Hlavní obsah

Český start-up pomáhá start-upům. Umělá inteligence je nabízí investorům

Foto: Leadspicker

Vedení pražského start-upu Leadspicker se zakládající dvojicí uprostřed – vpravo Vlastimil Vodička, vlevo Jan Skácel.

Reklama

Na světě je každý den založeno tisíce firem a orientovat se v tom, s čím novým přicházejí, je stále těžší. Toho využil český start-up, který tyto nováčky třídí s pomocí umělé inteligence a výsledky nabízí velkým společnostem.

Článek

Start-upy, čili nově založené či začínající firmy s inovativním podnikatelským nápadem se zaměřují na obrovskou škálu problémů a novinek. Některé chtějí přijít s novými ekologickými obaly, jiné se jich chtějí úplně zbavit. Další zbavují ovzduší oxidu uhličitého, produkují ze skleníkového plynu udržitelné letecké palivo anebo rovnou vyvíjí nástupce nadzvukových letounů Concorde, turistické kosmické balóny i rakety zachytávané vrtulníkem u návratu z oběžné dráhy. Ale jsou i takové, které třeba plánují oživovat mamuty. A to je pouze výběr.

Takové zajímavé podniky často přicházejí s environmentálně, technologicky či s jinak přínosným řešením, ale většinou do začátku potřebují financování. A k tomu je potřeba zase to, aby o nich nějací významnější mecenáši či investoři vůbec věděli. Řeč je o startupových akcelerátorech, inovačních laboratořích velkých značek nebo třeba investičních fondech.

Původ nápadu a mezinárodní úspěch start-upu z Česka

Což je chvíle, kdy přichází na scénu česká firma Leadspicker, která se na vyhledání novátorských podniků na tuzemském, ale i mezinárodním poli zaměřuje. Sama je přitom vlastně také start-up a využívá umělou inteligenci. Začínala ve světě venture kapitálu (VC), tedy investic do rychle rostoucích novátorských projektů, a to ještě v době, kdy jich ještě moc nebylo.

Vlastimil Vodička pro jednu společnost takto hledal nové firmy a technologie, a při procházení internetu a jednotlivých stránek ho napadlo, jestli by jeho poměrně jednotvárnou práci nebylo možné automatizovat. A tak v roce 2016 spolu s Janem Skácelem sami založili start-up využívající k takovému pátrání strojové učení, tedy algoritmy umožňující počítačovým systémům „učit se“ vykonávat právě třeba opakující se úkoly jako i sběr dat o podnicích na internetu.

Dnes už je Leadspicker úspěšně zavedený podnik v Evropě, USA i Asii, v součtu má přes 300 klientů ve 42 zemích světa. Řadí se mezi ně mezinárodní korporace a společnosti jako Ford, Sony Digital, GE, Singapore Airlines, Pfizer, PwC, Thomson Reuters nebo Axel Springer. Ale i řada menší českých firem jako Spaceflow, Daktela, Hedepy, Born Digital nebo Recruitis. Loni se rovněž už podruhé umístila v žebříčku Deloitte Technology Fast 50 jako jedna z nejrychleji rostoucích technologických firem ve Střední Evropě.

Jak česká firma rostla a dál rozvíjela svůj nápad

První milion eur vydělal Leadspicker na inovační službě Startup Scout ještě předtím, než se otevřel sám pro vnější investory. Do roku 2019 vyrostl podle dat poradenské společnosti Deloitte o 537 procent.

Dnes už program využívají jak velcí světoví, tak lokální hráči jako i největší síť 50 akcelerátorů Techstars slavného VC investora Tima Drapera či třeba nejúspěšnější český urychlovač StartupYard. Stačí jim zadat své požadavky na firmy a nástroj automatizovaně vytvoří jejich databázi, utřídí je podle kvalifikace a jménem uživatele i zahájí úvodní komunikaci.

„Díky naší původní myšlence jsme se naučili podnikat a získali reference potřebné k tomu se prosadit i v USA. Byl to skvělý začátek, ale teď cílíme na mnohem větší trh, navíc s produkty, které firmám vydělávají peníze a mohou nás používat opakovaně, každý den. To je v dnešní nové době zásadní,“ dodává Vodička pro SZ Byznys.

Po etablování se ve Spojených státech už pražský startup v roce 2020 uzavřel i své první kolo vnějšího financování, které vedl investiční fond Reflex Capital zakladatele e-shopu Mall.cz Ondřeje Fryce a jehož součástí byl i další fond J&T Ventures. Získal celkem 50 milionů korun. Ten samý rok vykázal tržby ve výši 9 milionů korun. O rok později, tedy loni, už měl obrat 19 milionů korun, a za samotný letošní srpen jeho prodeje činily 2,5 milionu korun, což je meziroční nárůst o 70 procent.

Větší část investice Leadspicker nicméně spotřeboval na vývoj a nábor většího týmu. Od původního zaměření jen na vyhledávání zajímavých start-upů, jejich kategorizaci a vytváření profilů pro potenciální investory totiž svou nabídku rozšiřuje. Jedna velká nadnárodní společnost projevila dokonce zájem jeho službu Startup Scout i odkoupit.

Další nové programy s umělou inteligencí pro obchodníky

Dnes už ale větší díl tržeb českého podniku tvoří navazující program Sales Booster, který pomáhá automatizovat práci nejenom u start-upových akcelerátorů a investičních fondů, ale všech obchodníků. Podle vybraných kritérií sám identifikuje a personalizovaně oslovuje potenciální klienty kdekoliv na světě, a to přímo ze jména v e-mailu či profilu na sociálních sítích. A pomocí dat z jeho CRM databáze (řízení vztahů se zákazníky) či seznamu bývalých klientů rovněž vybírá nové firmy a kontakty nejpodobnější těm dosud nejlepším.

S databázemi klientů a kontaktů pracuje i další nová služba Pipebooster. Leadspicker uvádí, že jeho zákazníkům nejvíce pomáhají reference, a ruku v ruce s tím jde schopnost udržovat stávající kontakty a klienty. Přitom ale každý rok přibližně 25 procent lidí změní práci nebo je přeřazeno na jinou pozici a v 85 procentech si toho nikdo ve firmě vůbec nevšimne, jak dodává Vodička pro SZ Byznys. „Pak i doposud spokojený uživatel z ničeho nic přestane odpovídat a firma si toho všimne, až když klienta ztratí,“ vysvětluje.

Nový program tak opět pomocí strojového učení automatizovaně kontroluje tyto sítě klientů a kontaktů, hlídá jejich případné změny zaměstnavatele nebo přesuny na jiné pozice a udržuje databáze aktuální. Pokud nějaká z takových změn navíc proběhne, tak algoritmus dohledá nové kontaktní údaje, obchodníka na to upozorní a přímo v CRM systému mu vytvoří novou příležitost a úkol.

„Představte si obchodníka, který přišel ráno do práce. V kalendáři má naplánované nové schůzky s potenciálními klienty a v CRM systému úkoly, komu se má ozvat. Z toho některé schůzky jsou úplně cizí lidé a některé jsou kontakty, se kterými se dřív už bavil, ale nedávno změnili zaměstnání. Velkou část dne tak má naplánovanou, může se tedy rovnou efektivně pustit do práce a nemusel pro to udělat vůbec nic,“ popisuje Vodička služby české firmy z pohledu zákazníka.

Při loňském opětovném umístění v žebříčku nejrychleji rostoucích technologických firem Deloitte změřila poradenská společnost pražskému start-upu Leadspicker další růst o 332 procent.

Reklama

Doporučované