Hlavní obsah

Hospody vyhlíží poloviční propad. Lidé utrácí víc, ale zisk „žere“ inflace

Foto: Plzeňský Prazdroj

Restauracím, barům a kavárnám klesá návštěvnost. Ilustrační fotografie.

Reklama

Do restaurací se od pátku vrátila zavíračka v deset, což se podepsalo i na jejich víkendových tržbách. Oproti předchozímu víkendu šly dolů o 17,5 procenta. V lokálech však lidé nechají více peněz, větší konzumace za tím ale není.

Článek

Od pátku platí nová plošná opatření, která se dotýkají i gastropodniků. Restaurace, kavárny a bary musí nově mezi desátou hodinou večer a pátou ráno zavřít. Souhra restrikcí tak restauracím způsobuje další propady tržeb.

Návštěvnost v tomto čase podnikům zajišťuje podstatnou část tržeb, někdy až 30 procent. „Pro mnohé provozy je to likvidační a nevyplatí se jim ani otevírat, většinu tržeb jim tvořil právě večerní provoz. Nejhorší je, že podobná opatření přicházejí před Vánoci, kdy podniky obvykle zažívají vrchol sezóny díky nejrůznějším vánočním a silvestrovským večírkům,“ říká mluvčí a PR manažerka Storyous Jana Kohoutová.

Podle údajů společnosti Storyous, jejíž terminály část podniků využívá, tržby za poslední listopadový víkend spadly oproti předchozímu víkendu o 17,5 procenta. Gastropodnikům v důsledku opatření ubylo i návštěvníků – proti stejnému období jich měli o 17,7 procenta méně.

Pokud bude situace takto dále pokračovat, prosincový propad může být hluboko pod 50 procent.
Jana Kohoutvá, mluvčí a PR manažerka Storyous

Provozovatelé také musí od začátku listopadu povinně kontrolovat bezinfekčnost hostů. V restauracích mohou sedět jen návštěvníci, kteří jsou očkovaní nebo prodělali covid-19 v posledních šesti měsících a neuznávají se negativní testy žádného typu. Ve srovnání s prvním listopadovým víkendem restaurace nyní přišly o 22 procent tržeb.

Epidemiologická situace se však zatím nelepší a v posledních týdnech vláda svá nařízení přitvrzuje. „Pokud bude situace takto dále pokračovat, prosincový propad může být hluboko pod 50 procent,“ varuje Kohoutová.

Přestože lidé byli, co se týče koronaviru, ještě hodně ostražití a do restaurací se zpočátku trošku chodit báli, návštěvnost byla zhruba o 30 procent vyšší, než je nyní.
Jana Kohoutová, mluvčí a PR manažerka Storyous

Vládní restrikce omezovaly otevírací dobu už loni. Oproti víkendu 26. a 27. září 2020, kdy musely gastropodniky kvůli pandemické situaci poprvé zavírat už v deset, tržby za minulý víkend klesly téměř o 20 procent, návštěvnost o 24,8 procenta. Tedy výrazně více, na což může mít vliv i zákaz vstupu neočkovaných.

Hostů je čím dál méně

Pokud současnou návštěvnost porovnáme s květnem 2020, kdy se poprvé začalo rozvolňovat a otevírací doba podniků byla omezena do jedenácti hodin, tržby jsou nyní nižší o 16,58 procenta. Restauratéři tak podle Kohoutové příliš důvodů k radosti nemají. „Přestože lidé byli, co se týče koronaviru, ještě hodně ostražití a do restaurací se zpočátku trošku chodit báli, návštěvnost byla zhruba o 30 procent vyšší, než je nyní,“ dodává.

Ještě více návštěvnost restaurací klesla ve srovnání s předcovidovým rokem 2019, kdy podnikatele neomezovaly žádné restrikce. „Zatímco na začátku letošního listopadu byla návštěvnost restaurací o necelých 22 procent nižší než v roce 2019, ve druhé polovině listopadu to bylo už dokonce o 40 až 50 procent méně,“ říká Kohoutová.

Lidé však v restauracích nechají více peněz. Průměrná útrata na účtenku je nyní 265,19 korun, což je podle Storyous o 30 procent více než letos v květnu. Od té doby útrata roste.

„Zatímco ještě v květnu to bylo zhruba 200 korun, na konci listopadu lidé v průměru zaplatili 265 korun. Určitě to ale neznamená, že by utráceli více a restaurace by vydělávaly víc,“ říká Kohoutová.

Za růstem cen stojí inflace a zdražování obecně než vyšší konzumace. „Jde o přirozený proces, kdy restauratéři museli zareagovat na zvyšující se ceny zboží, energií i služeb. Zatímco nápoje zdražily v řádu jednotek procent, růst cen u pokrmů se obvykle pohybuje v dvouciferných hodnotách,“ vysvětluje Kohoutová.

Útrata rostla už před příchodem pandemie. Těsně před zavedením prvních restrikcí v únoru roku 2020 činila průměrná útrata na účtenku 260 korun – jen o pět korun méně než nyní. Restauratéry pak čekal pokles a předpandemické hodnotě se útraty přiblížily až v říjnu, kdy dosahovaly v průměru 257,5 koruny.

„Lidé jednak v nejisté situaci utráceli méně, restauracím až na drobné výjimky během lockdownů odpadla konzumace nápojů, dále pak turisticky exponovaná místa, a nejen ta, zlevnila, protože restaurace neměly najednou zákazníky,“ říká Kohoutová.

Kromě Storyous provozují pokladní systémy v Česku také společnosti Dotykačka, Kasa Fik, eet1 či Shoptet Pokladna. Servis také nabízejí telefonní operátoři Vodafone, T-Mobile a O2, nebo některé banky jako ČSOB, Komerční banka a Česká spořitelna.

Reklama

Doporučované