Hlavní obsah

Češi lační po zážitcích. Jízdu tankem či let balonem kupují i „last minute“

Foto: Adrop

Vojně se snažili muži za socialismu vyhnout, dnes patří komerční vojenské zážitky mezi českými muži k jedněm z nejoblíbenějších.

Reklama

Zážitkové firmy mají důvod k radosti. Ačkoliv rostou ceny energií, jídla i bydlení, Češi šetřit odmítají a chtějí se bavit. Vede u nich adrenalin a v důsledku války na Ukrajině posilují také army zážitky.

Článek

Carpe diem (užívej dne), řekli si patrně Češi po zkušenostech s covidem, válkou v nedaleké Ukrajině a všeobecným růstem cen. Trh zážitků totiž nebývale roste a nic nenasvědčuje tomu, že by se lidé v oblasti zábavy chtěli krotit.

„Zatím to nevypadá, že by Češi chtěli šetřit. Spíše se zdá, že si chtějí naplno užít léto. Celý segment zážitků jen za poslední měsíc roste na prodejích meziročně o 60 procent, přičemž loni u nás prodeje zážitků trhaly v létě rekordy a byly vyšší než v předpandemickém roce 2019,“ říká ředitel portálu Slevomat Ladislav Veselý.

Podle něj mají Češi stále ještě našetřeno z dob covidu a po mnoha špatných zprávách ze začátku roku se prostě chtějí odreagovat a bavit se. Nejvíce si kupují plavby lodí a hned poté adrenalinové zážitky ve vodě a ve vzduchu, jako jsou potápění, rafting, flyboarding (létání s botami s vodními tryskami), seskoky padákem, lety balonem či vyhlídkové lety.

+20

„Další oblíbené kategorie jsou únikové hry nebo přímo zážitky pro děti. Celkově u nás Češi za poslední měsíce utratili miliony korun a průměrná útrata vzrostla z 2 334 korun v roce 2019 na 3 692 korun, tedy o 60 procent,“ vypočítává ředitel Slevomatu.

Podobný trend registruje také konkurenční portál Ráj zážitků. „Pokles objednávek kvůli inflaci jsme nezaznamenali, naopak, zájem roste a lidé se chtějí po měsících omezení bavit. Covid-19 jim ukázal, že si mají vážit svobody a toho, že si mohou užívat,“ říká za portál Michaela Pecníková.

Také u nich zákazníci nejčastěji nakupují adrenalinové zážitky – lety balonem, seskoky z letadla, paragliding či jízdy ve sportovních autech. Portál se snaží každý měsíc zařazovat nové zážitky a nově je každý měsíc láká na dvacetiprocentní slevu na jeden konkrétní zážitek.

Růst zájmů o adrenalinové prožitky potvrzuje i server Zážitky.cz. Ten minulý pátek u Benešova vypustil do nebe největší balon ve střední Evropě právě proto, že růst zájmu o tyto lety stále roste a díky balonu, který uveze až 24 cestujících namísto průměrných osmi, tak může najednou odbavit více zákazníků.

„Lidé si užívají a zatím nemá nárůst inflace ani cen energií na prodejnost zážitků vliv. Proč to tak je, netuším,“ říká Jan Hájek, zakladatel a šéf serveru. K dalším oblíbeným zálibám zákazníků patří podle něj jízdy na supersportech, větrný tunel, zážitkové cestování a gurmánské prožitky.

Firma pořídila do své flotily nový obří balon, do nějž se v přepočtu vejde 920 tisíce balónků plných hélia či 5,5 kvadrilionu částic koronaviru, za zhruba čtyři miliony korun také proto, aby posílila firemní klientelu, která dosud tvoří zhruba desetinu zákazníků firmy. Koš je totiž tak velký, že v něm jde pořádat i firemní večírek či teambuildingy.

Anketa

Je nutné šetři, když prudce rostou ceny?
Ano, protože jinak nezbudou peníze na základní potřeby.
65,3 %
Ne, právě protože peníze rychle ztrácí svou hodnotu, je potřeba si užívat, dokud to jde.
34,7 %
Celkem hlasovalo 49 čtenářů.

Unést více lidí najednou má také tu výhodu, že se zvýší počet odbavených klientů. Lety balonem jsou totiž nestandardní tím, že jsou kvůli bezpečnosti velmi závislé na počasí a let naplánovaný na konkrétní den a čas se musí i několikrát odkládat, takže vznikají fronty.

„Právě kvůli závislosti na počasí lze v České republice létat v průměru jen 100 dnů v roce. Nový balón posune kapacitu naší flotily o tisíce míst. Lidé se tak dostanou na svůj let rychleji a ještě se budou moci pochlubit, že letěli v největším balónu ve střední Evropě,“ dodává Hájek.

Pochlubit se něčím jedinečným se snaží i další konkurenční server Adrop, který nově nabízí lety vzducholodí a na podzim chystá spuštění jízd v nejrychlejším sériově vyráběném autě, v Tesla Plaid, která má zrychlení z 0 na 100 km v hodině za 2,1 sekundy. I tato firma od začátku roku roste meziročně a o 15 procent ve srovnání s obdobím před covidem.

„Vnímám, že lidé chtějí po covidu zažívat aktivity s větší mírou adrenalinu a také že si chtějí užít léto se vším všudy. Průměrná cena zážitku vzrostla kvůli inflaci meziročně o 15 procent, ale zájem o zážitky stále roste. Je to známka toho, že Češi zatím neinklinují k nákupům levnějších zážitků,“ konstatuje šéf „zážitkovky“ Rostislav Peníška.

Kromě vzducholodě je podle něj největší zájem o tandemový seskok, let balonem, bungee jumping, ale i let stíhačkou. „Vnímáme i velký trend v prodejích army zážitků, jako je jízda tankem, střelba ze samopalu a další, zřejmě vzhledem k válečnému konfliktu na Ukrajině,“ podotýká Peníška.

Tento motiv potvrzuje i Petr K., který v Liberci absolvoval přípravný kurz na zbrojní průkaz a vedle něj dopřál synovi i sobě zážitkové seznámení s různými palnými zbraněmi. „Uvažoval jsem o tom už dříve, ale válka na Ukrajině to rozhodování urychlila. Je dobré umět se zbraněmi zacházet,“ říká muž, který se jinak živí ve finanční sféře.

I po covidu si lidé podle Peníšky stále objednávají i online zážitky jako je degustace rumů, vína a piva a nejvíce se daří půjčovně virtuální reality, kde si lidé půjčí set na virtuální realitu i domů a virtuálně cestují nebo hrají hry ve 3D.

Obrovský vzestup podle Peníšky zaznamenává i prodej zážitků na poslední chvíli, kdy si zákazník koupí zážitek den předem nebo ještě ten samý den a jde rovnou na něj. Meziročně rostou takové nákupy o 330 procent.

Reklama

Doporučované