Hlavní obsah

Český hudební průmysl loni vydělal 1,6 miliardy korun, letěly vinyly

Ilustrační snímek

Reklama

Celkové příjmy hudebního průmyslu loni v Česku vzrostly meziročně o 13,7 procenta na 1,637 miliardy korun. Víc než polovinu z nich tvořily stejně jako předloni příjmy za digitální prodej.

Článek

Prodej fyzických nosičů hudby, tedy zejména kompaktních disků a vinylových desek, v loňském roce stagnoval. Příjmy za ně se zvýšily na 220 milionů z předloňských 219 milionů korun. Meziroční nárůst o 15 procent nicméně zaznamenal prodej vinylových desek, což podle české národní skupiny Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI) ukazuje jejich oblibu u určité části posluchačů.

Celkové příjmy hudebního průmyslu loni v Česku vzrostly meziročně o 13,7 procenta na 1,637 miliardy korun. Víc než polovinu z nich tvořily stejně jako předloni příjmy za digitální prodej.

Příjmy ze streamingu stouply o pětinu na 948 milionů korun. Nejprodávanější v Česku loni bylo album Příběhy a sny českého rapera Viktora Sheena.

Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů byl loni 82 : 18. „Růst streamingu je stabilním organickým jevem, který je zapříčiněn snadnou dostupností předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou,“ uvedla ČNS IFPI. Příjmy z provozovacích práv loni vzrostly o desetinu na 409 milionů korun.

U streamingu byly loni víc než dvě třetiny příjmů z placených uživatelských účtů, zbytek z přehrávání hudby spojeného s reklamou. „Předchozí překotný nárůst měl spojitost s pandemií covidu, nicméně i současný meziroční nárůst je navzdory problematické ekonomické situaci uspokojivý,“ uvedla ČNS IFPI. Poukázala na to, že v Česku jsou dostupné všechny „velké“ streamingové služby, tedy Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer a Amazon Music. Platících uživatelů streamingových služeb v Česku loni podle kvalifikovaného odhadu ČNS IFPI přibylo o čtvrtinu na 1,7 milionu.

V příjmech hudebních vydavatelství naopak klesá význam stahování hudby. Příjmy za něj loni v Česku představovaly pouze dvě procenta z celkového objemu digitálních prodejů.

Od konce loňska je do české legislativy převedená směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která mimo jiné zavádí odpovědnost internetových úložišť za obsah chráněný autorským právem. „Jsme v naději, že dlouholeté bezpráví, které se dělo, bude napraveno a majitelé práv k nahrávkám se konečně budou moci svobodně rozhodnout o jejich užití v prostředí internetu,“ uvedla ředitelka ČNS IFPI Petra Žikovská. Poukázala na soudní spory s provozovateli některých úložišť. Kvůli nové legislativě podle Žikovské ukončila činnost platforma Hellshare/Hellspy.

V desítce loni v Česku nejprodávanějších alb je sedm titulů českých hudebníků. Viktor Sheen obsadil vedle první také desátou příčku s deskou Barvy, v první desítce se umístili také dva další čeští rapeři, Calin na druhém místě s nahrávkou Popstar a Yzomandias na šestém s albem J. Eden E-Gen. Třetí v pořadí podle loňských prodejů skončila skupina Kabát s deskou El Presidento.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu loni obhájilo vydavatelství Universal Music, na druhém místě skončila firma Warner Music, třetí příčku zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si drží Supraphon.

Reklama

Související témata:

Doporučované