Hlavní obsah

Český sklář našel v krizi recept, jak nezkrachovat. Je v zisku a nabírá lidi

„Nemuseli jsme propouštět, končíme v zisku, to hodnotím jako vítězství.“ Lukáš Klimčák v rozhovoru o českém sklářství.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

S krizí bojuje jinak než ostatní. V době extrémních cen plynu naopak přibral lidi a zvýšil výrobu. Hostem Agendy SZ Byznys byl majitel sklářské firmy Lukáš Klimčák.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Firmu, jejíž název vznikl z dětské přezdívky, založil Lukáš Klimčák těsně před začátkem covidové pandemie v roce 2019. Díky rodinné tradici postavil podnikání na ručně foukaném skle, které vyrábí ve sklárně ve vyhlášené lokalitě, v Křišťálovém údolí na severu Čech.

Tuzemské sklářství má za sebou jeden z vůbec nejhorších roků. Skoky v cenách plynu, na nějž jede většina pecí, zdražení nepostradatelných materiálů, jakými jsou sklářský písek nebo potaš, což je jeden z názvů pro uhličitan draselný, a do třetice silná koruna, která exportérům bere vítr z plachet.

„To, že končíme v zisku, že jsme nemuseli nikoho propouštět, to hodnotím jako vítězství,“ ohlíží se Lukáš Klimčák nad uplynulým rokem. Výroba ručně foukaného skla v tuzemsku zdražila o vyšší desítky procent. „Museli jsme zakousnout vlastní marže a rok přežít na naprostých minimech,“ říká.

Na rozdíl od jiných podnikatelů v oboru, kteří omezovali produkci, ale zvolil naprosto opačnou cestu. Výrobu posílil o čtyřicet procent, přijal další skláře a rozšířili produkci.

„Nálada ani teď mezi skláři není jednoduchá, ale současně nám pomáhá teplá zima a to, že ceny plynu na burze jdou dolů. Na druhou stranu se zvýšily tranzitní poplatky z LNG terminálů a ty jsou mnohonásobně vyšší, než když se bral plyn z Ruska. Takže opticky se může zdát, že cena plynu jde dolů, ale není to úplně tak,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys.

Lukáš Klimčák

Majitel společnosti Klimchi, která se specializuje na ručně foukané stolní sklo.

Podnikat začal v roce 2019 po studiích v Rakousku, ve Finsku a v Londýně. Produkce Klimchi většinově vzniká v rodinné sklárně Jílek v Kamenickém Šenově.

V roce 2022 měla firma obrat 39 milionů korun, exportuje do více než 40 zemí světa, největší část produkce míří do Velké Británie.

Většina produkce firmy Klimchi jde na export. Nejúspěšnější je tým Lukáše Klimčáka a jeho kreativního ředitele a designéra Františka Jungvirta ve Velké Británii, skandinávských zemích, západní Evropě a také v USA. I v tom mají výhodu oproti tradičním velkým producentům skla, kteří byli hodně orientovaní na východní trhy, zejména Rusko, a se začátkem války na Ukrajině a západními sankcemi o tyto zákazníky ze dne na den přišli.

„Přistoupili jsme k přirozenému hedgingu (zajištění proti rizikům, pozn. red.), takže většinu deviz přijímáme v eurech a za ně se pak dá nakupovat plyn. Tím alespoň částečně snižujeme měnové riziko,“ popisuje obchodní strategii, kterou se snaží minimalizovat ztráty.

I když jsou na trhu krátce, mají za sebou spolupráce, které jim otvírají další byznys. Podíleli se například na výrobě skleněné balustrády butikové restaurace v Bernu. Díky spolupráci s britským dekoratérem Tonym Marklewem znají ručně foukané sklo hosté opulentních svateb v Kataru. Dále vytvořili design ocenění Křišťálový špendlík pro společnost Google nebo vybavili stolním sklem nedávno otevřený luxusní hotel Andaz v centru Prahy.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované