Hlavní obsah

Podívejte se: Největší vlaková stanice v Evropě se změnila v luxusní hotel

Největší vlaková stanice v Evropě se změnila v luxusní hotel.Video: Jan Marek

 

Reklama

Slavná nádražní budova přezdívaná jako Titanic z hor poutá monumentálním vzhledem i historií. I proto se jí po desetiletích chátrání Španělé rozhodli vdechnout nový život – v přepychové formě. Podobné snahy se dějí i v Česku.

Článek

Díváte se na bývalou největší železniční stanici v Evropě, která více než 50 let chátrala. Až do doby, než se tamní vláda a skupina podnikatelů rozhodla její ztracenou slávu obnovit a zrekonstruovat historické prostory na luxusní pětihvězdičkový hotel.

Informace i záběry si můžete poslechnout i prohlédnout v úvodní videoreportáži.

Dříve opuštěné nádraží Canfranc leží ve stejnojmenné obci na hranicích Španělska a Francie, a pro majestátnost i lokalitu si vysloužilo svého času přezdívku Titanic hor.

Tyčí se totiž na pyrenejských skalách v nadmořské výšce 1200 metrů. Jen samotná hlavní budova, která podél svých vlakových nástupišť měří 240 metrů, disponuje 365 okny a 156 dveřmi. Místa bylo v neoklasicistní stavbě tolik, že v ní dnes mohli zařídit více než stovku hotelových pokojů.

Na stanici dopadala jedna rána osudu za druhou

Přezdívku Titanic hor si stanice Canfranc, které je i jednou ze zastávek na slavné pouti do Santiaga de Compostela, vysloužila také pro svou donedávna skoro století trvající smůlu.

Poprvé se totiž návrh na stavbu objevil už v roce 1853, dokončili ji však až roku 1928 – slavnostně ji otevírali španělský král Alfonso XIII. i francouzský prezident Raymond Poincaré.

Pouhý rok po inauguraci však přišla velká hospodářská krize a za další dva roky stanice i vyhořela. V roce 1936 začala španělská občanská a hned po ní i druhá světová válka, ze kterých se železniční doprava vracela na běžný stav pomalu. Roku 1970 pak vykolejil nedaleko vlak a poškodil most, který spojoval Španělsko a Francii, a po této havárii stanici na dlouho už definitivně uzavřeli. Nejdůležitější dopravní uzel v Evropě tak fungoval jen 42 let.

V roce 2018 vláda španělského autonomního společenství Aragonie ve spolupráci s partnerskou skupinou Barceló Hotel Group rozhodla o rekonstrukci nádraží právě na hotel.

+13

Co skrývá hotel za stovky milionů

Návrh dodali architekti Joaquín Magrazó a Fernando Used a počítal také se vznikem železničního muzea, obchodů a nové stanice o rozloze 950 metrů čtverečních, která uvítala první vlaky po inauguraci už v dubnu 2021. Projekt měl rozpočet ve výši 27 milionů eur, čili tehdy zhruba 690 milionů korun, a jeho realizaci zajistily stavební firmy Acciona a Avintia Construcción.

Práce rovněž zahrnovaly terénní úpravy okolí a vnitřní renovace. Cílem stylové renovace bylo zachování jak historického charakteru, tak i DNA budovy, tedy že se hosté nachází v bývalé mezinárodní železniční stanici. Výběr nábytku, látek, dekorací, ale třeba jen i samotné uniformy personálu tak evokují 20. léta 20. století z dob její největší slávy.

Dveře veřejnosti nakonec hotel Canfranc Estación otevřel letos v lednu. Celkem je v něm 104 pokojů včetně čtyř apartmánů, wellness zóna s vnitřním bazénem a tři restaurace. Recepce se přitom nachází v hlavní hale. Cena za noc pro jednu osobu se pohybuje zhruba od 3000 do 8600 korun za noc.

Návštěvníky může Titanic hor i přes svoji nešťastnou historii lákat právě na některé ze svých etap. Třeba v prvních letech druhé světové války tudy prchaly tisícovky Židů do Lisabonu nebo Spojených států.

Canfranc přitom následně padl jako jediné španělské město do rukou nacistů, kteří zde pozatýkali více než 300 dalších utíkajících lidí a sami poté přes železniční stanici pašovali zlato, a to asi přes 100 tun. Budova tak byla populární i mezi režiséry, scény tu natáčel i David Lean pro svůj oscarový film Doktor Živago.

Jak se mění stanice v Česku

Zachování nádražních budov se přitom vychází naproti i v Česku. Přímo hotel zatím v žádné ještě nevzniká, i přesto však Správa železnic coby jejich vlastník dělá postupné pokroky. V prosinci 2020 některá z oblastních ředitelství tohoto státního úřadu sice prezentovala dokument o demolici až 74 budov. Po kritice ze strany některých obcí, ale i vlastním opětovném zhodnocení jejich stavu se však plány změnily.

„Správa železnic v současnosti spravuje více než 1500 výpravních budov. Pokud pro ně již nemáme využití, v první řadě je nabízíme místním samosprávám, a to za velmi výhodných podmínek. Na druhé straně pak hledáme smysluplné využití pro nádražní budovy, které postupně obnovujeme,“ říká pro SZ Byznys tiskový mluvčí generálního ředitelství organizace Pavel Tesař.

„Při tom spolupracujeme i se státními orgány, například Policií České republiky, která už na řadě míst využívá zrenovované prostory pro své služebny. V nejbližší době se tak například budou policisté stěhovat do čerstvě zrekonstruované budovy ve stanici Opava-západ. V našich objektech působí i pracovníci správ sociálního zabezpečení nebo se v nich nacházejí pobočky České pošty,“ vysvětluje dál.

„Hledáme i další možnosti využití, například v opravené budově ve stanici Jedlová na Děčínsku funguje penzion, další ubytovací kapacity nabídneme po dokončení rekonstrukce osobního nádraží v nedaleké Krásné Lípě,“ doplňuje zástupce úřadu.

V dubnu 2021 také oficiálně začala poslední část rekonstrukce vnitřku historické Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze, která od otevření nové podzemní odbavovací haly v červenci 1977 dlouhá desetiletí chátrala.

Práce za 303 milionů korun by měly skončit už v červnu a na podzim by se měla konečně naplno zpřístupnit veřejnosti v nové podobě. Cestující v ní najdou kavárnu, restauraci i moderní čekárnu. Z tamního velkého sálu se pak stane multifunkční prostor na různé kulturní a společenské akce a z menšího zase business lounge pro VIP cestující.

Reklama

Doporučované