Hlavní obsah

Český král tenisek narazil. Propustil třetinu lidí, zavřel většinu obchodů

Foto: Footshop.cz

Peter Hajduček chtěl být architektem. Na škole programoval weby, ale živí ho prodej bot.

Reklama

Tuzemská hvězda na poli internetového prodeje bot v Evropě Footshop.cz loni poprvé utržila miliardu korun. Přesto si sáhla na dno. Škrtla své velké plány, propouštěla a zavřela většinu prodejen.

Článek

„Bylo tady zemětřesení,“ vysvětluje Slovák Peter Hajduček, zakladatel internetového obchodu s obuví a módou Footshop.cz, proč na žádost redakce o rozhovor v prosinci reagoval až po pěti měsících.

E-shop se za deset let od svého vzniku vyšvihl mezi přední specialisty na prodej lifestylové obuvi pro mladé. Svou image založil na spolupráci s umělci, rapery nebo známými výtvarníky a podařilo se mu dostat na úzký seznam obchodních partnerů firem, jako je Adidas a Nike, kteří mohou prodávat exkluzivní, limitované kolekce. Velký úspěch na projekt, který vznikl trochu náhodou z bakalářské práce studenta informatiky.

Footshop, který prodává v patnácti evropských zemích včetně Německa a Francie, loni poprvé utržil miliardu korun (přesně 1,05 mld. Kč) a slavil výročí 10 let od vzniku. Krátce nato však manažeři skládali účty za chyby z minulosti a řešili, jak firmu postavit na nohy.

Také konkurence šla hodně do slev. Snížilo to naši konkurenceschopnost, ale zároveň jsme potřebovali víc investovat do marketingu, abychom zboží prodali.
Peter Hajduček, ředitel a majitel Footshop.cz

„Naše dlouhodobá strategie byla dobývat nové trhy a někdy v budoucnu byznys otočit k ziskovosti,“ vypráví Hajduček. To fungovalo, když byl trh a makroekonomická situace stabilní. Ještě na začátku roku 2021 byly prodeje výborné, manažeři nákupu proto pořídili rekordní zásoby zboží na sklad. Jenže zákazníci začali na podzim roku šetřit. Tisíce nakoupených párů obuvi se prodalo se ztrátou ve slevách.

Potvrdil se tak výsledek průzkumů, které ukazují, že na prvním místě začnou domácnosti omezovat výdaje na módu, rekreaci a kulturu.

„Další problém byly dodávky z Asie. Některé značky nám rušily třicet až čtyřicet procent objednávek, a tak jsme část sortimentu nahradili módou. To se ukázalo jako chyba,“ popsal. Ani móda, na kterou se e-shop přeorientoval z menší části, se neprodávala dobře.

„Také konkurence šla hodně do slev. Snížilo to naši konkurenceschopnost, ale zároveň jsme potřebovali víc investovat do marketingu, abychom zboží prodali,“ uvedl Hajduček. V tuzemsku mezi hlavní konkurenty na poli lifestylové obuvi patří e-shopy The Streets a Freshlabels. V době, kdy se začalo více investovat do reklamy, zároveň stouply ceny za inzerci na Facebooku a Googlu.

Do toho posílila koruna k euru. Obrat kurzu zasáhl společnost hned dvakrát. V prvním případě, když zboží nakoupila od distributorů v České republice za cenu v korunách, která byla vypočítána ještě z méně výhodného kurzu kolem 26 Kč/EUR. Rázem se prodejce ocitl ve velké nevýhodě oproti konkurenci, protože pár bot měl jen kvůli tomu dražší o několik stovek korun. Za dodávky do patnácti zemí Evropy, kde působí, přitom e-shop inkasoval za domluvené ceny v eurech, což se při silnějším kurzu ukázalo jako další nevýhoda.

Místo větších kanceláří propouštění

Koktejl negativních vlivů způsobil, že firma měla loni sice rekordní obrat, ale snížila si marže a ocitla se v první provozní ztrátě. V předchozích letech rostla o desítky procent ročně, expandovala v zahraničí, ale nevytvářela téměř žádné finanční rezervy. Na začátku letošního roku proto začala tvrdě škrtat.

Peter Hajduček o vánočních svátcích seděl v prázdné kanceláři v karlínském komplexu, kde se v pracovních dnech scházelo přes dvě stě lidí, a přemýšlel, jak z toho ven.

Od začátku března jsme opět stabilní, zisková firma. Už máme správné zboží na skladě.
Peter Hajduček, ředitel Footshop.cz

Po Novém roce propustil 80 z 220 zaměstnanců, zavřel pět z osmi obchodů (zůstala prodejna v Praze Na Příkopě, v Budapešti a v Bukurešti) a stopl plány na stěhování firmy do dvakrát větších kanceláří s plochou 1800 metrů čtverečních, které byly ještě před půl rokem živé.

„Kontrakt byl hodiny před podpisem, ale když jsem si uvědomil, v jakých jsme problémech, zastavil jsem ho,“ vzpomíná majitel a dodává: „Od začátku března jsme opět stabilní, zisková firma. Už máme správné zboží na skladě.“ Očekává ale, že prodeje letos meziročně klesnou o 25 procent.

Footshop udělal radikální čistku v nabídce, z níž vyřadil asi polovinu produktů. Stejně portfolio osekal v e-shopu Queens, který koupil v roce 2020. Zůstaly hlavně prémiové značky a limitované kolekce obuvi, které se prodávají i za 10 tisíc korun a zákazníci si je kupují také jako sběratelské kousky.

Obchodní oddělení a marketing se kvůli úsporám integrovaly do jedné firmy. Hodně se propouštělo také v IT oddělení.

Firma omezila spolupráci s mnoha influencery z YouTube, Instagramu a TikToku, kteří byli méně efektivní. „Protože se nám dařilo, nabrali jsme v posledních letech i pozice, které nejsou nutné, ale zvyšují komfort týmu. Teď jsme například propustili dva ze tří lidí, kteří se starali o influencery,“ popsal.

Úspory se do ekonomiky nepromítly okamžitě, ale Hajdučkovi se podařilo přesvědčit investory s investiční skupinou Enern v čele, že firma bude dál životaschopná, a získal dodatečný kapitál 40 milionů korun na překlenutí prvních měsíců. Pomohl i jeho blízký přítel Tomáš Čupr, majitel e-shopu Rohlik.cz.

Reklama

Doporučované