Hlavní obsah

Z platebních karet se stávají věrnostní. Banky lidem vracejí tisíce korun

Foto: Shutterstock.com

Banky se snaží posilovat věrnost klientů tím, že jim vracejí peníze za platby kartou. Ilustrační foto.

Reklama

Češi přecházejí z věrnostních karet na jednodušší způsoby získávání slev a výhod u obchodníků. Místo stohů kartiček jim stačí vytáhnout platební kartu. Obliba těchto jednoduchých „odměn“ roste.

Článek

Česká spořitelna, banka s největším počtem klientů v zemi, se bude snažit přesvědčit své klienty o tom, že mají zásoby na vánoční a silvestrovské hody platit výhradně její platební kartou, ať už kreditní, debetní, nebo virtuální.

Kdo to vyslyší, získá za svou „věrnost“ lákavou odměnu – za prosincové nákupy potravin v obchodech Albert dostane v lednu na svůj účet 20 procent všech útrat až do výše 3 750 korun zpět, tedy maximálně 750 korun.

Není přitom nutné nakoupit suroviny najednou, ani utratit konkrétní sumu peněz na jeden nákup. Útraty za jídlo i další zboží se budou sčítat postupně v průběhu celého měsíce.

„Vánoční odměnu mohou využít všichni klienti s mobilním Georgem, pokud si ji aktivují. Naším primárním cílem je pomoci zejména nízkopříjmovým klientům. Počet těch, kteří hospodaří se zápornou bilancí, bohužel vlivem inflace a rostoucích cen energií postupně přibývá,“ říká Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně.

Vůbec nejvyšší částka, která byla dosud klientovi vrácena na základě uskutečněných nákupů, byla částka 98 tisíc za rok.
Jan Hailich, šéf platebních řešení v České spořitelně

Mobilní bankovnictví využívá podle něj už 1,4 milionu lidí a z dat je patrné, že peníze zpět na účet za nákupy (tzv. program Moneyback, který si aktivovalo 840 tisíc lidí) využívají ve větší míře klienti, kteří se mohou v případě výpadku pravidelných příjmů dostat do finančních potíží. Průměrnému klientovi programu je přitom podle statistik 41 let.

Spořitelna má nyní v programu zhruba sto partnerů, kteří nabízejí odměny v rozsahu jednotek až desítek procent (v případě vybraných druhů zboží, ne na celé položky zboží) z nákupu. Šedesát procent z nich má charakter cashbacku, tedy že člověk dostane zpět část peněz, zbývajících 40 procent nabídek pak tvoří klasické slevy. „Jen skrze cashback jsme klientům vrátili od spuštění programu v červenci 2020 už více než 400 milionů korun,“ říká Hailich.

Pomoc proti zdražování – Jak zvládnout krizi

Domácnosti a firmy čelí problémům s vysokou inflací a růstem cen energií. Projekt Seznam Zpráv „Jak zvládnout krizi“ vám nabízí praktické informace, jak ušetřit a jak řešit či snížit dopady zdražování.

Mohlo by vás také zajímat:

Zatím nejúspěšnější byla podle něj nedávná akce, při níž mohli lidé získat 15procentní odměnu při nákupu potravin v prodejnách Albert a Globus. „Maximální odměnu ve výši 500 korun alespoň jednou v období kampaně využilo 335 tisíc klientů. Vůbec nejvyšší částka, která byla dosud klientovi vrácena na základě uskutečněných nákupů, byla částka 98 tisíc za rok,“ doplňuje šéf platebních řešení v České spořitelně.

Kdo však nakonec slevy kupujícím skutečně uhradí – banka, nebo obchodník? „Je to individuální, nicméně ve většině případů vyplácí cashback prodejce. Výjimku tvoří velké akce, kde se snažíme maximálně personalizovat využití cashbacku dle finančních potřeb klienta. Akce na nákup potravin platíme z rozhodující části my. Náš rozpočet na cashback spojený s touto slevou činí 250 milionů korun,“ dodává říká Hailich.

Slevy nabízejí i další banky

Slevové akce nabízejí lidem za platby kartou také ostatní banky. Raiffeisenbank s tím má například u kreditních karet už desetiletou zkušenost. Slevy ve výši pět až 30 procent však mohou získat i majitelé debetních karet, a to na téměř 2000 obchodních místech a v e-shopech, které si mohou lidé najít na stránkách banky.

„Výhody mohou využívat všichni držitelé našich platebních karet automaticky, bez jakékoliv registrace. Peníze zpět za nákupy si pak držitelé vybraných kreditních karet mohou vybrat jednoduše, třeba v mobilním bankovnictví,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Martina Kotasová.

Banka podle ní za dobu existence programu poslala lidem zpět minimálně vyšší stovky milionů korun a na prosinec chystá novinku – věrnostní program bude dostupný přímo v mobilním bankovnictví. „Klientům tak umožníme vyhledávat nejzajímavější slevy přímo pro každého z nich. Ať už podle aktuální polohy, nebo kategorie obchodníků, která jej nejvíce zajímá,“ dodává Kotasová.

Zkušenosti s vracením peněz za nákupy má i Moneta Money Bank, která majitelům debetních i kreditních karet také vrací procenta z nákupů od obchodních partnerů. „Pro retailové klienty nabízíme kreditní kartu, která vrací zpět 1 procento, maximálně 500 korun z každé platby provedené v určité vybrané oblasti (Elektronika, Cestování a sport, Restaurace a kultura, Dům, hobby a zahrada, Mazlíčci). Tyto oblasti může klient měnit jednou za 3 tři měsíce,“ říká Zuzana Filipová, šéfka komunikace a udržitelnosti a zároveň členka dozorčí rady banky.

Nejoblíbenější jsou podle ní akce na elektro, benzín nebo potraviny a klienti dostávají za své útraty tisíce i desetitisíce korun ročně zpět.

Air Bank se do vracení peněz za nákupy pustila před čtyřmi lety, když jí v průzkumu vyšlo, že lidé chtějí slevy za věrnost využívat, ale k věrnostním kartám mají různé výhrady. Z průzkumu tehdy vyšlo například to, že téměř polovině lidí vadí, že musejí myslet na to, aby si o slevu nezapomněli říct, a čtyřem lidem z deseti je zase žinantní si říkat o slevu nahlas před ostatními lidmi čekajícími ve frontě. Stejnému počtu lidí pak vadilo, že musí myslet na to, aby měli věrnostní kartu u sebe.

„Když začalo být věrnostních kartiček tolik, že se do jedné peněženky ani nevešly, začali si lidé údaje z plastové karty ukládat do svého chytrého telefonu. Trendem posledních let je pak kartičku vynechat úplně a slevu od různých obchodníků mít zakomponovanou přímo v aplikaci,“ říká k vývoji digitalizace slev tisková mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Klienti podle ní zatím dostali za své nákupy zpět na své účty asi 250 milionů korun a zájem o službu roste. „Jen od začátku letošního roku do konce října jsme vyplatili už zhruba 82 milionů korun. Když vezmeme v potaz průměrné nákupy během celého roku 2021, tak nám vychází, že při využívání naší služby Odměny za placení ušetří klienti přes 3 400 korun za rok,“ dodává mluvčí Air Bank.

Chuť lidí získávat peníze zpět při placení kartou se snaží využít i UniCredit Bank v rámci programu U-šetřete, který zahrnuje slevy na nákupech u více než 150 partnerů. Aktivně ho podle banky využívá 400 tisíc lidí. Klient se musí do programu přihlásit přes mobilní aplikaci a podobně jako u ostatních bank si v ní vybrat slevu, kterou chce aktivovat. Při placení už si o slevu říkat nemusí.

„Noví klienti, kteří si založí běžný účet se spořením, dostanou navíc 3% cashback z jakékoliv platby kartou. Zmíněné účty navíc nabízí jak funkce běžného účtu, tak spořicí složku s úrokovou sazbou 6 procent do částky 500 000 Kč. Tato akce platí do konce prosince,“ vychvaluje novou akci mluvčí Unicredit Bank Petr Plocek.

Odměnu ve výši až 2000 korun za nákupy s virtuální kartou nabízí až do poloviny prosince novým klientům také mBank. „Stačí si objednat novou eKartu v mobilní aplikaci nebo internetovém bankovnictví a platit s ní na internetu. Vidíme, že peníze zpět budeme vyplácet nejčastěji za nakoupené vánoční dárky, platby energií nebo nákupy potravin online. Na akci máme připraveno přes 44 milionů korun,“ říká mluvčí mBank Kristýna Dolejšová.

Hello bank!, která se profiluje jako „banka pro vaše nákupy“ nabízí cash back akce už více než 10 let. Její klienti mohou přes HelloPay, což je mobilní aplikace a revolvingový úvěr v jednom, získávat odměny v průběhu roku a nakupovat také zboží na splátky u více než tisícovky obchodních partnerů.

„Mezi nejoblíbenější akce patří letos slevy na benzín či nákup potravin, což reflektuje současnou ekonomickou situaci u nás,“ říká k tomu mluvčí banky Gabriela Pithartová.

Dokonce poloviny prosince bude podle ní banka svým klientům nabízet ještě cash back ve výši 10 procent (max. 500 Kč) v obchodech s kosmetikou, drogerií a v lékárnách a ve stejné výši dostanou lidé peníze zpět za nákup v udržitelném e-shopu Nákup na Dobro, a to po celý prosinec.

Max Banka zatím takové akce nepořádá, Banka Creditas poskytuje slevy klientům v síti lékáren a v Grandhotelu Pupp a ostatní banky se k tématu nevyjádřily.

Že je o cashback mezi Čechy zájem, potvrzuje i start-upu Dateio, který poskytuje informace o nákupech lidí České spořitelně, Air Bank a Unicredit Bank. „Objem vyplaceného cashbacku spolupracujících bank se mezi druhým a třetím čtvrtletím zvětšil více než třikrát,“ říká spoluzakladatel Dateio Ondřej Knot.

Start-up podle něj z platebních dat nepozná konkrétní osobu, vidí jen číselné ID. „U každého tohoto ID jsme ale schopní i historicky říct, jak se při nakupování chová a našim partnerům tak následně pomoci nastavit cílení odměn přesně podle jejich byznysových cílů,“ dodává Knot.

Reklama

Související témata:

Doporučované