Hlavní obsah

Optimismus se odkládá, podle firem bude lépe až příští rok

Rozhovor se šéfem Svazu průmyslu a dopravy Jaroslavem Hanákem.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Chybějící součástky, rapidní zdražení vstupů, ale i problémy s logistickou. Důvody, proč česká ekonomika poroste pomaleji, než se čekalo. Podle Svazu průmyslu a dopravy by měl být letošní růst zhruba o 2,4 procenta.

Článek

Svaz průmyslu a dopravy kvůli dopadům covidové krize upravil svou predikci vývoje ekonomiky. I když začátek roku vypadal slibně, realita končí na růstu jen o 2,4 procenta.

„Průmysl se v jarních měsících rychle dostal na předcovidové hodnoty. Výš se mu ale růst následně nepodařilo. Zastavily ho komplikace na trzích či zablokovaná logistika a s ní související problémy s komponenty,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR s tím, že letošní rok byl pro firmy mimořádně složitý.

„Růst naší ekonomiky bude zhruba na polovině hodnoty EU, po covidovém roku 2020 tak bude velmi slabý. Na druhou stranu musím naše firmy pochválit, jak se staví k problémům a výzvám čelem a že stále velká část z nich například ve své výrobě rostla. Věřím, že se situace bude postupně stabilizovat,“ dodal.

Jaro vypadalo dobře, pak přišly problémy

Důvody malého růstu jsou jasné. „Materiálová burza se zbláznila, chybí nám lidé a to, co se stalo s cenami energie, asi není potřeba komentovat,“ popisuje například Jan Lát ze společnosti Beneš a Lát s tím, že za letošní rok firma sice rostla zhruba tak, jak plánovala, ale klesala ziskovost.

To potvrzuje i Petr Hampl, šéf výrobce nábytku Ahrend. „V tržbách není propad. Bohužel vlivem okolností kolem nás bude zisk poloviční. Velký problém je doprava z Asie. Ještě před covidem jsme platili 2,5 tisíce dolarů za kontejner. Dnes jsme na 15 tisících dolarů,“ dodává Hampl.

„Restart ekonomiky na jaře vypadal velmi dobře, velké problémy ale začaly v oblasti materiálu a surovin, nešlo jen o čipy. Do toho katastrofální logistika a k tomu přišla velmi neočekávaná vlna ceny povolenek, takže rostly ceny energií. Další hřebíček byl pak růst inflace, z velké části vlivem světové ekonomiky a rozhazovačného chování vlády, která pouštěla do ekonomiky velké peníze,“ dodává Hanák.

Na polovině růstu Evropy

Česko letos přitom podle odhadů Svazu průmyslu poroste zhruba polovičním tempem proti celé Evropské unii. Podle poslední predikce evropské konfederace BusinessEurope by mohl HDP EU za rok 2021 vzrůst o zhruba 4,8 procenta, Evropská komise očekává růst o pět procent.

„Je to dáno strukturou ekonomiky. Naše ekonomika je jiná. Průmysl je postavený na automobilovém průmyslu, kde chyběly čipy. Automobilový průmysl to táhl dolů,“ dodává Hanák.

Výhled firem na rok 2022 je však navzdory aktuálním problémům poměrně optimistický. Svaz průmyslu očekává zrychlení tempa ekonomického oživení České republiky zhruba na úrovni čtyř procent.

„Začátek příštího roku ale bude nesmírně těžký, ale my to odhadujeme na celý rok a náš optimismus je především na posledních šest až osm měsíců,“ vysvětluje Hanák.

Podniky podle průzkumu Svazu čekají růst zakázek i zisku. Přesněji v to věří hned 53 procent respondentů. Pětina podnikatelů pak očekává stejná čísla.

Firmy také počítají s investicemi výrazně vyššími než letos. Nejčastěji hodlají v příštím roce investovat do nových výrobních technologií, úspor energie, výzkumu a vývoje, nebo vzdělávání zaměstnanců.

Reklama

Doporučované