Hlavní obsah

Z kanceláře k bagáži. Manažeři aerolinek mají pomáhat při odbavování

Foto: Qantas

Aerolinky Qantas a další nyní čelí nedostatku pracovních sil.

Reklama

Aerolinky se po obnovení provozu po pandemické pauze potýkají s nedostatkem personálu. Chybí jim pracovníci, kteří se starají o logistiku zavazadel. Proto tuto práci Qantas nechal vykonávat i manažery.

Článek

Letecká společnost Qantas poslala vrcholné manažery k pásům. Snaží se tak řešit akutní nedostatek pracovních sil. Požádala proto vedoucí pracovníky, aby po dobu tří měsíců pracovali jako nosiči zavazadel.

Šéf společnosti podle serveru BBC také hledá nejméně 100 dobrovolníků, kteří by pracovali na letišti v australském Sydney a Melbourne. Chybí totiž lidé na nakládání a vykládání kufrů a řízení vozidel pro přepravu zavazadel po letištích.

Stejně jako většina světových leteckých společností se i společnost Qantas snaží obnovit své služby po opětovném otevření hranic, které se cestujícím kvůli pandemii covidu-19 načas uzavřely.

„Velký výskyt zimní chřipky a nárůst covidu v celé společnosti spolu s přetrvávajícím napětím na trhu práce způsobují, že zajištění zdrojů je v našem odvětví výzvou,“ uvedl provozní ředitel společnosti Qantas Colin Hughes pro BBC.

Aerolinky požádaly manažery a vedoucí pracovníky, aby tři až pět dní v týdnu odbavovali zavazadla, a to ve směnách po čtyřech nebo šesti hodinách denně.

„Neočekává se, že byste se rozhodli pro tuto roli vedle svého plného pracovního úvazku,“ dodal Hughes. Tito pracovníci a uchazeči musí být také schopni přemístit kufry o hmotnosti až 32 kg.

„Bylo nám jasné, že naše provozní výkony nesplňují očekávání našich zákazníků ani standardy, které od sebe očekáváme – a že jsme se snažili naše výkony zlepšit,“ řekl BBC mluvčí společnosti Qantas.

S podobnou situací se však australská společnost potýkala už dříve. „Stejně jako jsme to dělali v minulosti v rušných obdobích, od Velikonoc pomáhalo na letištích v době cestovní špičky přibližně 200 zaměstnanců centrály,“ doplňuje mluvčí.

Qantas patří mezi mnoho dalších leteckých společností, které pandemie těžce zasáhla, protože v rámci covidových opatření státy uzavřely své hranice a uzemňovaly nepoužívaná letadla. Celé letecké odvětví během pandemie propustilo tisíce zaměstnanců, z nichž podstatnou část tvořil i pozemní personál.

Právě Austrálie během pandemie vyhlásila jedna z nejpřísnějších cestovních omezení na světě, a to jak pro vlastní občany, tak pro příchozí. Kontroly začala rušit až v listopadu 2021.

Vzhledem k tomu, že se opatření ke zpomalení šíření covidu-19 po celém světě zmírnila, společnost Qantas a další velké letecké společnosti se snaží obnovit služby v takovém rozsahu jako před pandemií.

Britské letecké společnosti a letiště se také potýkaly s nedostatkem personálu, což přispělo ke zpožděním a rušení letů v období dovolených. Po stovkách letos vyřazovaly lety například společnosti Delta, Lufthansa, British Airways, Southwest, EasyJet, Alaska či JetBlue.

Výsledkem jsou dlouhé fronty na letištích, ztracená zavazadla, dlouhá čekání a zklamání cestujících, kteří si na zákaznický servis následně stěžují. Důvodů, jež vedly k přerušení provozu, je ale více. Kromě nedostatku pracovních sil to bylo také nepříznivé počasí či ekonomické dopady války na Ukrajině.

Kromě zaměstnanců, kteří se starají o logistiku zavazadel, se letecký průmysl potýká také s nedostatkem pilotů. Někteří dopravci však nedostatkem vůbec netrpí. Nová norská nízkonákladová letecká společnost Norse Atlantic Airways obdržela více než 3 000 žádostí o prvních 50 pozic pilotů. Jiným aerolinkám pomohla například finanční podpora od vlády.

Reklama

Doporučované