Hlavní obsah

Podívejte se. Takhle se vlna zdražování valí českými obchody

Foto: Filip Horáček, Seznam Zprávy

Pět korun navíc za dva měsíce. Zákazníci Lidlu si připlatí za některé mléčné výrobky, džem i pečivo.

Reklama

SZ Byznys provedl velké srovnání cen potravin. S odstupem dvou měsíců dochází k mimořádnému zdražování. Ceny rostou napříč sortimentem. Nejvýrazněji u kávy, margarínů a některých mléčných výrobků.

Článek

Citelně zdražují potraviny, nápoje, ale také nepotravinářské zboží jako zubní pasty. Redakce SZ Byznys srovnala ceny nahodile vybraných potravin v obchodních řetězcích Albert, Tesco, Penny Market a Lidl v posledních říjnových dnech a 3. ledna 2022.

Na podzim obchodníci začali zboží přeceňovat a to může v několika postupných vlnách pokračovat během letošního roku. Už nyní došlo u některých potravin k mimořádnému zvýšení o deset a více procent.

Přesvědčit se můžete ve fotogalerii, která výmluvně ukazuje staré a nové ceny. Srovnání sice mohou kalit akční ceny, takže se po Novém roce zboží prodává levněji než na podzim – ale původní cenovky ukážou, že se slevy počítají z vyššího základu.

V ukázkách na následujících snímcích nejsou zahrnuty některé řetězce, například Kaufland, Billa, Globus a družstevní prodejny typu COOP. Cílem textu nebylo komplexně analyzovat inflaci, ale na několika příkladech ukázat, jak se inflační tlaky promítají do cen konkrétních produktů.

Pozn.: Popisek fotografie zmizí, jakmile kliknete na snímek.

+47

Za nealkoholické nápoje, jako je Kofola a neperlivé vody v PET lahvích, si zákazníci někde připlatí dvě koruny, za krabicové džusy a sirupy až o tři koruny více než před dvěma měsíci.

U některého zboží jsou vidět pohyby až o desítky korun. Například dvousetgramové balení kávy Jacobs Krönung v pražském hypermarketu Tesco OC Nový Smíchov zdražilo ze 169,90 Kč na 199,90 Kč. Litr extra panenského olivového oleje v regálu opodál zdražil o 40 korun na 249,90 Kč.

Výrazný skok nastal v některých prodejnách u margarínů a másla. Například balení Ramy vystřelilo v prodejnách Albert a Tesco nahoru o deset korun na 64,90 koruny. „U ztužených rostlinných tuků reflektuje nárůst ceny náklady na vstupní suroviny. U nepotravinového sortimentu je tlak na ceny ještě vyšší vzhledem k dovozům. Zatímco potraviny pochází převážně od českých dodavatelů, nepotravinové kategorie naši dodavatelé dováží ve velké míře ze zahraniční,“ reagoval mluvčí Albertu Jiří Mareček.

Ceny ve sledovaných řetězcích rostou napříč celým sortimentem od pečiva, mléčných výrobků až po některé trvanlivé potraviny. Na druhou stranu v sortimentu, kterým se mohou řetězce předzásobit, jako jsou oleje, rýže a kompoty, prozatím zdražují spíš jen vybrané, zpravidla dražší a prémiové značky.

Inflačním tlakům naopak lépe odolávají privátní značky a levné potraviny, které často končí na prvních stránkách letáků.

Máslo o sedm, chléb o šest korun

S nepopulárními kroky začal i Lidl, který má přes devadesát procent privátních značek. Třeba stogramové balení uzeného eidamu 30 procent značky Pilos podražilo ze 17,90 na 18,90 koruny. Sklenička meruňkového džemu značky Maribel zdražila z 39,90 koruny na 44,90 Kč. Cena másla Pilos vzrostla dokonce o sedm korun na 46,90 Kč.

Zdražování začalo i u pečiva. Seznam Zprávy dříve napsaly, že čtyři řetězce – Kaufland, Billa, Tesco a Albert – po Vánocích začaly zvyšovat ceny u obyčejného tukového rohlíku a housky, tedy dvou strategických artiklů, jejichž dlouhodobě nízká cena je pro obchodní řetězce roky téměř posvátnou záležitostí. Později se k nim přidali další obchodníci.

Cena rohlíku se zvýšila z 1,90 koruny na 2,30 Kč. Impulz k tomu dal Kaufland, který na trhu udává směr v cenotvorbě základních „letákových“ položek.

I v ostatních obchodních řetězcích některé bílé pečivo a chléb podražily o desetihaléře až několik korun. Výrazný skok nastal v případě chleba Šumava, jehož cena za dva měsíce vyskočila z 28,90 na 34,90 koruny. Na snímku je uveden Albert, ale výrazně chléb zdražili i ostatní.

Zajímavostí také je, že potraviny se bezprostředně po přecenění často objevují v akčních letácích za výhodnější ceny.

Důvody nárůstu cen potravin souvisejí se zdražováním surovin k jejich výrobě (mouka, cukr, oleje) a dalších nákladových vstupů, jako jsou energie, pohonné hmoty, mzdy a ceny obalových materiálů.

„Tyto faktory my jako obchodníci nemůžeme ovlivnit. Přesto se při jednáních s dodavateli snažíme tlumit zvyšující se nákupní ceny a nepřenášet je v plné výši na spotřebitele. Navzdory zdražování výroby potravin je naší snahou pro naše zákazníky zajistit co největší přístup k cenově dostupným, zdravým a udržitelným produktům,“ uvedl mluvčí řetězce Tesco Jakub Žižka.

Reklama

Doporučované