Hlavní obsah

Hotely se radují. I bez Rusů a Číňanů se plní rychleji než před covidem

Foto: Shutterstock.com

Také letos v létě hoteliérům výrazně pomohou domácí turisté.

Reklama

Tuzemské hoteliéry po dvou letech trápení čeká silné léto. Rezervací je víc než před covidem, dokonce i v Praze. Silnou obsazenost hlásí Orlické hory, vinařské regiony, Šumava i Český les.

Článek

Velké koncerty, festivaly, veletrhy a také ústup covidu napomáhají ke zlepšení situace v cestovním ruchu. Ke konci května mají tuzemské hotely na léto plněji než před covidem v roce 2019.

Vyplývá to z dat hotelového rezervačního systému Previo, který analyzoval vzorek 2100 hotelů ve všech regionech.

Stoprocentní obsazenost je chiméra, pro hoteliéry to kvůli velké zátěži ani není žádoucí.
David Laryš, ředitel marketingu Previo

Rozhodně to však neznamená, že by ubytovatelé měli měsíc před začátkem prázdnin plno. Pokoj ve většině případů není problém sehnat.

Na červenec je obsazeno 31 procent kapacit, tedy o deset procentních bodů víc než v roce 2019, na srpnové termíny přes 23 procent, tedy o více než sedm procentních bodů více než před covidem.

„Letošní čísla jsou dobrá. Rezervací ještě přibude. Obecně je považována obsazenost kolem 70 procent za velmi slušnou. Stoprocentní obsazenost je chiméra, pro hoteliéry to kvůli velké zátěži ani není žádoucí,“ říká ředitel marketingu Previo David Laryš.

Obsazenost hotelů v krajích

Červenec

KrajObsazenost 2019Obsazenost 2022Změna v procentechZměna v procentních bodech
Praha24,5 %27,6 %12,6 %3,1 p. b.
Jihočeský kraj30,6 %40,7 %32,9 %10,1 p. b.
Jihomoravský kraj20,2 %41,0 %103,6 %20,9 p. b.
Karlovarský kraj26,6 %34,2 %28,8 %7,7 p. b.
Královéhradecký kraj20,7 %31,7 %53,6 %11,1 p. b.
Liberecký kraj19,2 %26,6 %38,5 %7,4 p. b.
Moravskoslezský kraj17,5 %28,4 %62,0 %10,9 p. b.
Olomoucký kraj14,7 %17,4 %18,6 %2,7 p. b.
Pardubický kraj14,7 %31,1 %111,5 %16,4 p. b.
Plzeňský kraj26,8 %35,4 %32,2 %8,6 p. b.
Středočeský kraj16,6 %30,8 %86,0 %14,2 p. b.
Ústecký kraj20,7 %35,8 %73,5 %15,2 p. b.
Vysočina16,0 %29,0 %81,2 %13,0 p. b.
Zlínský kraj18,6 %32,5 %75,0 %14,0 p. b.
CELKOVĚ21,4 %31,3 %46,4 %9,9 p. b.

Srpen

KrajObsazenost 2019Obsazenost 2022Změna v procentechZměna v procentních bodech
Praha16,0 %20,3 %27,0 %4,3 p. b.
Jihočeský kraj23,5 %30,3 %28,9 %6,8 p. b.
Jihomoravský kraj15,0 %29,9 %99,4 %14,9 p. b.
Karlovarský kraj18,0 %23,5 %30,0 %5,4 p. b.
Královéhradecký kraj17,4 %25,5 %46,6 %8,1 p. b.
Liberecký kraj15,3 %21,9 %42,8 %6,6 p. b.
Moravskoslezský kraj12,2 %19,1 %56,9 %6,9 p. b.
Olomoucký kraj11,8 %10,4 %-11,5 %-1,4 p. b.
Pardubický kraj11,8 %24,4 %106,7 %12,6 p. b.
Plzeňský kraj25,9 %30,5 %17,9 %4,6 p. b.
Středočeský kraj11,8 %25,5 %116,6 %13,7 p. b.
Ústecký kraj14,3 %27,0 %88,8 %12,7 p. b.
Vysočina17,4 %20,1 %16,0 %2,8 p. b.
Zlínský kraj13,9 %22,7 %64,1 %8,9 p. b.
CELKOVĚ16,0 %23,4 %46,4 %7,4 p. b.

Zdroj: Portfolio hotelového systému PREVIO k 31. 5. 2022, n = 2 100 ubytovacích zařízení

Regionálně jsou vidět poměrně velké rozdíly. V exponovanějším červenci je nejžádanější Jihomoravský kraj, kde je obsazeno 41 procent míst. Před covidem to bylo o polovinu méně. O vinařský region jednoznačně vzrostl zájem nejvíce. Podobnou vytíženost nicméně hlásí dlouhodobě oblíbené Jižní Čechy.

Naopak nejméně návštěvníků čekají v prvním letním měsíci v Olomouckém kraji, kde je zatím obsazeno 17 procent kapacit a v srpnu dokonce jen desetina.

Hoteliéři se nemusí obávat rušení pobytů, storna jsou podle Laryše zhruba na stejné úrovni jako v minulosti. Zájemců naopak ještě přibude, protože hodně lidí, především zahraničních turistů, obvykle rezervuje na poslední chvíli. Pandemie přitom zamíchala s podílem turistů podle národností ve prospěch Čechů. Ti tvoří letos 70 procent všech hostů, ale před covidem byl jejich podíl 65 procent.

Naděje konečně zavála i do Prahy, těžce poznamenané covidem a odlivem zahraničních turistů. Tamní hoteliéři hlásí o 3-4 procentní body více rezervací než v roce 2019.

„V Praze je to výrazně lepší než v předchozích dvou letech. Pomohly nám rozjeté konference, eventy, ale i velké koncerty skupin jako Rammstein nebo Metallica,“ hodnotí Gabriela Zmeková, manažerka obchodu společnosti Bohemia Properties, která pod značkou Jan Hotels provozuje tři hotely v Praze a dva v Českém Krumlově. Do skupiny patří mimo jiné pražský hotel Duo s více než šesti sty pokoji.

„V Českém Krumlově to ještě trochu vázne. V covidu tam česká klientela nahradila asijskou, ale teď zřejmě Češi jedou k moři,“ dodala Zmeková.

I tak má skupina u menších hotelů obsazenost na léto 80 procent a u větších hotelů zhruba 65 procent, což jsou velmi silná čísla. „Špatná zpráva je jen ta, že nemáme zaměstnance,“ dodala.

Top 10: Vytvořené rezervace dle národnosti – v červnu a srpnu 2022

Češi 70 %
Němci 8 %
Slováci3 %
Poláci 3 %
Britové2 %
Ukrajinci1 %
Maďaři1 %
Rakušané1 %
Nizozemci 1 %
Španělé1 %
Celkově za TOP 1091 %

Kromě Asiatů v tuzemském mixu turistů chybí také Rusové, kteří už však z návštěvnosti začali postupně vypadávat po obsazení Krymu v roce 2014. Dohromady kvůli těmto dvěma skupinám chybí milion hotelových hostů.

Pohled hoteliérů na „úspěšnost“ letošní sezóny se liší, a to i v rámci jednotlivých lokalit. „V covidu byla obsazenost na prázdniny lepší, Češi byli rádi, že vůbec někam mohou,“ říká Pavel Bílek, majitel malého dvanáctipokojového hotelu Wellness Penzion Pod Rozhlednou v Orlických horách.

U týdenních prázdninových pobytů, na které se hotel zaměřuje, se návštěvnost dříve blížila stu procent, nyní je naplněn z poloviny. Penzion necílí na zahraniční turisty, ale na Čechy. „Zůstali jsme na loňských cenách v domnění, že to pomůže. Nepomohlo a nevím, čím to je,“ dodal. Stravování ale penzion zdražit musel.

Zato Pension u Hradu v Olomouckém kraji má obsazenost na léto zatím 21 procent, ale nestěžuje si. „Neviděl bych to špatně. Každý víkend máme svatby, akce. V restauraci si o víkendu nesednete, v týdnu je hostů trochu méně, ale stejně se nám letos krásně daří a od ledna máme díky vládě konečně otevřeno,“ shrnul manažer hotelu Ivan Netopil.

Obsazenost lokalit

LokalitaObsazenost 2019Obsazenost 2022Změna v procentechZměna v procentních bodech
Adršpašsko a Broumovsko34,2 %41,5 %21 %7 p. b.
Beskydy – Valašsko21,5 %33,2 %54 %12 p. b.
České Švýcarsko36,6 %48,2 %32 %12 p. b.
Český ráj27,5 %35,3 %29 %8 p. b.
Děčínsko a Lužické hory30,7 %34,8 %14 %4 p. b.
Frýdlantsko0,0 %18,9 %19 p. b.
Jeseníky19,8 %28,7 %45 %9 p. b.
Jizerské hory23,0 %29,5 %29 %7 p. b.
jižní Čechy30,9 %39,5 %28 %9 p. b.
Krkonoše15,9 %24,5 %54 %9 p. b.
Krušné hory19,3 %33,1 %71 %14 p. b.
Lednicko-valticko a Podyjí32,5 %49,0 %51 %17 p. b.
Moravský kras a Brněnsko13,2 %33,8 %155 %21 p. b.
Orlické hory24,2 %52,5 %117 %28 p. b.
Ostravsko – Slezsko12,5 %24,8 %99 %12 p. b.
Plzeňsko27,6 %29,9 %8 %2 p. b.
Praha23,9 %28,6 %20 %5 p. b.
Slovácko30,3 %47,1 %56 %17 p. b.
střední Čechy15,5 %28,2 %81 %13 p. b.
střední Morava10,9 %12,6 %16 %2 p. b.
Středohoří a Máchův kraj18,7 %31,0 %66 %12 p. b.
Šumava a Český les27,7 %45,7 %65 %18 p. b.
východní Čechy24,7 %37,6 %52 %13 p. b.
Vysočina16,2 %29,2 %80 %13 p. b.
západočeské lázně23,4 %32,6 %39 %9 p. b.
Celkově21,4 %31,3 %46 %10 p. b.

Penzion nepotřebuje tak vysokou návštěvnost, protože nesází na kvantitu, ale nabízí především romantické pobyty pro páry. Dvoulůžkové pokoje prodává za dva tisíce, v luxusnějším provedení za tři tisíce korun za noc. Trochu s obavami se nicméně dívá do budoucna, protože výdaje za cestování a kulturu budou podle průzkumů Češi omezovat mezi prvními.

Ještě výraznější je letos obsazenost českých hotelů ve srovnání s minulým rokem. Rezervací na léto mají hoteliéři meziročně o 55 procent více.

Z konkrétních lokalit je letos v červenci v rámci kapacit hotelů ze systému Previo nejplněji v Orlických horách, Lednicko-valticku a Podyjí, na Slovácku, na Šumavě a v Českém lese a v Adršpašsku a na Broumovsku. Všude je obsazeno mezi 40 a 50 procenty kapacit, v Orlických horách dokonce 52 procent.

„Rekordní vyprodanost na červenec a srpen oproti stejnému období 2019 hlásí Šumava, Krušné hory, Jeseníky i Adršpašsko a Broumovsko. Volné kapacity mají neobvykle v Krkonoších,“ uvádí David Laryš z Previo.

Agentura CzechTourism chce letos přilákat zahraniční turisty kampaněmi za 30 milionů korun, na podzim zaplatí dalších 10 milionů korun.

Reklama

Související témata:

Doporučované