvou provedeních v Londýně ji autor zkrátil. V Praze byla skladba uvedena poprvé 25. února 1887 v Národním divadle, kdy orchestr řídil opět sám skladatel.

Letošní Dvořákovu Prahu, která potrvá do 24. září a slaví 180 let od skladatelova narození, zahájil 7. září v pražském Rudolfinu Dvořákův koncert pro violoncello a Novosvětská symfonie. Kolumbijský dirigent Andrés Orozco-Estrada řídil orchestr Filarmonica della Scala ze slavné stejnojmenné milánské koncertní síně, sólový part přednesl německý violoncellista Daniel Müller-Schott. Loni zahajovací koncert připadl České filharmonii, orchestr tehdy pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova zahrál Dvořákův violoncellový koncert h moll a Novosvětskou symfonii.

Festival podle pořadatelů loni navštívilo přibližně 10.000 diváků. I letos musí mít všichni návštěvníci respirátory a potvrzení o očkování, testu či prodělaném covidu-19.

Reklama

Doporučované