Hlavní obsah

Do Česka přestala proudit ruda z Ukrajiny. První hutě řeší omezení výroby

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

České hutě mají problém, dodávky železné rudy z Ukrajiny jsou ohrožené. Ilustrační foto.

Reklama

V Třineckých železárnách řeší krizové scénáře včetně možného omezení výroby, hutě jsou bez železné rudy z Ukrajiny. V Evropě je vedle ní a Ruska velkým těžařem akorát Švédsko, ve světě pak například Brazílie.

Článek

Zatímco ještě minulý čtvrtek vozily vlaky železnou rudu z Ukrajiny do tuzemských oceláren bez problémů, aktuálně je vše jinak. Dodávky klíčové suroviny se zastavily, hlásí první velký podnik. Ukrajina patří mezi největší těžaře železné rudy na světě.

„Zásobování rudou z Ukrajiny se zastavilo. Už od minulého týdne pracujeme na zajištění dodávek z jiných světových dolů. Do doby, než dorazí první nové dodávky, musíme spoléhat na naše zásoby a samozřejmě najet do úsporného režimu, abychom si vytvořili dostatečný prostor pro manévrování,“ řekla mluvčí Třineckých železáren Petra Macková Jurásková.

„Ve hře je omezení výroby. Vše nyní propočítáváme a připravujeme různé varianty,“ dodala zástupkyně podniku ovládaného miliardářem Tomášem Chrenkem.

Další moravskoslezské ocelárny Liberty Ostrava daly k zásobování rudou jen neurčité vyjádření. „Situace je nepřehledná, nadále ji sledujeme,“ řekla mluvčí Liberty Ostrava Barbora Černá Dvořáková.

Železná ruda je hlavní položkou česko-ukrajinského dovozu. Loni Česká republika dovezla z Ukrajiny rudu za 19 miliard korun. To je zhruba polovina veškerého importu z Ukrajiny do Česka.

Zásobování rudou z Ukrajiny se zastavilo. Už od minulého týdne pracujeme na zajištění dodávek z jiných světových dolů.
Petra Macková Jurásková, mluvčí Třineckých železáren

Ukrajina a Rusko patří do desítky největších světových těžařů železné rudy na světě. V Evropě je jedinou zemí s většími ložisky rudy už jen Švédsko. Alternativní dodavatele ale hutníci musejí hledat spíše jinde ve světě.

„Reálně se nabízí Austrálie a Brazílie, dva největší producenti železné rudy na světě. Problémem je doba dodání a vyšší cena zahrnující námořní dopravu,“ komentoval Daniel Urban, předseda představenstva Ocelářské unie.

Aktualizace: Ve 4. odstavci jsme opravili citaci mluvčí Liberty Ostrava.

Reklama

Doporučované