Hlavní obsah

Notino se vrací na Ukrajinu. Místní mu vytipovali, kde je bezpečno

Notino vypnulo svůj ruský e-shop, ale na Ukrajinu se teď znovu vrací. Bezpečná místa firmě vytipovali ukrajinští přepravci.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Notino je jednou z prvních firem, která se opět vrací do země zasažené válkou. On-line prodejce kosmetiky sice musel o dvě třetiny snížit počet výdejních míst, přesto ve spolupráci s tamními dopravci obnovil e-shop na Ukrajině.

Článek

V den, kdy na Ukrajině začala válka, vypnula tam – a také v Rusku – společnost Notino svůj e-shop. Teď se však největší evropský on-line prodejce parfémů a kosmetiky na Ukrajinu vrací.

Zatím jsou dodávky možné pouze do určitých oblastí nezasažených válkou, a to dle možností místních dopravců. Data dodávají Notinu právě ukrajinští dodavatelé a aktuálně jsou z celkových deseti tisíc odběrových míst, takzvaných pick up pointů, k dispozici tři tisíce.

„Bylo pro nás nikoliv byznysově, ale primárně lidsky velmi nepříjemné, že jsme byli nuceni zastavit prodeje zákazníkům ve válkou zmítané Ukrajině. Jsme proto velice rádi, že nám současná, byť stále velmi dramatická situace umožňuje být v rámci možností s našimi zákazníky,“ tiskové mluvčí Notina Andrea Kabická.

Dodala, že firma částečně obnovila prodej spotřebního zboží a dalších produktů, které Ukrajinci potřebují nebo mají rádi a jež jsou v důsledku současné situace hůře dostupné. Počty objednávek zákazníků z Ukrajiny se zatím postupně zvyšují a za prvních devět dní od obnovení doručování firma obdržela více než tři tisíce objednávek.

Mapu míst, kde je doručení možné, firma aktualizuje, největší zájem je v tuto chvíli o vlasovou kosmetiku, jako jsou šampony.

Do vypuknutí konfliktu na východě Evropy působilo Notino mimo Ukrajinu také v Rusku. V reakci na aktuální situaci se však společnost rozhodla vyjádřit po boku dalších velkých e-shopů a organizací Ukrajině podporu tím, že s okamžitou platností v Rusku pozastavila prodeje.

Zároveň také stáhla zboží původem z Ruské federace ze všech svých e-shopů. Celkem jde o pět značek převážně tělové kosmetiky. Stažení se tak týká zhruba 390 produktů, což představuje necelé půl procento sortimentu.

Sklad za desítky milionů eur

Notino je původem česká firma, která se stala největším evropským e-shopem s kosmetikou. Loni se jí podařilo utržit 18 miliard korun a během jediného roku vyrůst o 35 procent. Celkem odbavila a doručila v rámci Evropy 17 milionů balíků.

Zatím firma funguje v rámci dvou skladů, v Česku a Rumunsku, ale kapacity přestávají stačit.

„V tomto roce pravděpodobně otevřeme sklad v Itálii. Ten trh je pro nás klíčový. Hodně se nám tam daří, Italové nás mají rádi, “ řekl pro SZ Byznys šéf Notina Zbyněk Kocián s tím, že jde o investici v řádu desítek milionů eur.

Notino dnes působí v 28 evropských zemích, nové trhy letos přidávat neplánuje.

„V minulém roce jsme přidali čtyři země. Litvu, Lotyšsko, Estonsko a Irsko. V tuto chvíli zvažujeme, co bychom měli přidávat, ale Evropská unie je už celkem vyčerpaná a otevírat jakékoliv trhy mimo Evropskou unii je náročnější. V roce 2022 tak pravděpodobně nic otevírat nebudeme a budeme se soustředit na intenzivní růst a dobývání tržních podílů v zemích, kde už dneska jsme,“ doplnil Kocián s tím, že se bude soustředit hlavně na již zmiňovanou Itálii.

Ta firmě generuje osm procent celkového obratu, zatím největším trhem podle Kociana zůstává se 14% podílem na tržbách Česko.

Kamenné prodejny? Co největší

Firma má i 26 kamenných obchodů a v její strategii mají své místo. „Aby si zákazník mohl dobře vybrat, potřebuje spojení obou světů, nejenom toho onlinového. Je to i o tom, že ty informace dostává a vidí je na více místech,“ vysvětluje Kocián s tím, že firma chce přidat další prodejny a ty stávající vyměnit za větší.

„Dnes v naší největší prodejně máme 850 metrů a stejně se nám sem nevejde všechno. Máme tu deset tisíc položek a v rámci e-shopu jich máme 83 tisíc,“ dodává.

Stejně jako všichni prodejci i Notino teď bojuje s nedostatkem surovin a zboží. „Nedostupné je teď všechno a získat zboží v kosmetice není vůbec jednoduché,“ dodává Kocián s tím, že firma výrazně navýšila sklady a ze tří měsíců zvýšila zásoby na půl roku.

Reklama

Doporučované