Hlavní obsah

Krize na Kubě. Kvůli sankcím chybí díly pro Lady i turisté z Ruska

Podívejte se, jakou novodobou krizi na Kubě může způsobit ruská okupace Ukrajiny.Video: Jan Marek, AP

 

Reklama

Invaze Ruska na Ukrajinu se zatím jen plíživě, ale přesto nepříjemně projevuje v jeho bývalé spojenecké zemi z dob studené války – Kubě. Právě zde si totiž zvykli na ruské autodíly i turisty, a dnes na to mohou doplatit.

Článek

Kubánský vozový park byl v problémech ještě před válkou na Ukrajině. Teď pro něj ale může být i mnohem hůř. Dodnes zde sice stále jezdí okolo 20 tisíc starých aut z USA, ale ty jsou už z časů před uvalením amerického embarga v 60. letech 20. století.

Od té doby začal tamní režim obchodovat s Ruskem. A tak vedle oblíbených veteránů z USA jezdí na tamních silnicích podle odhadů také nejmíň 100 tisíc aut značky Lada. Z východu pocházejí i kubánské flotily nákladních aut, autobusů či traktorů.

A kvůli stále tvrdším sankcím reagujícím na potlačování svobod v zemi došlo i na na výměnu dílů a motorů v oněch stárnoucích amerických autech.

Ruské díly už mají i v amerických autech

Závislost na ruské autovýrobě se teď ale Kubáncům nemusí vyplatit. Nejen USA, ale i Evropa zakázala strojům z Ruska létat nad svým územím. Takže klíčové součástky pro většinu vozů na kubánských silnicích se teď nemají na ostrov jak dostat.

„Lada (značka aut) to odnese dost špatně (nedostatkem součástek). Na Kubě je jich hodně – 90 % všech aut jsou Lada. Všechny součástky pro ně se dováží z Ruska, a pokud se trh zastaví, hodně to ovlivní dost lidí, protože jsou díly, co můžete vyměnit, vynalézt, ale jsou i součástky, co musí být původní,“ vysvětluje pro agenturu AP majitel jedné tamní autodílny Francisco Pérez Rodríguez.

Skutečný dosah problému na kubánských silnicích a v autodílnách lze ale odhadnout jen těžko. Podle odborníků se většina obchodů se součástkami odehrává na černém trhu. A tam jdou takzvaně z ruky do ruky. Kubánci jsou ale vynalézaví. Když se třeba nedá sehnat kliková hřídel do ruského náklaďáku, zkouší prohodit rovnou celý motor za japonský.

„Kubánci byli vždycky vynalézaví a teď dělají práci (na ruském nákladním autě), ke které jsme nemohli sehnat díly, ale dá se to opravit, takže teď je pojízdné,“ dodává jeden z řidičů dodávek Humberto Santana.

Ruští turisté a hlavně peníze

Dalším problém jsou turisté. V roce 2019 přijeli na Kubu více než čtyři miliony lidí. Do státní kasy tak z cestovního ruchu přitekly bezmála tři miliardy dolarů. Pro hrubý domácí produkt znamená turistický sektor desetinu příjmů.

Po dvou letech s covidem ale přišla ruská invaze na Ukrajině. A s ní kromě jiných sankcí rovněž zákaz pohybu letadel z Ruska nad Evropou i Spojenými státy. Ruští turisté přitom letos měli podle odhadů tvořit až pětinu všech zahraničních hostů na ostrově.

„Teď nás ten rozruch okolo války a všechno, co se děje, může dost ovlivnit, protože nemůžete cestovat ani dovážet (náhradní díly). Upřímně nevím, jak to skončí, jelikož jsou to dost specifické součástky do aut,“ doplňuje řidič taxíku Manuel Taboada.

Reklama

Doporučované