Hlavní obsah

Zachrání Česko ropa ze západu? Bez šance, říká expert

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Zásobníky ropy, ve kterých stát drží ropu zhruba na tři měsíce.

Reklama

Pokud by ropovodem Družba přestala do Evropy proudit ropa, nemá Česko šanci tento výpadek nahradit. Postupně by na trhu chybělo až 60 procent potřebných zásob pohonných hmot.

Článek

„Obávám se, že za ropovod Družba nemáme v tuto chvíli v České republice adekvátní náhradu,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Stanislav Bruna, bývalý generální ředitel společnosti MERO.

V případě, že by ropovodem Družba přestala do Evropy proudit ropa, Česká republika by nejspíš musela přejít do nouzového režimu a na českém trhu by mohlo postupně chybět 50 až 60 procent potřebných pohonných hmot.

Co by se stalo v momentě, kdy by přestala ropovodem Družba proudit ropa? Do jaké míry pokryje potřebu České republiky náš druhý ropovod IKL?

Nejprve si musíme ujasnit, co znamená, že přestane proudit ropa. Přestane proudit jen do České republiky, nebo zcela? Přestane téct proto, že ji někdo vypnul, nebo proto, že přestal fungovat ropovod?

Předpokládejme, že by přestala proudit zcela, protože by někdo Družbu pro evropské země „vypnul“.

To by byl průšvih. To by znamenalo, že na suchu zůstanou rafinerie v Polsku, Sasku, Maďarsku, přestane fungovat Slovnaft i naše rafinerie. To by bylo hodně špatné. Všichni mají samozřejmě nějaké hmotné rezervy a byla by snaha to přesměrovat na jinou ropu. To ale není dostačující. Teoreticky lze část dodávek přesměrovat na moře, odkud ale mohou být zásobovány rafinerie v Maďarsku a na Slovensku. Co se týká nás, viděl bych to skepticky.

Ropovod Družba

  • Je s délkou přes 5 tisíc km nejdelším ropovodem na světě.
  • Spojuje státy bývalé RVHP se zeměmi bývalého SSSR.

Co to znamená? Kolik jsme schopni dostat do Česka bez Družby?

Jsou tu dva problémy. My poměrně velké množství motorových paliv, zhruba třetinu, dovážíme. Často ze Slovenska. A první problém by bylo pokrýt tento výpadek na straně importu. Druhý problém je, že ropovod IKL má sice kapacitu 10 milionů tun ropy ročně, ale domnívám se, že dotlačit sem veškerou náhradu za výpadek Družby je v podstatě nemožné.

Ropovod IKL

  • Je pojmenovaný podle trasy Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov.
  • Byl vybudován jako alternativní cesta k ropovodu Družba a zprovozněn v roce 1996.
  • Začíná v bavorském městě Vohburg an der Donau (SRN), kde se napojuje na ropovod TAL přepravující ropu, která je dopravována po moři do terminálu v italském Terstu.

Proč je to nemožné? Protože každá rafinerie potřebuje jinou ropu a není možné je míchat?

To problém není. Dnes jsou v ropovodech včetně ropovodu Družba přepravované rozdílné ropy za sebou bez větších problémů.

To není potřeba žádné nákladné čištění produktovodů mezi jednotlivými druhy?

Ne. Ropa se v ropovodu pohybuje pomalu. Asi tak rychlostí kráčejícího člověka a její proudění je laminární a nedochází k promíchávání.

Nahradit Družbu ropovodem IKL je nemožné hned z několika jiných důvodů a tím hlavním je kapacita ropovodu TAL. Ten je v tuto chvíli vytížen prakticky na sto procent.

Dalším problémem je fakt, že naše rafinerie nemají potřebné logistické zázemí. Když to řeknu hodně jednoduše, pokud bychom měli nahradit ruskou ropu, musíme ji „namixovat“ z jiných rop. A naše rafinerie nemají logistické zázemí, zásobníky a podobně, které by to zvládlo.

To nejde nějak vyřešit? Kolik by stálo navýšit kapacitu TAL a postavit zásobníky?

To budeme hovořit o miliardách korun. Záleželo by také na tom, jak by se navýšení kapacity ropovodu TAL financovalo. Ne všichni by totiž na zvýšení kapacity měli zájem, protože mají své jisté. Česká republika má prostřednictvím MERO ČR v TAL podíl pouze pět procent, a není tedy žádný významný akcionář.

Foto: ČAPPO

Do Česka vedou dva ropovody – z východu Družba, ze západu IKL zvaný Inglostadt.

Ročně potřebujeme 7,5 milionu tun ropy, kolik bychom sem bez Družby mohli maximálně dostat?

7,5 milionu to bylo před covidem. Teď je to zhruba 7,1 milionu tun. Pokud by šlo vše přes ropovod TAL a vše fungovalo dobře, můžeme sem dostat asi čtyři miliony tun. Ale znovu opakuji. My spotřebu pohonných hmot pokrýváme z vlastní výroby pouze ze dvou třetin a zbytek se dováží. A pokud budou bez ropy z Družby i okolní rafinerie, nic sem v tu chvíli nedovezeme.

Vyšší stupeň omezení pro Česko

To mluvíme jen o spotřebě ropy na pohonné hmoty, využívá se ale i na výrobu plastů…

Domnívám se, že plasty by už nikdo neřešil. Všechno by šlo přednostně do produkce pohonných hmot. Pak je tu ale ještě taková drobnost – rafinerie nejsou v rukách českého státu.

Mohlo by si tedy Polsko i to málo, co dovezeme do rafinerií v Česku, nechat pro sebe?

Nevím, jak by to za těchto podmínek probíhalo. Určitě by se přešlo na nějaký vyšší stupeň omezení. Všechny rafinérské skupiny nakupují ropu centrálně a to, kam ji v případě její omezené nabídky umístí, je jejich vnitřní záležitost. Ale znovu odpovídám – české rafinerie nejsou v rukách českého státu. A všichni jsme viděli, jak to funguje, když začínal covid.

Bez Družby se tedy neobejdeme?

Záleží na tom, jestli by přestala zásobovat jen nás, nebo i okolní země. Když v Česku poměrně intenzivně probíhaly diskuse o americkém radaru, z ničeho nic se stalo, že v Družbě nebylo pro Českou republiku jedno čtvrtletí dost ropy. V okolních zemích to tak ale nebylo. Pokud by ostatní rafinerie ropu měly, nebyl by to až takový problém. Pokud by ale neměly, bylo by to hodně špatné.

Kam by se v tu chvíli mohla dostat cena?

Pokud by byly zastavené dodávky, předpokládám, že by se přešlo na nouzový režim. Je třeba si uvědomit, že to narušení ropovodu může být ze dvou důvodů. Buďto to někdo vypne, nebo třeba proto, že ropovod bude poškozen. Pokud by došlo k tomu, že na ropovod například spadla bomba a je tu šance na rychlé odstranění poruchy, dalo by se to přežít. Předpokládám ale, že stát by i tak vydal nějaká omezení a všichni, kdo na tomto ropovodu jsou, by se okamžitě podíleli na řešení situace.

Zatím je dobré, že ropovody jdou mimo oblast bojů. To ovšem nemusí trvat dlouho.

Zásoby motorových paliv jsou na méně než 90 dní

Mluvíte o nouzovém režimu. My zároveň v nouzových zásobách máme ropu na 94 dní.

Ano, ale to neznamená pohonné hmoty na 94 dní. Na zásobách máme totiž pouze ruskou ropu, která je zpracovatelná jen v Litvínově. Z této ropy se vzhledem k její skladbě podstatná část používá na výrobu plastů. Tato rafinerie je hodně dieselová – na tři a půl tuny dieselu vyrobíte tunu benzinu. A běžná spotřeba v Česku je dvě tuny dieselu na jednu tunu benzinu. Pokud bychom zásoby přepočítávali na motorová paliva, bude to nejspíš méně než 90 dní.

Můžeme se zbavit my či Evropa závislosti na Rusku?

V tuto chvíli nemáme adekvátní náhradu ropovodu Družba. Jsem navíc přesvědčený, že by to dopadlo tak, že by ropu z Ruska kupoval někdo jiný a dodával ji do Evropy.

Pokud se podíváte na těžbu ruské ropy a její export, vidíte, že Česká republika je z hlediska ruského exportu minoritní záležitostí. Naše spotřeba je asi 1,5 procenta jejich exportu. Když hrdě řekneme, že to brát nebudeme, ani si toho nevšimnou. Tipl bych si, že i ztráty v systému Družby jsou větší.

Za současné konstelace by podle mne trvalá odstávka dodávek Družbou znamenala postupné ukončení zpracování ropy v českých rafinériích.

Reklama

Doporučované