Hlavní obsah

Střet s plyšákem, páv v říji i pád ze sklepa: vtipné hlášky z pojišťoven

Foto: Pixabay/Tumisu

Škody na majetku či osobách nebývají většinou veselé. Někdy však jejich okolnosti úsměvné jsou.

Reklama

Pojišťovny řeší denně tisíce škod. Některé z nich jsou výjimečné. Jedny tím, za jakých neuvěřitelných okolností nastaly, jiné díky způsobu, jímž byly nahlášeny. Podívejte se na ta nejlepší hlášení letošního roku.

Článek

Operátorky a likvidátoři pojišťovacích společností jsou zvyklé na rutinní práci. Zjišťují – kde, kdy, komu, co a jak se stalo, aby šlo vyhodnotit, k jakým škodám na majetku, osobách či zvířatech došlo a kdo za ně nese odpovědnost.

Většina hlášení je strohých, část z nich však bývá půvabná tím, jak je klienti popisují. Generali Česká pojišťovna například zaznamenala hlášení, které se podobalo hře Járy Cimrmana ve filmu Jára Cimrman ležící, spící, v níž došlo k prolnutí jednotlivých postav.

Likvidátor se dovolal ke klientce, která nahlásila škodu způsobenou další osobou. Byla to paní učitelka a měla zrovna hodinu. Na otázku, zda likvidátor neruší, sdělila zcela lakonicky: „Ne, děti počkají….“ Vyznat se v jejích odpovědích však bylo následně pro pracovníka pojišťovny velmi obtížné…

Otázka: Jedná se tedy o příbuznou?

Odpověď: Ne, není to příbuzná.

Otázka: Takže je to cizí člověk, ano?

Odpověď: Ano.

Otázka: Určitě je to cizí paní, co vám hlídá děti?

Odpověď: Ano, je to cizí člověk, známá od vedle.

Otázka: A není to náhodou vaše tchyně?

Odpověď: Ne, je to matka mojí ženy.

Výpověď klienta stejné pojišťovny zase vyznívala podobně jako výmluva fotbalisty Tomáše Ujfalušiho, který obhajoval bujarý večírek v hotelu slovy: „Nic jsem neplatil, ta částka absolutně nesouhlasí.“

V rámci řízení totiž uvedl: „Nejsem závislý na žádných návykových látkách, z takových látek jsem v minulosti užíval pervitin, který jsem měl naposledy před třemi měsíci, dále jsem užíval marihuanu. Tu jsem měl naposledy asi před týdnem. Kouřím cigarety, alkohol piju.“

Pojišťovna VZP zase zaznamenala škodu na autě, které šlo jen stěží uvěřit. Poškozený popsal, že „opilý muž zavrávoral a vypadl z okna v prvním patře sklepa, kde byl ubytován, a dopadl na pod oknem zaparkované vozidlo“.

Hůře uvěřitelná byla i historka paní, která žádala úhradu osmi letenek, protože sedm lidí s ní muselo zůstat na letišti, jelikož měla střevní potíže.

„Domnívám se, že podobná nelogická hlášení jsou způsobena tím, že je klienti popisují ve stresové situaci,“ říká Klára Bílá, marketingová specialistka pojišťovny.

Níže přinášíme nejlepší hlášení jednotlivých pojišťoven.

Allianz pojišťovna

  • Do kanceláře přišel klient. Moc hezký a urostlý muž. Předal obchodní zástupkyni číslo smlouvy a ta začala smlouvu revidovat. Když tu jí oči zabloudily k rodnému číslu, které začínalo 68. Aby uvolnila atmosféru, obrátí se na klienta: „Teda na to, jaký jste ročník, vypadáte velmi dobře!“ Nastala chvíle trapného ticha a poté klient suše odvětil: „To je IČO.“
  • „Dobrý den, chtěl bych nahlásit střet s divočákem.“ „Dobrý den, jistě, jak k nehodě došlo?“ „Moment, pošlu vám to vyfocené.“ Klient následně poslal fotku plyšového prasátka na kapotě svého vozu.
  • Zazvonil telefon: „Dobrý den, chtěl bych vám nahlásit stav kilometrů, je jich sto padesát tisíc osm set dvacet pět. Na shledanou.“ Klient zavěsil, aniž by se operátor stačil zeptat na kontaktní údaje.

Zajímavá bývá i fotodokumentace tachometrů a pojistných událostí, kdy klienti pošlou omylem něco jiného – seznam nákupu, domácí úkol, screenshot z Instagramu nebo spoře oděnou fotografii…

Denně přijme pojišťovna v průměru 800 až 900 škod. „Více než polovina pojistných událostí je nahlášena on-line. Ve srovnání s obdobím před pandemií koronaviru jde ohledně počtu zhruba o stejná čísla,“ říká Marie Petrovová, mluvčí společnosti, která příští rok oslaví 30 let na českém pojišťovacím trhu.

ČPP

Česká podnikatelská pojišťovna řešila například hospitalizaci klienta kvůli řezným ranám od mixéru, popálení jedovatou rostlinou, popálení patra horkou bramborou, která se v hrdle zasekla při ochutnávání jídla, nebo hospitalizaci, při níž klient hlásil tržnou ránu na rameni – házel klackem do vzduchu, aby něco sundal ze stromu, trefil sám sebe a přitom se poranil.

I v jejích hlášeních se objevuje nelogický komentář: „Při imitaci gorily v rámci školní výuky se zranila mladá dívka, jelikož špatně dostoupla na levou ruku a zranila si malíček.“

Z jiných hlášení je patrné, v jakém emočním rozpoložení byli klienti, když k nešťastné události došlo: „Klient se rozhodl uctít památku svého zesnulého příbuzného a zapálil za něj svíčku ve svém služebním vozidle. Výsledkem byl požár vozidla a vysoká vzniklá škoda.“

ČPP letos ke konci listopadu evidovala téměř 190 tisíc pojistných událostí, což je zhruba stejný počet jako v předcovidovém roce 2019.

„Jejich celková hodnota je i kvůli inflaci téměř o pětinu vyšší,“ říká k tomu Renata Čapková, mluvčí společnosti, která patří do skupiny Vienna Insurance Group. Ve srovnání s rokem 2021 se podle ní počet škod navýšil téměř o desetinu. „Ročně vyplácíme na pojistných událostech přes pět miliard korun,“ dodává k tomu Čapková.

Direct

Direct pojišťovna zaznamenala několik bizarních situací. Při řešení škody z povinného ručení chtěl poškozený například uplatnit psychickou újmu za to, že musel změnit „SPZtku“, protože mu ji klient pojišťovny při nehodě poškodil. „Tvrdil, že má trauma z toho, že si bude muset zvyknout na novou značku,“ uvedla mluvčí společnosti Nela Maťašeje.

Lakonicky vtipné bývají i způsoby, kterými klienti nehodu nahlašují. Například řidič náklaďáku zaparkoval na benzince, aby si zašel pro kávu. Mezitím mu však zloděj ukradl auto i s nákladem. „Došel jsem zpět a tam nic, ani mastný flek na silnici,“ popisoval řidič. Další klientka, která způsobila nehodu v opilosti, kdy měla přes 2,5 promile, na otázku, jak k nehodě došlo, řekla: „Já si nic nepamatuji, já byla tak ožralá, že jsem byla ráda, že řídím.“

V rámci pojištění odpovědnosti si mohou klienti připojistit i odpovědnost za svá zvířata. Právě z tohoto pojištění chtěl klient zaplatit granule, které jeho mazlíček pomočil ve zverimexu. „V tomto případě jsme škodu zaplatili,“ říká Maťašeje.

Z pojištění majetku chtěl klient zaplatit poškození vedlejší stavby, ke kterému došlo kvůli vlně vzduchu způsobené při přistávání vrtulníku. „V tomto případě klient neměl toto riziko pojištěné, proto jsme škodu nemohli zaplatit,“ vysvětluje mluvčí. Plnění se nedočkal ani muž, který doplatil na velmi nespolehlivého souseda.

„Klient hlásil škodu na vybavení bytu, kterou způsobil jeho soused. Tomu totiž svěřil hlídání svého domova, když byl na dovolené. Soused však pořádal soukromou party a ve značné opilosti byt znečistil, pomočil a pokálel. Policie však vyhodnotila, že se nejednalo o vandalismus, a proto jsme nemohli škodu zaplatit,“ vysvětluje Maťašeje.

Generali Česká pojišťovna

  • Prostitutka u hranic s Německem vymáhala po svém „pasákovi“ dlužné peníze. Když jí je nechtěl dát, skočila mu na kapotu auta. Následně ji vezl několik kilometrů, ona při tom zvládla zavolat mobilem policii, která je zastavila. Následně se nechala fotit redaktory bulvárního deníku, jak leží na kapotě. Z povinného ručení „pasáka“ žádala odškodnění za dušení útrapy.
  • Hlášení škody: „Náš páv přelétl přes plot a zaútočil na auto návštěvy našich sousedů. Páv je v říji a tím, jak v černém voze viděl svůj odraz, vnímal jej jako soupeře. Jedná se o Volkswagen Golf.“
  • Klient šel do hospody, ale neměl peníze. Ukradl tedy kovový poklop od kanálu a dal jej do sběru, aby měl na pivo. Když se vracel večer z hospody, tak do toho odkrytého kanálu spadl a zlomil si nohu.
  • Starobní důchodce (77), kterému zubař špatně opravil zub a v ústech mu probíhal chronický zánět, žádal o náhradu psychických útrap, protože mu páchne z pusy, a proto nemůže mít plnohodnotný sex. Pojistná událost byla uznána.
  • „Fekální vůz přijel vyčerpat jímku. Měla jsem zavřeného psa v kleci. Jak se pes opřel do vrátek, tak se dostal ven a poškodil hadici fekálního vozu. Začal se s ní prát a prokousl ji.“
  • „Stáli jsme ve frontě, pán předbíhal, já jsem ho upozornil, aby to nedělal. Chtěl jsem mu sundat roušku, abych se podíval, jestli to není někdo, koho znám a nedělá si jen srandu. Pak jsme se začali prát. Nárokuje si lehký otřes mozku a pohmoždění páteře. Je to vše jen konspirativní. Nebyl jsem schopný posoudit, jestli ho znám, když měl tu roušku. Stalo se to v Kauflandu. Byla to fronta u pultu lahůdek. Odvezla nás oba sanitka.“
  • „Při vyjíždění z parkovacího místa za lékárnou jsem měla otevřená okna a v ruce držela rohlík se šunkou. Najednou začal po autě až do okna řidiče skákat větší rezavý pes a snažil se mi svačinu sežrat. Jak jsem se lekla, nacouvala jsem do nerezového zábradlí a pak při pokusu o vyjetí ještě znova. Hodila jsem z okna rohlík a pes odběhl.“
  • Z okna jsem chtěla hodit synovi batůžek, ve kterém měl kameny do sbírky. Nevšimla jsem si, že není zapnutý zip. Popruh batohu se nešikovně zachytil za parapet a kameny z něho vypadly na vozidlo pod oknem a na dvou místech pravých zadních dveří poškodily lak.
  • Mravenci mi vlezli do pohonu vrat na zahrad a došlo ke zkratu zařízení.
Foto: Generali Česká pojišťovna

Obrázek popisu nehody.

Někdy je hezké, jak se snaží klienti doplnit hlášení obrázkem paní, která na něm vykresluje vznik úrazu na dovolené v zahraničí.

V jiném případě bylo půvabné to, jak se klient sám usvědčil, že si škodu způsobil sám. Při hlášení škody o zatečení vody do bytu poslal dokumentační fotografii. „Zapomněl z ní ale ‚odstranit‘ corpus delicti v podobě PET lahve, která sehrála hlavní roli. Pojistná událost byla zamítnuta,“ komentuje událost mluvčí pojišťovny Jan Marek.

Foto: Generali Česká pojišťovna

PET lahev jako corpus delicti v případě zatékání vody ze stropu.

Podobně se podle něj jinému klientovi podařilo zachytit na snímek do euroformuláře o dopravní nehodě i své přirození. „Tuhle fotku posílat nebudeme,“ dodává mluvčí.

Generali Česká pojišťovna řešila také netradiční škody, kdy se někdo dobýval do kondomatu tak, že stroj musel být kvůli značnému poškození zlikvidován.

Komerční pojišťovna

Z hlášení pojišťovny Komerční banky je patrné, že výchova ratolestí bývá náročná a chov zvířat jakbysmet.

  • „Syn na návštěvě u sousedů rozbil mobilní telefon. Pustili jsme mu pohádku, ale nešla mu přepnout. Bouchal do mobilního telefonu autem.“
  • „Syn byl na návštěvě, hrál na XBoxu, když s tím cvičil, z ruky mu vyskočil spinner a rozbil plazmovou televizi.“
  • „Dcera způsobila škodu spolužákovi, kdy se tahali o čepici a ona mu rozbila telefon. Rozbil se mu displej, že mu nefunguje ani připojení k internetu/wi-fi.“
  • Synovi Matějovi ujely saně ze sjezdovky, ta byla zledovatělá, pod kopcem byla zaparkovaná auta a tím, že saně sjely z kopce, došlo k nárazu do zaparkovaného vozidla - VW Tiguan.
  • „Náš pes utekl, prokousal díru v pletivu, utekl k sousedům na pozemek a tam zničil kurník, poničil ho, otevřel ho a zardousil vevnitř tři slepice. Plot poškozený, kurník zničený, tři slepice mrtvé.“
  • „Došlo ke zničení balkonových dveří kvůli psovi – byla u nich návštěva, zavřeli pejska na balkon, byl tam v klidu a pak šel kamaráda doprovodit dolů a pes pak pohryzal balkonové dveře.“
  • „Pes si odnesl celou kabelku ven na dvůr a všechno rozkousal. Rozkousal kabelku, celý obsah kabelky - peněženku, líčidla, brýle i telefon.“
  • „Vraceli jsme se z projížďky, kůň u stájí se polekal a sundal mě. Sám běžel do stáje a tam narazil do koně poškozené. Kůň poškozené má zlomenou bodcovou kost. Zatím se zkouší léčba bez operace.“
  • „Položila jsem kabelku na sedací soupravu u známého. Měla jsem v kabelce manikurní nůžky, které vyjely rohem kabelky ven. Při zvedání kabelky jsem těmito nůžkami koženou sedací soupravu roztrhla tak 10 cm.“
  • „Při nedělním větru spadly postupně tři tašky. Jedna rozbila popelnici, jedna rozbila plot a třetí mě donutila zavolat hasiče. Nemohli pro mě nic udělat, ale naštěstí už to nepokračovalo dál.“

Kooperativa

Pojišťovna Kooperativa každoročně řeší téměř 600 tisíc pojistných událostí. Většina z nich jsou běžné případy, uzavřené a vyplacené do několika dnů, část z nich vyznívá netradičně.

  • Rozbitých skel řešíme ročně tisíce, ale v tomto případě byla zajímavá příčina, kterou nám nahlásil náš klient: „Od holuba odlétl trus a pecka v něm obsažená rozbila čelní sklo.“
  • Řidič vozu nahlásil, že si za jízdy stáhl okénko, došlo k průvanu, ten sebral faktury položené na sedadle spolujezdce, ty zakryly řidiči výhled a došlo ke střetu s jiným zaparkovaným vozidlem.
  • Klient vyrazil na ryby. Se zapálenou cigaretou doplňoval benzin do nádrže na člunu, benzin se vznítil; klient se chtěl zachránit skokem do vody; skok se mu úplně nevydařil, dopadl na mělčinu a zlomil si nohu.
  • Kontaktovala nás klientka, že jí na ruku spadl mobil a že ji má možná zlomenou, že musí k lékaři; operátor trochu pochyboval, ale profesionálně se doptal, jak přesně ke zranění došlo; klientka doplnila, že telefon neupadl jí, ale někomu ze čtvrtého patra, a ona měla tu smůlu, že právě procházela pod místem dopadu.
  • U pojištění osob jde většinou o zranění nebo nemoci, tedy nic veselého, ale občas je popis vzniku škody úsměvný. Klienti nám například hlásili tyto úrazy: „Zavalení obézní nevěstou a při následném pádu vymknutí ramene.“ „Při opalování u vody mi pes přeběhl přes obličej, packou šlápl do pravého oka“.
  • Perličky se najdou i v lékařských zprávách popisujících stav pacienta: „Včera večer spadl z kola, přilbu měl, v bezvědomí nebyl, bez alkoholu, spíše hodil tygra do pangejtu a narazil si levý ramenní kloub.“ „Psychika, stav vyhoření, není schopen fungovat, v práci samé problémy, doma je pohoda, chodí k šarlatánovi (sám pacient ho tak nazývá), Eliceu nebere již dlouho, předtím, když jsme ji napsali, tak ji ani nezačal brát, spoléhal na šarlatána, přechodně mu pomohl, t. č. se chystá za šarlatánem.“

Uniqa pojišťovna

Likvidátoři pojišťovny, která loni dokončila fúzi se společnostmi Axa a na českém a slovenském trhu obsluhuje 2,6 milionu klientů, zaznamenali letos také řadu půvabných hlášek.

  • „Bouračku zavinil náš Rex, protože je extrémně vycvičený. Štěkal vzadu na sedačce na jiného psa v souběžně jedoucím autě. Byl jsem za volantem nervózní z provozu a chtěl jsem ho umlčet. Jenomže jsem místo Ticho! zařval omylem K noze!. Okamžitě se vrhl poslušně k mým nohám, čímž se mi zamotal do pedálů.“
  • „Moje manželka nemůže být viníkem nehody v parkingu. Jezdí mimořádně opatrně. Dává přednost zprava i nákupním vozíkům.“
  • „S lyžařem jsem se střetl na kraji sjezdovky proto, že jsem měl v tu chvíli na výběr: buď stoletý smrk, nebo on.“
  • „Notebook mi vylétl z rukou oknem dolů vlivem emočního napětí, protože se nedalo už přes hodinu připojit k internetu. Dole na ulici poškodil střechu sousedova auta. Jo, a ten notebook už také nefunguje.“

Pojišťovna Youplus funguje v rámci poradenských sítí pro menší skupinu klientů. Letos vyřizovala v rámci českého a slovenského trhu necelých pět tisíc škod v rámci životního pojištění. Těch originálních tak není tolik.

„Netradiční události jsme zaznamenali dvě. Bylo to vykloubené rameno způsobené při sexu a skřípnutí mužských intimních partií mezi záchodové prkénko a mísu,“ říká Veronika Šmítková.

Reklama

Doporučované