Zdenek Rykr působil jako zjevení – neměl vystudovanou žádnou uměleckou školu, přesto ho v roce 1921 továrna na cukrovinky pověřila tím, aby vytvářel podobu jejich výrobků. Jednadvacetiletý mladík se do toho pustil s vervou a hned v den podepsání smlouvy o spolupráci vytvořil pro jednu z čokolád firmy – značku Orion – podobu čtyřcípé hvězdy.
Nová grafická podoba značky měla u spotřebitelů takový úspěch, že ještě ve stejném roce se výroba čokolády zvedla na 80 vagonů oproti 46 o rok dříve. Podívejte se na pestrou škálu Rykrových obalů, některé sloužily jako experiment, jiné se vázaly třeba k Mikuláši, ale některé z nich najdete v obchodech i dnes. Víte, které to jsou? (Pro snadnější procházení galerií klikněte na poslední fotku v náhledu ukazující počet dalších snímků, pozn. red.).
Továrna na cukrovinky, jejímž hlavním artiklem se později stala čokoláda, vznikla z podnětu Albíny Maršnerové, která začala v roce 1891 se svým mužem Františkem vařit turecký med ve sklepní dílně pod názvem Výroba orientálních cukrovinek na Královských Vinohradech, Albína Maršner.
O pět let později se podnik přejmenovává na Továrnu na orientálské cukrovinky F. Maršner a začíná vyrábět první čokoládu.
Majitel továrny si uvědomoval, že firma potřebuje reklamu, a v roce 1914 si zaregistroval značku s názvem Orion.
Souhvězdí mělo značce zajistit „hvězdnou" budoucnost. Hvězdy byly původně pěticípé.
Serióznost podniku zdůrazňoval na výrobcích informací, že obchodní název je chráněn zákonem.
Po 1. světové válce však začal odbyt továrny citelně uvadat.
Podnik si vedle výroby čokolády a dalších cukrovinek procházel standardními provozními problémy, kdy musel neplatičům hrozit soudem.
Řešil také dluhy svých zaměstnanců.
Odbyt dále klesal a Maršner si uvědomoval, že značka musí dostat nový podnět a spojil se, trochu riskantně, s nevystudovaným, ale talentovaným umělcem Zdenkem Rykrem, který se proslavil skandální karikaturou obyvatel města Kolín.
Rykr hned první den po podepsání smlouvy s továrnou v roce 1921 vytvořil nový grafický návrh značky Orion – čtyřcípou hvězdu.
Jednoduchá hvězda měla obrovský úspěch.
Ještě v roce 1921 se výroba čokolády zvedla na 80 vagonů oproti 46 v předchozím roce.
Pod značkou Orion se však vyráběla nejen tabulková čokoláda, ale i dezerty, tyčinky a bonbony.
S jejich obaly si Rykr velice kreativně hrál. Vyzkoušel folklorní prvky...
...ale nepohrdl ani realistickým motivem Mánesovy „Josefíny".
Na Mikuláše vyzkoušel čerty...
...na vánoční kolekce betlém...
...na Štědrý den stromeček...
...a na poklidné svátky třeba zasněžené hory.
Jaro se hodilo oživit zpívajícím ptáčkem...
...a v zimě šlo připomenout hvězdný název vločkami v podobě rozzářených bílých hvězd.
Čokolády určené dětem zdobil hravými prvky.
A rodičům malých dětí nezapomněl připsat na kakao také návod na jeho přípravu.
Výrobky měly takový obchodní úspěch, že v roce 1928 se celá firma přejmenovala na společnost „Orion, továrny na čokoládu, a.s ., Praha“.
Zdenek Rykr, který mezitím převzal celou propagaci firmy, si uvědomoval, že je třeba zákazníky a obchodní partnery informovat o tom, co firma dělá, a posilovat tak vzájemný vztah.
Pro obchodníky prodávající cukrovinky vytvořil časopis Čokoládový svět.
A mohl se zase chvíli věnovat podobě nových obalů.
Hravá až naivistická kávová zrna oživoval orientálními motivy.
Rád cestoval a obrazy z Francie, Španělska, Kanárských ostrovů, Mallorky či řeckých Athén či Rhodosu přetavoval do nových návrhů.
Miloval orientální prvky.
Jeden z výrobků se jmenoval i po dceři islámského proroka Mohameda Fátimy.
Nejznámějším obalem z tehdejší doby je obrázek mouřenína na čokoládovo-kávové tyčince Kofila. Ta se v obchodech, podobně jako třeba Kaštany, Barila či Milena, prodává dodnes.
Vedle ornamentů si oblíbil třeba i palmy.
Palmy využíval i na skládané obaly.
Zajímal se však i o historii a heraldiku, a i ta se přenesla do jeho návrhů.
Za druhé světové války byl zastaven dovoz kakaových bobů, ale po osvobození se výroba v továrně opět rozeběhla a vyráběly se cukrovinky, pečivo, šuměnky a umělý med. Znárodnění podniku však přišlo záhy, už v říjnu roku 1945.
Výroba čokolády se od té doby v tom hlavním nezměnila.
Stejně jako tehdy i dnes vkládají zaměstnanci výrobky do krabic, které putují na český (70 %) a slovenský trh (30 %).
Po zrušení státního podniku byla během privatizace 1. dubna 1991 založena akciová společnost Čokoládovny Praha se všemi závody a dosavadním sídlem v Modřanech. V roce 1992 vstoupila do Čokoládoven společnost Nestlé a vzala si i značku Orion.
O dva roky později se čokoládová výroba z Modřan přestěhovala do olomoucké Zory. Loni tamní závod vyrobil 41 688 tun čokoládových cukrovinek. Čokoládových tabulek se v tamní továrně vyrobí 11 510 tun a vánočních kolekcí 900 tun.
Cukrovinky zaujímají zhruba pětinu tržeb Nestlé (11,5 miliardy Kč v roce 2020) a samotná značka Orion se na cukrovinkách podílí 77 procenty.
Nestlé postupně navyšuje v Orionu podíl čokoládových výrobků obsahujících 100% udržitelně získávané kakao. V příštím roce bude pod touto značkou prodávat produkty už jen výhradně z těchto zdrojů.
„Daří se nám dosahovat i významných úspor v našem závodě Zora v Olomouci – ve srovnání s rokem 2010 jsme zde v roce 2020 snížili spotřebu vody o 66 procent, o 27 procent klesla spotřeba energie a objem emisí CO2 dokonce o 79 procent,“ dodává Radomír Šlechta, brand manager značky Orion.